Facebook

Instagram

Scania halverar CO2-utsläpp vid verksamheter i Asien och Oceanien


2020-11-19

Bild: Paul Kane

Från januari 2021 halverar Scania CO2-utsläppen i samtliga verksamheter i de asiatiska länderna samt i Australien och Nya Zeeland (Oceanien).

Som den första tunga fordonstillverkaren har Scania gjort ett långtgående åtagande att i enlighet med vetenskapligt förankrade klimatmål – Science Based Target initiative – nå en halvering av CO2-utsläppen från den egna verksamheten till 2025 och en 20-procentig minskning av utsläppen när dess fordon används, med 2015 som basår.

– Vi ser snabba framsteg i hela världen och det faktum att vi redan nu har nått målet i våra egna verksamheter i Asien och Oceanien är ett tydligt uttryck för hur fast beslutna vi är att nå målet, säger Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania. Varje fabrik, varje verkstad och varje återförsäljare runtom i världen undersöker nu vilka energibesparingar som är möjliga och om de kan byta till förnybar el.

I Asien har Scanias lokala monteringsfabriker redan bytt till förnybar elektricitet, något som alla Scanias större produktionsläggningar i världen också gjort. Fokus ligger nu på att säkerställa att alla andra Scaniaverksamheter i världen – bland annat administrativa funktioner, försäljning samt underhåll och reparation av lastbilar, bussar och motorer – radikalt minskar sina klimatavtryck.

Insatsen för att avveckla fossilberoendet i Asien och Oceanien startade med en genomgripande analys av energianvändningen hos de många distributörerna, återförsäljarna och verkstäderna. Detta utgjorde grunden för investeringar i ny teknik för att minska elanvändningen – allt från att byta till LED-belysning på kontor och verkstäder till att åtgärda läckande kompressorer till mer långgående insatser som att byta energislukande luftkonditioneringssystem till mer energieffektiva anläggningar och småskaliga solcellsinstallationer.

– Vi är övertygande att det fortfarande finns mängder med energibesparingar i regionen som vi kan nå genom beteendeförändringar och relativt sett billiga teknikinvesteringar, säger Klas Nilsson, Scanias regionala inköpschef i Asien och Oceanien. Vi hoppas kunna kompensera för affärstillväxten med energisparåtgärder som gör att vår energianvändning förblir oförändrad trots den ökade verksamheten.

Målet för CO2-minskning kan dock inte nås utan en övergång till fossilfri elektricitet. Redan från januari 2021 kommer Scania i Asien och Oceanien där det är möjligt att utnyttja lokalt producerad fossilfri el – sol-, vind- och vattenkraft. I bland annat Australien kommer Scania redan från januari 2021 att kunna utnyttja lokalt producerad förnybar el i större delen av sin verksamhet.

Om förnybar elektricitet inte är tillgänglig från de statliga energibolagen, kommer Scania att köpa förnybara energicertifikat, enligt International Renewable Electricity Standard (I-REC), enligt godkännande från Science Based Target initiative. Scania har tydliga riktlinjer för godtagbara inköp av el som anger att den förnybara energi som köps in ska produceras lokalt i det land där den ska användas.

I de länder där förnybar el inte är tillgänglig kommer Scania att förstärka insatserna för energibesparingar, som att utrusta verkstäder med solpaneler.

– Så snart förnybar el blir tillgänglig kommer även de kvarvarande länderna att omfattas, säger Klas Nilsson.


Källa: Scania


Skriv ut



<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Woodsafe brandimpregneringsfabrik.

Woodsafe bygger länets största takmonterade solcellsanläggning

Brandimpregneringsföretaget Woodsafe anlitar solenergiföretaget El av Sol Nordic för att bygga Västmanlands största takmonterade solenergianläggning på Woodsafes...

Läs mer
Kapab
Boel Ekergård är en av flera forskare på Högskolan Väst som undersöker hur ferrit från svenska gruvor kan ersätta sällsynta jordartsmetaller i elbilsmotorer.

Stålindustrins restprodukter kan göra framtidens elbilar mer hållbara

Hur kan restprodukter från stålindustrin ersätta sällsynta jordartsmetaller i...

Läs mer
Gloab550
Höj din Tekn-IQ.

Nytt begrepp uppmärksammar händiga och teknikkunniga ungdomars kompetens: Tekn-IQ

För att öka intresset för Industritekniska programmet bland ungdomar som nu gör...

Läs mer
Hexagon
Moelven Vänerply startar upp produktionen igen.

Moelven Vänerply startar upp produktionen igen

17 november meddelade Moelven Vänerply AB att man valt att stänga ner sin produktion till...

Läs mer
Konfidensindikator för Norrbotten.

Stark industri i Norrbotten men tufft för byggarna

Norrbotten är det län som uppvisar den svagaste konfidensindikatorn. Byggbranschen har...

Läs mer


Scania etablerar industriell verksamhet i Kina – startpunkt för stor satsning i Asien

Scania tar ett viktigt steg i strategin för att växa i Kina och övriga Asien genom...

Läs mer

En offensiv industripolitik för ett starkare Sverige

Idag presenterar 14 organisationer som företräder den samlade svenska industrin en...

Läs mer
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Ulrika Lindstrand omvald som förbundsordförande

Ett enhälligt Ingenjörsfullmäktige har valt om Ulrika Lindstrand till ordfö...

Läs mer
Kanaltork

Valutec levererar fyra OTC kanaltorkar till nytt tyskt sågverk

Tyska best wood SCHNEIDER investerar cirka 80 miljoner euro i ett helt nytt sågverk i...

Läs mer
Esmaeil Sadeghi, programansvarig Masterprogram Additiv tillverkning, Vahid Hosseini, programansvarig Internationell Maskiningenjör och Per Nylén, prefekt Institutionen för Ingenjörsvetenskap.

Ingenjörsutbildningar som gör svensk industri vassare

Den snabba teknikomställningen ställer helt nya kompetenskrav på industrins...

Läs mer
Gruvkooperativ för hantverksbrytning i Kolwezi, Demokratiska republiken Kongo (DR Kongo), deltar i utbildningar för ansvarsfull gruvdrift.

Volkswagen-koncernen vill förbättra arbetsförhållandena i koboltgruvorna i Kongo

Som föregångare inom e-mobilitet driver Volkswagen-koncernen ständigt på...

Läs mer
Den första betongen på väg att köras ut från den nya fabriken i Västerås.

Thomas Betong öppnar toppmodern betongfabrik i Västerås

Nu startar tillverkning av betong i Thomas Betongs nya fabrik på Hacksta industriområde...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift












Laser components
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se