Fjärde kvartalet 2014
• Försäljningsvolymen uppgick till 37,7 kton (37,6).
• Nettoomsättningen uppgick till 1 217 MSEK (1 065), en ökning med 14,3 procent.
• Justerat rörelseresultat uppgick till 103 MSEK (84), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 8,4 procent (7,9).
• Rörelseresultatet uppgick till 97 MSEK (230). I rörelseresultatet för motsvarande kvartal föregående år ingick en försäkringsersättning om 136 MSEK.
• Periodens resultat uppgick till 89 MSEK (162). Resultat per aktie uppgick till 1,19 SEK (2,17).
Perioden januari–december 2014
• Försäljningsvolymen uppgick till 160,0 kton (158,6), en ökning med 0,9 procent jämfört med föregående år.
• Nettoomsättningen uppgick till 4 748 MSEK (4 642), en ökning med 2,3 procent.
• Justerat rörelseresultat uppgick till 463 MSEK (371), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 9,7 procent (8,0).
• Rörelseresultatet uppgick till 422 MSEK (456).
• Periodens resultat uppgick till 319 MSEK (309). Resultat per aktie uppgick till 4,27 SEK (4,14).
• Gränges har en solid finansiell ställning. Per 31 december 2014 uppgick soliditeten till 47,9 procent och netto skuldsättningen till motsvarande 1,2 gånger justerad EBITDA (rullande tolv månader).
• Styrelsen föreslår utdelning med 1,50 SEK per aktie.
Kommentar från VD Johan Menckel:
”Gränges har haft en bra utveckling under fjärde kvartalet med en försäljningsvolym i nivå med fjolåret och ett förbättrat resultat. Det justerade rörelseresultatet steg till 103 MSEK motsvarande en justerad rörelsemarginal om 8,4 procent. Kontinuerliga förbättringar och effektiviseringar i verksamheten har, tillsammans med gynnsamma valutakurser, bidragit positivt och kompenserat för högre centrala kostnader till följd av att vi nu är börsnoterade och en nedskrivning av tillgångar i Finspång.”
”Utvecklingen för den globala fordonsproduktionen mattades av i slutet av 2014. Denna trend bedömer vi består under första halvåret 2015. Något bättre tillväxttal förväntas under andra halvåret.”
”Sammantaget känner vi oss fortsatt komfortabla inför 2015. Vi har en ledande position globalt och en tydlig tillväxtstrategi, där Asien och Nordamerika är prioriterade geografiska områden. Ambitionen är att säkerställa och ytterligare stärka vår position med fortsatt god lönsamhet”, säger VD Johan Menckel.
Källa: Gränges AB