Driftssäker utrustning och sänkta driftskostnader är ett mål för många, men hur kommer man dit? Går det att uppnå utan att tumma på säkerheten och den långsiktiga kvaliteten? Absolut, menar Tom Odden, general manager på IDCON Scandinavia:
– Utan tvekan. I IDCONs koncept Bästa Arbetssätt, där beredning och schemaläggning ingår, är syftet att säkerställa arbetsprocesser och personalsäkerhet och kvalitet såklart har högsta fokus.
Hela denna text är en annons. Bästa Arbetssätt är en av IDCONs framgångsrika förändringsmetoder. Konceptet utvecklades baserat på erfarenheten som genererats från de hundratals projekt som de arbetat med genom åren och handlar till stor del om att stärka förmågan att göra rätt saker på rätt sätt. Kunderna kan med metoden uppnå reduktion av antalet skador och olyckor, ökad driftsäkerhet och effektiviserad tidsanvändning i organisationen, samtidigt som medarbetarna får en mindre stressig vardag.
Tom Odden har mer än 30 års erfarenhet av driftsäkerhet och underhåll och har arbetat med flera typer av industrier i många olika länder. De som vänder sig till honom har ofta krav på att sänka den totala driftkostnaden genom att sänka underhållskostnaderna, trots att underhållet endast utgör en del av de totala kostnaderna.
En reducering av underhållet utan att komplettera med andra förbättringar kan vara missgynnsamt i det långa loppet, menar Tom Odden. Kortsiktiga besparingar resulterar i en långsiktig minskning av driftsäkerheten, vilket i sin tur påverkar företagets konkurrenskraft. Genomförs inga korrekta förbättringsåtgärder blir det början på en ond spiral med nya kostnadsbesparingar, vilket fortsatt sänker driftsäkerheten.
Varnar för kortsiktiga besparingar – För oss är det ofta svårt att förstå ledningens generella kostnadsminskningar, utan först att se på arbetsprocessernas förbättringspotential i detalj. Inte sällan skärs det ner på antalet anställda och underhållsuppgifter. Det är en enkel och snabb vinstförbättring, men den konsekvens vi ser kan i många fall bli katastrofal för företaget över tid, berättar Tom Odden och fortsätter:
– Människor är kompetens som nyttjas dagligen och maskiner måste underhållas. Tar man bort dem ser vi efter en kort tid sjunkande driftsäkerhet och ökande och högre kostnader än tidigare. Hur vet vi att det är för många anställda och att vi gör onödigt underhåll, om vi inte granskar det förebyggande underhållet, arbetsprocesserna och de processer som påverkar underhållet?
Bästa Arbetssätt – säkert, effektivt, kvalitativt Genom att implementera Bästa Arbetssätt blir det möjligt att säkerställa ett hållbart utförande och samtidigt nå målen om en bra och säker arbetsplats, minska totalkostnaderna och öka konkurrenskraften. Men för att kunden ska kunna sätta upp sina mål måste de veta vad som är utgångspunkten. Därför inleds metoden Bästa Arbetssätt med en systematisk undersökning (Current Best Practices, CBP) av företagets styrkor och förbättringsmöjligheter baserat på tio nyckelprocesser med tillhörande delprocesser, som i sin tur bryts ner i element.
– Undersökningen genomförs som besök på plats med hjälp av intervjuer, inspektioner och en genomgång av befintlig dokumentation. Inhämtad information systematiseras därefter och utvärderas utifrån vad som är världsklass, berättar Tom Odden.
– Nyckelprocesserna som vi fokuserar på är Ledarskap och Organisation, Förebyggande Underhåll, Arbetsorderprocessen som också kallas Beredning och Schemaläggning, Hantering av Stopp, Eliminering av Grundorsak, Teknisk Databas, Materialhantering för Underhåll, Verktyg & Verkstäder, Kompetens inom Driftssäkerhet och Underhåll samt Engineering relaterad till Underhåll.
Gap-analysen av det insamlade materialet avslöjar och kvantifierar kundens processer och visar vad de gör bra och vad som kan förbättras. Baserat på detta får kunden förslag och rekommendationer till framtida strategiplaner med tillhörande åtgärder. Efter analysen kan IDCON fortsätta stötta företaget i planerings- och genomförandet.
– Oftast bidrar vi i beredning av planer, utbildning av medarbetare, coachning under det pågående förbättringsarbetet och projektledning. Medarbetare kan inte arbeta bättre än de processer som de arbetar i tillåter. Bra processer är ledningens ansvar och vi hjälper till med det också. Vi säkerställer att bolaget utvecklar, implementerar och följer upp Bästa Arbetssätt tills företagets organisation själv kan fortsätta det ständiga och hållbara förbättringsarbetet. Vi följer upp att rätt saker händer på rätt sätt och till rätt tid.
CBP-undersökningen upprepas under förbättringsarbetets gång, för att följa upp det kvantifierbara resultatet och säkerställa att arbetet går åt önskat håll. Bästa Arbetssätt kan på så sätt hjälpa ledningen att hjälpa de anställda att utföra sitt dagliga arbete på ett säkert såväl som effektivt och kvalitativt sätt. Målet är att kunden ska bli helt självständig i förbättringsarbetet. Allt eftersom kompetensen byggs upp och nya arbetsprocesser blir en del av vardagen, fasas därför IDCON ut ur projektet.
– Ändring av arbetssätt är alltid utmanande, även om det är mindre justeringar. Det handlar till 90 procent om människor. De flesta av oss vill kanske inte ändra vårt arbetssätt, det gäller på alla nivåer i organisationen, säger Tom Odden, och fortsätter:
– Först är det att få personal för att förstå, acceptera och tro på nya arbetsprocesser, sedan gäller det att implementera och säkra att det är hållbart. Efter en stund upplever de flesta fördelen med de nya arbetsprocesserna. Återkopplingarna från ledning är positiva utifrån de förbättrande resultat inom säkerhet, ökad produktion och lägre kostnader. Utförande personal är mer nöjd genom bättre koll på sin vardag och en säker arbetsplats. Detta är resultat av att de som utför arbetet gör ett gott jobb och ledningen tillrättalägger och stöder i det dagliga arbetet. Ett bra resultat skapas genom bra partnerskap och goda arbetsprocesser.
Samarbete är A och O Tom Odden har en bakgrund inom hydraulik, roterande maskiner, underhållssystem och underhållsprocesser. I arbetet på IDCON hjälper han dagligen kunder att förbättra driftssäkerheten på produktionen med fokus på underhållprocesserna, vilket minskar antalet stopp, haverier, funktionsfel, funktionsolyckor och personskador. Ökad driftssäkerhet minskar också kostnaderna per producerat enhet.
Enligt honom handlar förbättringsarbete bara till 10 procent om teknik, resterande 90 procent handlar om människor. IDCON hjälper kunderna att nå sina mål genom praktisk utbildning och stöd inom bland annat förebyggande underhåll, beredning och schemaläggning, materialstyrning samt grundorsaksanalys och problemeliminering.
Utbildningen sker både i klassrum och ute i fabriken. Tom Odden menar att det mellanmänskliga arbetet är A och O när det kommer till förändringsarbete. Förslag på förbättringar ges till kunderna, men förändringarna måste ske i samarbete med företaget och dess anställda.
– Det är grundläggande att acceptera driftssäker produktion som ett gemensamt ansvar mellan underhåll, driften och projektavdelningen. Om det ska fungera måste ett starkt partnerskap på plats och brukens ledare vara ansvariga. Men, avgörande är också samarbetet med utförande personal. Utan att de har förstått, accepterat och arbetar enligt bästa arbetssätt, uppnås inga förbättringar, säger han.
– När det är på plats är basen för implementering av Bästa Arbetssätt klar och förbättringsprocessen vill ge resultat. Uppföljning och förbättringar är ett kontinuerligt arbete som måste ingå i bolagets dagliga rutiner.
Fakta: IDCON Konsultfirman IDCON Inc grundades i Sverige 1972 av Christer Idhammar och slog upp sina portar i USA 1985. Idag sköter hans son Torbjörn “Tor” Idhammar firman. IDCONs medarbetare har hög kompetens och lång erfarenhet och arbetar med kunder över hela världen.
IDCON Scandinavia, IDCON Incs skandinaviska kontor, leds från Stathelle i Norge av Tom Odden. Han har mer än 30 års erfarenhet av driftsäkerhet och underhåll och har arbetat i flertalet länder. Tom Oddens tekniska bakgrund är inom hydraulik, roterande maskiner, underhållssystem och underhållsprocesser. Inom ledning har han utbildning från militären och erfarenhet i ledning av firmor, avdelningar och projekt.
Om ni önskar att veta mer om IDCON kan ni kontakta Tom på
t.odden@idcon.com eller mobil +47 920 45 501. Kolla också IDCONs hemmasida
www.idcon.com.