Stora Enso har undertecknat ett avtal om att avyttra det tyska bruket Kabel, som tillverkar bestruket mekaniskt papper. Kabel-bruket säljs till Hagen-Kabel Pulp & Paper GmbH som ägs av en Tysklandsbaserad investmentgrupp. Affären är i linje med Stora Ensos strategiska omvandling till ett tillväxtföretag för förnybara material. Transaktionen beräknas vara slutförd under tredje kvartalet 2016.
Köpeskillingen erläggs kontant och uppgår till cirka 23 MEUR givet sedvanliga justeringar på balansdagen. Reaförlusten uppgår till totalt 15 MEUR. Effekten på rörelseresultatet är cirka 5 MEUR, och negativ skattepåverkan uppgår till cirka 10 MEUR. Detta kommer att tas upp som en engångspost i Stora Ensos resultat för andra kvartalet 2016. Pensionsskulder på cirka 17 MEUR kommer i och med affären att överföras till den nya ägaren.
– Kabel-bruket har ett mycket gott anseende samt en etablerad kundbas för de kvaliteter man producerar. Vi tror att Kabel-brukets verksamhet kommer att vidareutvecklas under den nya ägaren, säger Kati ter Horst, chef för divisionen Paper på Stora Enso.
Baserat på 2015 års siffror förväntas avyttringen minska Stora Ensos årsomsättning med ungefär 300 MEUR. Stora Ensos produktionskapacitet för papper kommer att minska med cirka 485 000 ton per år. Kabel-bruket har cirka 540 anställda som i och med försäljningen kommer att överföras till den nya ägaren. Transaktionen kommer inte att påverka Stora Ensos rörelseresultat framöver.
Stora Enso fortsätter att producera bestruket mekaniskt papper under varumärket NovaPress vid Veitsiluoto-bruket i Finland.
Om Hagen-Kabel Pulp & Paper GmbH
Hagen-Kabel Pulp & Paper GmbH är ett nystartat bolag som ägs av en grupp tyska investerare med erfarenhet från pappersindustrin. En av investerarna är Kübler & Niethammer Papierfabrik Kriebstein AG (K&N), som producerar grafiskt papper med en kapacitet på cirka 100 000 ton per år med returpapper som råvara. Investmentgruppen har uttalat att man har som mål att fortsätta att utveckla Kabel-bruket och fokusera ännu mer på förstklassig kundservice.
Källa: Stora Enso