Facebook

Instagram

RISE och Swerim utvecklar ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin


2018-10-09

Genom integrering av redan befintliga testbäddar utökas omfattningen av de tester som kan göras. Swerims testbädd för gasreformering är ett exempel.
Bild: Maria Åsén
Genom integrering av redan befintliga testbäddar utökas omfattningen av de tester som kan göras. Swerims testbädd för gasreformering är ett exempel.

Sverige har som mål att ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, fossilfri elproduktion 2040, och ett klimatneutralt samhälle 2045. Mot bakgrund av dessa mål ökar intresset för elektrolys och förnybar vätgas i snabb takt i såväl Sverige som utomlands. Forskningsinstituten RISE och Swerim har nu med stöd från industrin fått medel från Vinnova för att gemensamt utveckla en ny testbädd där olika tillämpningar för elektrolys och vätgaslagring ska kunna testas och utvärderas. Den fysiska anläggningen kommer att byggas upp i Luleå.

Förnybar vätgas från elektrolys har potential att utgöra en betydande pusselbit i ett framtida energisystem och bidra till att Sverige och andra länder kan ställa om till förnybar kraftproduktion, klimatneutrala industrier och ett klimatneutralt samhälle. Detta illustreras inte minst av det branschöverskridande industriprojektet HYBRIT.

RISE och Swerim utvecklar nu med stöd från Vinnova en testbädd där olika tillämpningar för elektrolys och vätgaslagring ska kunna testas och utvärderas. Den fysiska infrastrukturen etableras vid Swerim i Luleå. För att utöka omfattningen av de test som kan göras kan infrastruktur och kompetens från andra delar av RISE och Swerim integreras. Ett exempel är tester för produktion av biodrivmedel och biokemikalier vid RISE ETC i Piteå.

– Testbädden kommer att vara en öppen och neutral arena där man kan utvärdera och demonstrera såväl enstaka komponenter som hela värdekedjor för ett brett spektrum av olika vätgasapplikationer. Det kan till exempel handla om energilagring, produktion av biodrivmedel och gröna kemikalier eller vätgasapplikationer inom den metallurgiska industrin. Lika viktig som den fysiska testbädden blir det kompetenscenter för vätgasteknologier som vi nu skapar, säger projektledaren Anna-Karin Jannasch, RISE.

– Etableringen av den här testbädden ger en unik möjlighet att snabba på utvecklingen och införandet av vätgasteknik inom flera branscher och i samhället. Swerim och RISE, tillsammans med intressenter från näringslivet och den offentliga sektorn, skapar en kritisk massa för att stödja utvecklingen och gör det möjligt för oss att expandera våra befintliga testbäddar för att möta industrins behov, säger Lawrence Hooey, projektledare vid Swerim.

– Det är glädjande att det nu skapas en nationell testbädd inom vätgasområdet med infrastruktur öppen för olika forskningsstudier. Det här är viktigt för HYBRIT initiativet och det är positivt då det stärker kompetensen i regionen och i Sverige, inom ett nytt viktigt område, säger Mårten Görnerup, vd på Hybrit Development.

– Vi ser detta som ett oerhört intressant projekt då vätgas är en viktig del i omställningen till ett hållbart samhälle och så även i omställningen av råvaror inom kemiindustrin liksom för Perstorps ambition att bli Finite Material Neutral, säger Anna Berggren, Business Development Manager på Perstorp AB.

Testbädden utvecklas i samarbete med en arbetsgrupp bestående av ett tjugotal intressenter och framtida testbäddsanvändare, bland andra Hybrit Development, Höganäs, Sandvik, Perstorp, AkzoNobel Specialty Chemicals, Haldor Topsoe och Hydrogenics Pro.



Källa: Swemin


Skriv ut



Forskarnas vision är fordon där stora delar av bilkarossen eller flygplansskrovet består av strukturella litiumjonbatterier. Multifunktionell kolfiber kan på samma gång fungera som batterielektroder och bärande material. Forskarna arbetar med strukturella litiumjonbatterier där de negativa elektroderna utgörs av kolfiber och de positiva elektroderna av katodbelagd kolfiber. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.
Forskarnas vision är fordon där stora delar av bilkarossen eller flygplansskrovet består av strukturella litiumjonbatterier. Multifunktionell kolfiber kan på samma gång fungera som batterielektroder och bärande material. Forskarna arbetar med strukturella litiumjonbatterier där de negativa elektroderna utgörs av kolfiber och de positiva elektroderna av katodbelagd kolfiber. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.

Kolfiber kan lagra energi i karossen

En chalmersledd studie visar att det går att lagra energi direkt i kolfiber som batterielektroder. Det öppnar nya möjligheter för så kallade strukturella batterier, dä...

Läs mer
Gloab550
Vahid Hosseini har utfört mycket av sin forskning i labbet på Produktionstekniskt centrum.

Ny forskning kan ge bredare användning av rostfria stål med extremt goda egenskaper

Duplexa rostfria stål är utmärkta val i konstruktioner med höga krav på...

Läs mer
Beneli


S:t Eriks tillverkar trygghetselement för Jernhusen

S:t Eriks tillverkar unika trygghetselement av betong – formade som X2000-tåg –...

Läs mer

Industriell hållbarhet för transport- och byggsektorn


I samband med invigningen av den nya björkplywoodfabriken i Pärnu i Estland har Metsä...

Läs mer


QinetiQ väljer TactiCall till naval forskningsanläggning

QinetiQ har valt ut Saabs integrerade kommunikationssystem, TactiCall, för användning vid...

Läs mer
Fotodetektor i oorganisk perovskit.

Perovskiter framtidens material för optisk kommunikation

Forskare vid universiteten i Linköping och Shenzhen har visat hur en oorganisk perovskit blir...

Läs mer

Stålproduktionen minskade i september 2018

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 280 tusen ton under september 2018. Det...

Läs mer
ebm-papst har startat byggnationen av en ny produktionsanläggning i Kina som ska stå klar sommaren 2019.

ebm-papst bygger ny produktionsanläggning i Kina

Xìan ligger i provinsen Shaanxi och här investerar ebm-papst cirka 300 miljoner kronor...

Läs mer
Entrékonceptet i stål är en gåva från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt till Nationalmuseum.

Stål och byggplåt gjorde stilfull entré vid Nationalmuseums VIP-invigning

Efter fem års genomgående renovering var det igår kväll dags för...

Läs mer


SKF levererar den senaste generationen online system till BillerudKorsnäs

SKF leverererar den senaste generationen online övervakningssystem SKF IMx till...

Läs mer

LKAB Minerals förvärvar industrimineralföretaget Francis Flower i England

LKAB Minerals kommer, efter myndighetsgodkännande, att förvärva samtliga aktier i...

Läs mer


Chile beslutar om krav för producentansvar – kommer öka behovet av teknologier för materialåtervinning

Chile kommer inom en månad ta beslut om att implementera miljöministeriets förslag...

Läs mer

Möt framtidens förpackningar på Scanpack 2018

Den 23 oktober hälsas besökare och utställare välkommen till norra Europas...

Läs mer


Nya användningsområden för SSAB Multisteel

SSAB Multisteel finns nu även för tryckkärl och skeppsbyggnad enligt europeisk och...

Läs mer

Swecon har landat ett ramavtal med FMV

2010 fick Swecon en prestigeorder från FMV till ett sammanlagt värde av drygt 365 miljoner kronor. Nu har Swecon tecknat ett ramavtal om leverans av hjullastare.

Swecon har tecknat ett ramavtal med Försvarets Materielverk, FMV, om leverans av Volvo...

Läs mer
Genom integrering av redan befintliga testbäddar utökas omfattningen av de tester som kan göras. Swerims testbädd för gasreformering är ett exempel.

RISE och Swerim utvecklar ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin

Sverige har som mål att ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, fossilfri elproduktion...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se