Facebook

Instagram

IMOIIMAX – ett nytt fartygskoncept med fokus på flexibilitet


2015-01-29

Bild: Stena Bulk AB

Kemikaliefartyget IMOIIMAX är en MR-tanker på 50.000 DWT designad för att kunna frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter. För större lastflexibilitet är fartyget utrustat med 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3. Ett stort antal innovativa tekniska lösningar har implementerats, vilka tillsammans i servicefart ger en totalt 10-20% lägre bränsleförbrukning jämfört med andra fartyg av motsvarande storlek.

Konceptet är framtaget av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet Guangzhou där Stena Bulk år 2012 placerade en order på tio fartyg av IMOIIMAX-modell. Första fartyget – Stena Impression har levererats och dopet äger rum i Singapore den 4 februari. Resterande nio fartyg kommer att levereras med avslut under år 2017.

”Flexibilitet har varit ett nyckelbegrepp vid utvecklingen av IMOIIMAX-konceptet. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som passar utmärkt i vårt redan uppbyggda logistiska system. Att konceptet dessutom med sina många innovativa tekniska lösningar innebär en väsentlig energibesparing är självklart en stor fördel,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
Med hjälp av ett autojusterande system anpassas bränsleinsprutningen till förbränningsprocessen i varje cylinder kontinuerligt för optimal prestanda i huvudmaskin.
  • Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
    Fartyget är också utrustat med en så kallad flerkällsvärmepanna som återvinner energin i avgaserna från huvudmaskin och hjälpkärrorna; en av de första installationerna i sitt slag. Värmepannan kan också köras på brännolja, vilket kan användas i hamn då fartyget ej behöver starta de större värmepannorna för uppvärmning av fartyget. Detta tillsammans med den automatiska bränslejusteringen på huvudmaskinen och justerbara hjälpkärror blir resultatet en mycket effektiv energiförbrukning.
  • Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
    Alla propellrar förlorar en del energi i det roterande vattnet som uppstår akter om propellern. IMOIIMAX tillvaratar energiförlusterna med hjälp av en Hub Vortext Absorbing Fin.
  • Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
    I hårt väder kan vindmotståndet bli betydande. Genom strömlinjeformad design av bostadsdel och brygga har vindmotståndet mindre påverkan hos IMOIIMAX än hos liknande andra fartyg.
  • Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
    En IMOIIMAX har 18 lasttankar. Alla lika och designade för att rymma maximalt 3.000 m3, dvs den mängd som är högst tillåten för de speciallaster fartyget kan frakta.
  • Ett effektivt tankrengöringssystem
    En effektiv spolanordning är installerad vilket innebär att rengöringsprocessen maximeras och eftersom fyra tankar i taget kan spolas minimeras tiden mellan lossning och lastning.

Källa: Stena Bulk AB

Tipsa en vn Skriv ut





Strategiskt partnerskap har trätt i kraft

SICK och Endress+Hauser tar sig an processautomation med gemensamma krafter

Läs mer
Malux

Enviro får uppföljande order på 500 ton pyrolysolja från tidigare kund

Scandinavian Enviro Systems (Enviro) har fått en uppföljande order på leveranser...

Läs mer
Idcon550


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer


Hydroscand lanserar energibesparande oljehållarkit

Hydroscand lanserar ett nytt, effektivt- och energibesparande oljehållarkit. Lansering av...

Läs mer
Flamkontroll
<span>Grease-appen från Schaeffler bestämmer den ideala smörjmedelstypen, smörjmedelsmängden, fettets livslängd och eftersmörjningsintervall för smörjning och eftersmörjning av rullningslager. </span>

Schaefflers Grease-app: Effektivare och mer hållbar smörjning av rullningslager



INGO har öppnat en ny automatstation i Åkersberga

Stationen ligger nordost om Stockholm vid infarten till Åkersberga med adressen Korsgä...

Läs mer
Ocean Harvesting Technologies AB – vågkraftspark.

Lovande resultat från fallstudie om elektrifiering av en olje- och gasplattform med vågkraft

Offshore olje- och gasplattformar kräver konstant strömförsörjning och att...

Läs mer

Preem satsar på elektrifiering av tunga vägtransporter

Kristoffer Ahlén, Pris- och produktchef på Preem.

Som ett led i Preems förnybara omställning och strategin att erbjuda fler miljö...

Läs mer
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Fondspararna säljer råvaror
efter oljeprisfall

I juli köpte fondspararna globalfonder, samtidigt som råvarufonder såldes av...

Läs mer

Preem köper depå i Norrköping för mellanlagring av förnybara råvaror

Som ett led i Preems affärsstrategi att ställa om har Preem köpt en 120 000 m3...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

SK Licenssvets

Brady

AIF  Avinf






Alron

Decksafe

REFAB

Aircoil
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se