Facebook

Instagram

Volkswagen-koncernen vill förbättra arbetsförhållandena i koboltgruvorna i Kongo


2020-11-20

Gruvkooperativ för hantverksbrytning i Kolwezi, Demokratiska republiken Kongo (DR Kongo), deltar i utbildningar för ansvarsfull gruvdrift.
Bild: Volkswagen
Gruvkooperativ för hantverksbrytning i Kolwezi, Demokratiska republiken Kongo (DR Kongo), deltar i utbildningar för ansvarsfull gruvdrift.

Som föregångare inom e-mobilitet driver Volkswagen-koncernen ständigt på för att ta ett större ansvar i sina råvaruförsörjningskedjor för batteritillverkning. Förutom att gå med i "Cobalt for Development"-initiativet har företaget även ingått ett partnerskap med RCS Global – ett företag som är specialiserat på hållbara inköp. Pilotprojektet i det kongolesiska koboltbältet har två fokusområden: förbättring av förhållandena för hantverksbrytning av kobolt samt levnadsförhållandena för människorna i de omgivande samhällena.

Volkswagen engagerar sig aktivt i att förbättra förhållandena för dem som arbetar med hantverksbrytning av kobolt i Demokratiska republiken Kongo samt levnadsförhållandena för människorna i de omgivande samhällena. Kobolt är ett viktigt råmaterial för produktion av elbatterier. Hantverksbrytning innebär risker för både miljö och människor. Volkswagen har gått med i "Cobalt for Development"-initiativet och stöder därmed ansträngningarna för att minimera dessa risker.

Pilotprojektet avser att stärka efterlevnaden av lagstiftningen och förbättra hälso- och säkerhetsförhållanden samt socialt välbefinnande i den södra delen av Demokratiska republiken Kongo, där 70 procent av världens koboltresurser finns. De första utbildningarna för gruvoperatörer och gruvarbetare har precis börjat. Projektet genomförs av GIZ och finansieras av BASF, BMW Group, Google, Samsung Electronics, Samsung SDI och Volkswagen.

– Hållbara och ansvarsfulla råvaruinköp är av yttersta vikt för vår för e-mobilitetsstrategi. Kobolt spelar en viktig roll för oss, även om mängden råvara minskar i nyare generationer av batterier för elfordon. Vi vill utvidga vår hållbara råvarustrategi med detta initiativ. Vi försöker etablera hantverksbrytning i Demokratiska republiken Kongo som en strikt hållbar koboltkälla, eftersom många lokala samhällen är beroende av denna sektor. Vi vill ge effekt på plats – i nära samarbete med starka partners, säger Ullrich Gereke, chef för upphandlingsstrategi på Volkswagen AG.
– För närvarande accepterar Volkswagen inte kobolt från gruvor med hantverksbrytning.

Pilotprojektet i det kongolesiska koboltbältet har två fokusområden: förbättring av förhållandena för hantverksbrytning av kobolt samt levnadsförhållandena för människorna i de omgivande samhällena. Framsteg inom båda områdena ska uppnås i samarbete med lokala gruvkooperativ, myndigheter och civilsamhällesorganisationer. Detta ska åstadkommas genom förbättrad hantering av gruvanläggningarna samt utbildning i hälsa, säkerhet och miljö för gruvarbetarna. De omgivande samhällena ska kunna dra nytta av förbättrad tillgång till utbildning, nya inkomstmöjligheter och utbildning i konfliktlösning. Hittills har mer än 1 800 invånare från dessa samhällen redan kunnat dra nytta av dessa åtgärder.

Utbildningsplaner för mer hållbara arbetsförhållanden förbereds för närvarande, initialt för 1 500 gruvarbetare från 12 kooperativ för hantverkbrytning av kobolt i och runt Kolwezi i Demokratiska republiken Kongo. Målet är att vid en lagligt driven anläggning testa under vilka förhållanden ansvarsfull hantverksbrytning kan vara praktiskt genomförbar. Hittills har 36 gruvor med hantverksbrytning granskats för att hitta en lämplig plats.

Som föregångare inom e-mobilitet driver Volkswagen-koncernen ständigt på för att ta ett större ansvar i sina råvaruförsörjningskedjor för batteritillverkning. Förutom att gå med i "Cobalt for Development"-initiativet har företaget även ingått ett partnerskap med RCS Global – ett företag som är specialiserat på hållbara inköp. RCS Global har utvecklat ett system för att spåra råvaror tillbaka till underleverantörer, raffinaderier, smältverk, gruvor och återvinningsföretag. Volkswagen är övertygat om att ett hållbart leverantörsnätverk är en garanti för långsiktig framgång – framför allt vad gäller e-mobilitet.



Källa: Volkswagen


Skriv ut



<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Woodsafe brandimpregneringsfabrik.

Woodsafe bygger länets största takmonterade solcellsanläggning

Brandimpregneringsföretaget Woodsafe anlitar solenergiföretaget El av Sol Nordic för att bygga Västmanlands största takmonterade solenergianläggning på Woodsafes...

Läs mer
Kapab
Boel Ekergård är en av flera forskare på Högskolan Väst som undersöker hur ferrit från svenska gruvor kan ersätta sällsynta jordartsmetaller i elbilsmotorer.

Stålindustrins restprodukter kan göra framtidens elbilar mer hållbara

Hur kan restprodukter från stålindustrin ersätta sällsynta jordartsmetaller i...

Läs mer
Gloab550
Höj din Tekn-IQ.

Nytt begrepp uppmärksammar händiga och teknikkunniga ungdomars kompetens: Tekn-IQ

För att öka intresset för Industritekniska programmet bland ungdomar som nu gör...

Läs mer
Hexagon
Moelven Vänerply startar upp produktionen igen.

Moelven Vänerply startar upp produktionen igen

17 november meddelade Moelven Vänerply AB att man valt att stänga ner sin produktion till...

Läs mer
Konfidensindikator för Norrbotten.

Stark industri i Norrbotten men tufft för byggarna

Norrbotten är det län som uppvisar den svagaste konfidensindikatorn. Byggbranschen har...

Läs mer


Scania etablerar industriell verksamhet i Kina – startpunkt för stor satsning i Asien

Scania tar ett viktigt steg i strategin för att växa i Kina och övriga Asien genom...

Läs mer

En offensiv industripolitik för ett starkare Sverige

Idag presenterar 14 organisationer som företräder den samlade svenska industrin en...

Läs mer
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Ulrika Lindstrand omvald som förbundsordförande

Ett enhälligt Ingenjörsfullmäktige har valt om Ulrika Lindstrand till ordfö...

Läs mer
Kanaltork

Valutec levererar fyra OTC kanaltorkar till nytt tyskt sågverk

Tyska best wood SCHNEIDER investerar cirka 80 miljoner euro i ett helt nytt sågverk i...

Läs mer
Esmaeil Sadeghi, programansvarig Masterprogram Additiv tillverkning, Vahid Hosseini, programansvarig Internationell Maskiningenjör och Per Nylén, prefekt Institutionen för Ingenjörsvetenskap.

Ingenjörsutbildningar som gör svensk industri vassare

Den snabba teknikomställningen ställer helt nya kompetenskrav på industrins...

Läs mer
Gruvkooperativ för hantverksbrytning i Kolwezi, Demokratiska republiken Kongo (DR Kongo), deltar i utbildningar för ansvarsfull gruvdrift.

Volkswagen-koncernen vill förbättra arbetsförhållandena i koboltgruvorna i Kongo

Som föregångare inom e-mobilitet driver Volkswagen-koncernen ständigt på...

Läs mer
Den första betongen på väg att köras ut från den nya fabriken i Västerås.

Thomas Betong öppnar toppmodern betongfabrik i Västerås

Nu startar tillverkning av betong i Thomas Betongs nya fabrik på Hacksta industriområde...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift












Laser components
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se