Schneider Electric har under många år arbetat aktivt med att digitalisera sin egen leveranskedja. Företaget har rankats etta i 2020 års Gartner Supply Chain Top 25: Europe Top 15 (juni 2020) och klättrar därmed två placeringar sedan förra året.
Koncernen har infört programmet ”Tailored Sustainable Connected Supply Chain 4.0”, för att skapa en anpassad och hållbar leveranskedja från början till slut – från upphandling till tillverkning, planering och leverans.
– Vårt nätverk av leverantörer, fabriksanläggningar och distributionscentra har digitaliserat processer och verktyg för att optimera energianvändning, produktkvalitet och kostnader, säger Stéphane Poittevin, Senior Vice President Global Supply Chain på Schneider Electric, och fortsätter:
– Under de senaste månaderna, när leveranskedjan har utsatts för påtagliga störningar, klarade vi tack vare de senaste årens digitalisering att ta oss igenom turbulensen på ett smidigt sätt och kunde fortsätta att leverera till våra kunder. Detta säger jag med ödmjukhet och med en uppmuntran för att fortsätta och påskynda vår digitala transformation. Jag vill tacka teamen på Schneider Electric som har gjort detta möjligt och berätta hur stolt jag är över de resultat som vi har uppnått hittills.
I maj 2020 rankades Schneider Electric fyra i den globala sammanställningen The Gartner Supply Chain Top 25 for 2020. Gartners årliga Supply Chain Top 25 identifierar ledande aktörer inom leveranskedjor och lyfter fram de bästa exemplen. Samtidigt vann Schneider Electric Global Supply Chain även utmärkelsen Business Win of the Year and best in show Supply Chain Breakthrough of the Year with ‘Smart Logistics’.
År 2019 omfattade Schneider Electrics globala tillverkning 200 fabriker i 44 länder, 97 distributionscentra och en personalstyrka på 86 000 personer. De hanterade över 291 000 artiklar och över 150 000 ordrar dagligen.
Källa: Schneider Electrics