Facebook

Instagram

Saab testar 3D-printad reservdel på Gripen för reparationer i fält


2021-03-31

Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200.
Bild: Saab
Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200.

Testflygningen med den 3D-printad yttre lucka.
Bild: Saab
Testflygningen med den 3D-printad yttre lucka.

Saab har genomfört ett test där Gripen för första gången flög med en 3D-printad yttre lucka, till skillnad från interna 3D-printade komponenter. Syftet med flygningen var att undersöka hur additiv tillverkning kan användas för att reparera flygplan som skadats i fält.

Testflygningen ägde rum i luften ovanför Saabs anläggning i Linköping, fredagen den 19 mars. Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200. Arbetet är ett steg framåt mot att 3D-printa reservdelar i fält för att snabbt kunna reparera trasiga eller skadade stridsflygplan på plats, en metod som skulle kunna spara värdefull tid.

I avsaknad av en digital 3D-modell av luckan, plockades orginalet bort från flygplanet och placerades i en skanner. Det är en process som i sin tur gör det möjligt att tillverka en exakt kopia av luckan, skräddarsydd till det individuella flygplanet.

– I en granskning av luckan efter flygningen såg vi inga strukturella förändringar, trots de krafter som den utsatts för under flygningen. Det här innebär potentiellt att underhållspersonal i fält kan få tillgång till indivuduellt anpassade reservdelar och inte längre behöver göra nödlösningar eller plocka delar från andra flygplan för att få tag på det de behöver. Det reducerar också antalet reservdelar som behöver tas med ut i fält, liksom tiden det tar att reparera ett skadat flygplan, säger Håkan Stake, kontraktsansvarig för underhåll till Gripen C/D, och ledare för utvecklingsprojektet.

För att den här förmågan ska kunna användas i fält krävs fortsatta tester, liksom överenskommelser om materialstandarder etc.

Den här milstolpen är den senaste i raden inom Saabs arbete inom additiv tillverkning. Under 2017 var Saab med och grundade konsortiet AMEXCI i det specifika syftet att driva tekniken framåt. Sedan dess har Saab tillsammans med Amexcis experter arbetat för att finna nya tillämpningar och sätt att producera delar och utrustning genom additiv tillverkning.

– Det här testflygningen med en komponent som har operationell påverkan på flygplanet är ett viktigt steg då ett flygplan, inklusive alla dess delar, alltid måste gå igenom en luftvärdighetsprocess med högt ställda krav. Additiv tillverkning kommer att förändra spelplanen helt när det gäller att öka operationell tillgänglighet i fält, säger Ellen Molin, chef för Saabs affärsområde Support and Services.

Nästa steg för Håkan Stake och hans team är att undersöka alternativ till materialet PA2200, material som även är flexibla och som tål kylan vid höga höjder. De ska också ta fram en containerlösning som gör det möjligt att ta med utrustning för 3D-printing ut i fält.


Källa: Saab


Skriv ut



De hemlighetsfulla plexcitonpartiklarna studerades i Lund. I labbet användes en apparat för att generera ultrakorta pulser.
De hemlighetsfulla plexcitonpartiklarna studerades i Lund. I labbet användes en apparat för att generera ultrakorta pulser.

Lundaforskare löser nanomysterium som på sikt kan hjälpa världen att nå hållbarhetsmålen

Ett forskarlag vid Lunds universitet har lyckats komma de så kallade plexcitonerna in på bara skinnet. De säregna partiklarnas hemligheter har tidigare varit höljda i dunkel....

Läs mer
Kapab


Jernbro frigör dolda värden i industrin med Energy Management

De flesta industrier har stor potential att öka sin lönsamhet och minska sin på...

Läs mer
Dustcontrol


Volvokoncernen och SSAB i samarbete om världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion...

Läs mer
Gloab550


Saab och FMV förlänger support- och underhållskontrakt för Gripen

Saab och Försvarets Materielverk (FMV) har idag förlängt ett kontrakt avseende...

Läs mer
Hexagon

Investering i kraftnät möjliggör koldioxidfri stålproduktion

Regeringen har gett klartecken till Affärsverket svenska kraftnät att starta det fö...

Läs mer
Undersökning från Trend Micro Research avslöjar att bristen på samarbete mellan IT och driftsteknik bromsar satsningar på säkerhet

Cyberattacker mot uppkopplade fabriker slår ut produktionen i dagar

En ny undersökning från Trend Micro avslöjar att 61 procent av tillverkare har...

Läs mer
Luckan som testades är 3D-printad i nylonplast av typen PA2200.

Saab testar 3D-printad reservdel på Gripen för reparationer i fält

Saab har genomfört ett test där Gripen för första gången flög med en...

Läs mer
Säljare och köpare. Hans Johansson (till vänster) och Kerstin Johansson tillsammans med Sune Lantz och Per Rodert (till höger).

Alfing sålt till Jönköpingsföretaget Inev: ”Viktigt för oss att hitta en långsiktig ägare”

Den framgångsrika industrikoncernen Alfing AB i Älmhult har förvärvats av...

Läs mer


Andelen förnybara energikällor för kraftförsörjning till anläggningarna ökar avsevärt

Volkswagen-koncernen gjorde betydande framsteg med att förse sina anläggningar med el...

Läs mer
LKAB:s industriområde Vitåfors i Gällivare.

Nu etableras världens första produktionsanläggning för fossilfri järnsvamp i Gällivare

SSAB, LKAB och Vattenfall tar nu ett nytt och avgörande kliv framåt i arbetet med att...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift

Laser components











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se