Facebook

Instagram

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat


2021-01-29

Test ellastbil i arktiskt klimat.
Bild: Tomas Bergman
Test ellastbil i arktiskt klimat.

Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.
Bild: Tomas Bergman
Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron.

Maria Lindberg chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.
Bild: Vattenfall
Maria Lindberg chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framtidens hållbara logistiksystem.

Kaunis Iron har visionen att utveckla världens mest hållbara järnmalm. En av de största utmaningarna för att klara den målsättningen är att reducera koldioxidutsläppen från de tunga transporterna av malmen som i dag sker via lastbilar i den första etappen innan tåg tar vid. En grundläggande utredning av olika alternativ har landat i ett pilottest med fossilfri eldrift. Nu har ett kluster för samverkan startats för att realisera ett konkret pilottest på plats i Pajala.

Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss medverkar och projektet är en del i den avsiktsförklaring som Kaunis Iron och Vattenfall nyligen tecknade för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift.

– Den här typen av utmaningar löser ingen ensam. Industriell innovation kräver en samverkan mellan experter. Det gläder oss därför att vi lyckats samla ett så starkt lag för att utmana det arktiska klimatet med tunga eldrivna fordon, säger Lars Wallgren, logistikchef, Kaunis Iron, och fortsätter:
 Sedan är det just en utmaning… som det brukar sägas ”den som går i någon annans fotspår går aldrig först”. Här går vi först, tillsammans. Vi kör våra tunga transporter i perioder i en extrem vinterkyla. Funkar den här tekniken här, så funkar den troligen överallt.

– Vår fossilfria el och tjänster för laddinfrastruktur, där vi installerar, driver och säkerställer funktionen för laddning, har en självklar roll i utvecklingen av elektrifierade transporter och vi är mycket glada över detta samarbete. Här har vi möjlighet att utveckla en del i fossilfri gruvdrift, ett steg i arbetet mot ett fossilfritt samhälle och basindustri, säger Maria Lindberg, chef elektrifierade tunga transporter på Vattenfall.

Volvo Lastvagnar bidrar med en prototyptillverkad tung lastbil, en eldriven Volvo FMX, för att utvärdera hur batterielektriska fordon inklusive laddsystem, fungerar i arktiska förhållanden.

– För oss är det mycket positivt att i samarbete med våra kunder kunna utveckla våra produkter. I produktutvecklingsarbetet är kundsamarbeten viktiga delar av vår utvecklingsprocess, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige
– Därför ska det bli spännande att följa och utvärdera Kaunis Irons test av vår eldrivna Volvo FMX i arktisk miljö. Det kommer att kunna hjälpa oss att utvärdera hur eldrivna lastbilar kan användas för att öka effektiviteten och minska klimatpåverkan i extrem kyla.”

En del av testet är också laddstrukturen som ska klara att effektivt ladda lastbilen i kretsloppet där den ska köra.

– Vi är glada över att få vara en del av detta projekt för att testa om det går att köra tunga fordon i tuffa miljöer med el som enda drivmedel. ABB:s tre högeffektsladdare är av beprövad teknik, de ger en snabb laddning och kan användas för både tunga fordon och personbilar. Tillsammans med projektets medlemmar gör vi en viktig insats för att minimera fossila drivmedel och möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp, säger Eva Kvist Östgren, ansvarig för laddinfrastruktur på ABB Electrification Sweden.

– Wist Last och Buss och Kaunis Iron har ett samarbetsavtal kring malmtransporterna som sträcker sig många år fram i tiden där utveckling ligger som en hörnsten i vårt samarbete, säger Kajsa Friberg, försäljningschef Nord, Wist Last & Buss, och fortsätter:

– Erfarenheterna från detta unika projekt med att jobba mot koldioxidneutralitet genom elektrifiering av lastbilarna, i den allra tuffaste miljön, kommer att ge viktiga lärdomar till gagn för hela fordons- och transportbranschen. Vår styrka som etablerad Volvoåterförsäljare med ansvar för hela norra Sverige är möjligheten att anpassa servicelösning till förutsättningarna. Vi sköter all service och reparation på malmbilarna lokalt i Pajala och Junosuando i tätt samarbete med Kaunis Irons trafikledning. Det i sig borgar för bästa möjliga tillgänglighet på bilarna och även testfordonet hamnar i goda händer hos våra duktiga tekniker.


Fakta: Om pilotprojektet

Medverkande: Kaunis Iron, Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss.
Testperiod: februari 2021.
Fordon: Batterielektrisk Volvo FMX.
Totalvikt: 32 ton.
Lastvikt: cirka 15 ton.
Drivlina: helt elektrisk, 400kW, med 2 växlar.
Batteri: litiumjon med en nominell kapacitet på 264kWh.
Laddare: ABB levererar tre högeffektsladdare på 175 kW/styck. Laddarna är utbyggbara till 350 kW och har CCS-uttag.



Källa: Vattenfall


Skriv ut



Jonas Björk, biträdande universitetslektor vid Linköpings universitet.
Jonas Björk, biträdande universitetslektor vid Linköpings universitet.

Nytt ljus över tillverkningen av ultratunna polymerer

Ett internationellt forskarlag med forskare från bland annat Linköpings universitet, Deutsches Museum och det tekniska universitetet i München har utvecklat en metod för att...

Läs mer
Gloab550
Caterpillars nya generation hjullastare är här. Först ut är Cat 980, Cat 980XE samt Cat 982 och Cat 982 XE.

Fler XE-hybridmaskiner när Caterpillar presenterar nya generationens hjullastare

Next Generation för Caterpillars hjullastare är här. Först ut är Cat 980,...

Läs mer
Hexagon
nya kondensatavskiljare i serien OSC 12-2500

Atlas Copcos nya OSC för rening av kompressorkondensat är effektiv och enkel att underhålla

De nya kondensatavskiljarna i serien OSC 12-2500 från Atlas Copco är enklare att hantera...

Läs mer
Forskare vid Linköpings universitet har utvecklat ett stabilt polymert bläck med hög ledningsförmåga.

Nytt ledande bläck öppnar för nästa generations tryckta elektronik

Forskare vid Linköpings universitet har utvecklat ett stabilt polymert bläck med hög...

Läs mer


Uppgraderade luftkompressorer optimerar bränsleeffektiviteten och ökar prestandan

Atlas Copco har länge kunnat erbjuda sina kunder dieseldrivna kompressorer med motorer...

Läs mer

Nu är Konecranes lyfttruckar ännu grönare

Konecranes har testat användningen av fossilfritt HVO100-bränsle i lyfttruckar vid sin...

Läs mer
<span><span>Den nya TwinAir 2800+ kompressorn rymmer två identiska dieseldrivna luftkompressorer i en enda 20-fot container.</span></span>

Atlas Copco Rentals lanserar ny stapelbar kompressor – tar 60 % mindre yta

Den innovativa lösningen att stapla enheter på höjden i den nyligen släppta...

Läs mer


Emballator Innovation Center testar nytt biobaserat material

Ett biobaserat material för plastförpackningar tillverkat av lignin, en restprodukt...

Läs mer


Mest lästa














Finnsafety


Edmolift

Laser components












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se