Alfa Laval aviserar idag den första delen av företagets nya strategiska inriktning, med målet att lyfta den organiska tillväxten. En ny organisationsstruktur med industribaserade affärsdivisioner kommer att skapas; Marine, Food & Water samt Energy. Den nya strategiska inriktningen är ett långsiktigt åtagande som även inkluderar kortsiktiga initiativ som adresserar behovet av anpassning till rådande marknadsförutsättningar.
Den strategiska riktningen
Alfa Laval har under en längre period haft en stark utveckling, tack vare en stabil marknadsposition och ett framgångsrikt förvärvsprogram. Under senare år har den organiska tillväxen emellertid varit under förväntan. Den strategiska översynen fokuserar på att få tillbaka företaget på en bana med tillväxt och hantera de kortsiktiga utmaningar som uppstått till följd av nedgångarna inom olja & gas- och marinsektorerna.
“Den nya strategiska inriktningen ger oss ett bättre utgångsläge för att identifiera och tillvarata möjligheterna för organisk tillväxt”, säger Tom Erixon, VD och koncernchef för Alfa Laval. ”Den kommer även att öka vår konkurrenskraft och ge oss nödvändig styrka att lyckas på en trög marknad.”
Den nya strategiska inriktningen vilar på tre viktiga pelare: kunder, produkter och service.
- Förbättra samspelet med kunden – inköpsprocessen för kunderna måste vara så smidig och enkel som möjligt. För att möjliggöra detta kommer en ny organisationsstruktur att skapas, där det huvudsakliga målet är att öka hastigheten i samspelet med kunderna, genom tydlighet och ansvarstagande. En annan viktig beståndsdel är att vara mer selektiv när det gäller valet av marknads- och applikationsnärvaro. Genom att fokusera på färre områden, och välja dem med starkast tillväxtmöjligheter, kan Alfa Lavals resurser användas på ett mer effektivt sätt.
- Bygga vidare på våra teknologiska styrkor – de tre nyckelteknologierna och kärnproduktgrupperna är fortsatt Alfa Lavals ryggrad. Den nya strategin kommer bland annat att öka fokus på att stötta kunderna så att de uppnår ökad energieffektivitet och miljöprestanda. Ett annat område är fortsatt utveckling av möjligheterna kopplade till digitalisering, för att leverera ytterligare mervärde till kunderna
Vidare ingår viktiga åtgärder för att stärka FoU, såsom beslutet att investera i ett nytt utvecklingslaboratorium för höghastighetsseparatorer i Sverige. I kombination med andra åtgärder kommer utvecklingstiden att avsevärt förkortas och utvecklingsprocessen förbättras.
- Vidareutveckla serviceerbjudandet – service är en naturlig del av Alfa Lavals erbjudande och av stor betydelse för de flesta kunder. Företaget kommer därför att fortsätta utveckla servicekulturen, erbjudandet och närvaron. Exempel på beslut som nyligen tagits för att ytterligare utveckla servicekapaciteten är öppnandet av servicecenter i Iran, Angola och Kalifornien, USA. De kommer alla att invigas under 2016.
En organisation som stöttar den strategiska riktningen
Den 1 januari 2017 kommer en ny organisation att lanseras, för att driva utvecklingen och leverera resultat. Den kommer att bygga på tre industribaserade affärsdivisioner: Marinedivisionen, Food & Waterdivisionen samt Energydivisionen. Divisionerna kommer att bestå av produktbaserade affärsenheter (Business Units). Operations förblir koncernens gemensamma försörjningskedja, men med tätare band till affärsenhetsstrukturen. De tre regionala säljfunktionerna kommer att konsolideras i en global försäljnings- och serviceorganisation.
”Etableringen av Marinedivisionen 2011 var framgångsrik. Nu följer vi upp med en Food & Waterdivision och en Energydivision,” säger Tom Erixon.
Den nya strukturen resulterar i en mindre koncernledning, där man går till 9 från 11 personer. Tre medlemmar går i pension; Ray Field – Asien, Göran Mathiasson – Operations och Svante Karlsson – Process Technology. Mikael Tydén ersätter Göran Mathiasson som chef för Operations. Flera av de återstående koncernlednings-medlemmarna kommer att få nya roller. (Den nya organisationsstrukturen samt foton finns på http://www.alfalaval.com/investors som relaterat material till press-meddelandet.)
Den nya strategiska inriktningen är ett långsiktigt åtagande som också kommer att inkludera kortsiktiga initiativ som adresserar behovet av anpassning till rådande marknadsförutsättningar. Fullständig information om den strategiska översynen förväntas att ha lämnats senast i samband med Alfa Lavals kapitalmarknadsdag den 22 november 2016.
”Alfa Laval har alltid stöttat sina kunder på ett konsekvent sätt, genom att leverera lösningar som gör deras verksamheter effektivare och mer hållbara,” säger Tom Erixon. ”I framtiden kommer kunderna att tycka det är ännu enklare att göra affärer med oss och våra anställda upplever att Alfa Laval är ett spännande företag att arbeta i.”
Källa: Alfa Laval