Facebook

Instagram

Framtidens elbilsbatterier är cirkulära


2024-02-26

<span>- Elbilars batteripack kan bli återvinningsbara med hjälp av friktionsomrörningssvetsning, säger Vivek Patel, docent på Högskolan Väst. </span>
Bild:Högskolan Väst.
- Elbilars batteripack kan bli återvinningsbara med hjälp av friktionsomrörningssvetsning, säger Vivek Patel, docent på Högskolan Väst. 

De senaste årens eskalerande efterfrågan på elbilar har lett till en enorm skjuts för produktionen av bilbatterier – en trend som förväntas hålla i och växa exponentiellt de kommande decennierna. Men hur lyckas man säkerställa cirkulariteten i en tillverkningsprocess som hittills fokuserat mer på att producera nya högpresterande produkter än att optimera deras livscykler?

 

Det enda sättet att uppnå verklig cirkularitet inom bilbatteriindustrin är att skifta fokus till design som håller för framtida generationer. Särskilt intressant här är fogarna (limmade, mekaniska och termiska) som används för att montera batteripacken. Hittills har de främst utvärderats utifrån egenskaper som prestanda, tillverkningsbarhet och kostnader. Framöver är det avgörande att också ta hänsyn till hur väl de lämpar sig för demontering, återmontering och automatisering.

Möjligheterna sitter i fogarna

Vivek Patel är docent vid Högskolan Västs avdelning för svetsteknologi. Han koordinerar ett treårigt RISE-projekt där en mer hållbar metod för storskalig tillverkning av batteripack utvecklas tillsammans med industrigiganter som Volvo Cars, ABB och Atlas Copco.

- En av de största utmaningarna handlar om just fogarna, förklarar Vivek. Det finns många fogar i ett batteripack. Det är inte lätt att hitta ett sätt att demontera dem utan att äventyra fogen och samtidigt möjliggöra återvinning genom att separera materialen på ett bra sätt.

Genom att tänka nytt kring produktionsprocessen för batteripack kan tillverkning med återvunnet material snart vara inom räckhåll.

- Om vi planerar i förväg borde vi även kunna återanvända vissa svetsade delar tack vare att vi implementerar olika tekniker för hur bilbatterier tillverkas idag, säger Vivek.

Många intresseområden

Listan över intressenter och samarbetspartner är både lång och imponerande: RISE, Swerim, Volvo Cars, Stena Recycling, Polestar, ABB och Atlas Copco är alla med och delar sina kunskaper och erfarenheter inom sammanfogningsteknik, demontering och hållbarhet.

- Många olika intresseområden överlappar här, förklarar Vivek. Volvo Cars är särskilt intresserade av hållbarhetsaspekterna och Stena Recycling ser främst till återvinningsfördelarna.

- Atlas Copco och ABB fokuserar å andra sidan mer på hur fogar skulle kunna demonteras på ett mer sofistikerat sätt med hjälp av exempelvis automation och robotik. Allt handlar om gemensam kunskapsinhämtning och att sprida kunskapen för att i nästa steg kunna förbättra den framtida potentialen i återvinning och återanvändning av batteripack.

Vägen framåt

Forskningsprojektet startade den första september 2023 och förväntas pågå i tre år fram till slutet av augusti 2026. Det teoretiska och förberedande arbetet har fått en lovande start och projektgruppen ser fram emot att kunna börja genomföra tester.

- Vi har redan definierat allt som krävs av ett batteripack utifrån ett cirkulärt perspektiv för att materialet ska kunna återanvändas, säger Vivek.

- Just nu försöker vi lista ut hur vi på bästa sätt bryter ner processen för att själva fogningen ska kunna göras på ett sätt som möjliggör enkel demontering. När vi är klara med idéutvecklingen är planen att börja förbereda för tester i sommar.


Källa: 


Tipsa en vn Skriv ut





Hexagon lanserar AEON – en humanoid robot för industriellt bruk

Flamkontroll
Saabs spanings- och ledningsflygplan GlobalEye

Saab redo att erbjuda GlobalEye till Kanada

Saab meddelade idag på den kanadensiska försvarsmässan CANSEC att bolaget stå...

Läs mer
Den dubbeldämpande lösningen

Nu lanserar MAQ vibrationsdämpande verktyg för fräsning - STMD tekniken
överlägsen även inom fräsning

MAQ, det svenska ingenjörsföretaget bakom STMD™ (Self-Tuning Mass Damper), lanserar...

Läs mer
Mobil Pyrotec HFD-U 46 – FM Global Approval Standard 6930-godkänd hydraulvätska för säker drift i brandkänsliga och miljökritiska områden.

Mobil Pyrotec HFD-U 46 – Brandsäker hydraulvätska med FM Global Approval Standard 6930 för krävande industrimiljöer

G A Lindberg är distributör i Sverige och erbjuder teknisk support för Mobil Pyrotec...

Läs mer

Skyddar ni er från farliga partiklar och ämnen på arbetsplatsen?

Se till att skydda er på arbetsplatsen. Finns det stark lukt, mycket damm eller ångor...

Läs mer


Hydroscand lanserar TruckVac – flexibel materialtransportslang

Hydroscand presenterar TruckVac – en mångsidig slang framtagen för att möta...

Läs mer
Träffa OEM Automatic på ELFACK 6-9 maj 

OEM Automatic visar brett sortiment på Elfack – möt experterna på plats

OEM Automatic deltar på Elfack i Göteborg den 6–9 maj – Nordens största...

Läs mer


Hydroscand Special Hoses PED-certifieras – en garanti för kvalitet och säkerhet

Hydroscand Special Hoses har återigen erhållit PED-certifiering utan några...

Läs mer
CERTEX ser en kraftig tillväxt inom helhetslösningar för kranverksamhet. \

Kraftig tillväxt inom CERTEX affärsområde Industrikranar

Inom CERTEX affärsområde Industrikranar syns en enorm ökning av efterfrågan.

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf

smarthook






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil

Prosmart

Proco Services

MPC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se