Facebook

Instagram

Ny rapport om elbilsbatteriers klimatpåverkan


2019-11-28

Bild: IVL Svenska Miljöinstitutet

IVL har på uppdrag av Energimyndigheten studerat klimatutsläppen från tillverkningen av elbilsbatterier. Rapporten bygger på livscykelanalyser och är en uppdatering av tidigare rapport från 2017.

– Antalet elbilar kommer att öka snabbt de närmaste åren. Att tillverkningen av bilarnas batterier sker så energieffektivt och med så lite fossil el som möjligt är viktigt för att minska klimatpåverkan, säger Lisbeth Dahllöf, forskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Förutom klimatutsläpp från batteritillverkningen tar rapporten upp försörjningsrisker vad gäller metallerna som ingår i litiumjonbatterier och återvinning av uttjänta batterier.

Enligt de nya beräkningarna släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut någonstans mellan 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet. Om data som är mindre transparenta tas med i beräkningarna blir det övre värdet högre; 146 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme. Det stora intervallet i utsläpp beror till stor del på produktionssätt av batterierna och vilken typ av el som används vid tillverkningen. Siffrorna för klimatutsläppen är lägre nu än de var i rapporten från 2017, då genomsnittet låg på 150-200 kilo koldioxidekvivalenter per kWh batterikapacitet.

– Att utsläppen är lägre nu beror framförallt på att batterifabrikerna har blivit större och kör full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet. Vi har också räknat med möjligheterna att använda el som är i det närmaste fossilfri i flera av produktionsstegen, säger Erik Emilsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Både i den förra och i den här rapporten har vi fokuserat på de senaste och mest transparenta data. För det tidigare högre spannet gällde att elen som användes i batterifabrikerna hade en hög andel fossilt inslag, säger Lisbeth Dahllöf.

Att använda grön el är fortfarande ovanligt i dagens batteritillverkning men håller på att utvecklas i takt med att kraven ökar. För att komma ner under 60 kilo behövs också lägre utsläpp från brytningen och upparbetningen av grundråvarorna och mer andel återvunna material.

Rapportförfattarna betonar att det fortfarande finns osäkerheter kring batteriers klimatutsläpp och att det behövs bättre dataunderlag, framförallt kring råvaruproduktionen och de andra batterikomponenterna.

– Gruvdrift kan ha stor miljömässig och social belastning. Batterierna innehåller metaller som litium och oftast även kobolt, nickel och mangan. Det behövs mer information om miljöpåverkan kopplat till metallförsörjningskedjorna samt bättre spårbarhet för att säkerställa en hållbar produktion längs hela kedjan, säger Erik Emilsson.

Det genomsnittliga nickelinnehållet förväntas öka och koboltinnehållet minska i nyare batterier, eftersom batterierna som produceras förväntas röra sig mot högre energitäthet och bort från kobolt, som är kritiskt ur ett försörjningsperspektiv. Försörjningen av nickel kan därför i framtiden också bli kritisk.

Att återvinna metallerna ur batterierna när de är uttjänta är viktigt för att minska behovet av nya råvaror. Återvinning av kobolt, nickel och koppar sker i dagsläget med relativt hög effektivitet i Europa. Litium återvinns däremot inte i stor skala på grund av återvinningskostnader, relativt lågt råvarupris och låga volymer inkommande batterier.

– Den optimala återvinningstekniken, med hög återvinningsgrad av alla metaller i stor skala finns ännu inte. Det är viktigt att vi får det på plats så snart möjligt, inte minst med tanke på de batterifabriker som planeras i Europa och deras metallbehov. Viktigt är också att alla batterier verkligen samlas in och återvinns, säger Lisbeth Dahllöf.

Klicka här för att ladda ner rapporten och läsa den i sin helhet.


Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet 


Skriv ut





Lettland och Estland beställer Carl-Gustaf M4

Saab har fått beställningar från den lettiska och den estniska försvarsmakten för leveranser av Carl-Gustaf® M4. Leveranserna kommer att äga rum 2021-2024.

Läs mer
Elmia automation 550


Saab tecknar supportavtal gällande SK60

Saab har förlängt support- och underhållsavtalet med den svenska fö...

Läs mer
Hexagon
Ola Tengroth, VD, Lesjöfors, är en av årets ambassadörer för Elmia Subcontractor 2020.

Klassiska underleverantören går in i en digital framtid

De sätter en ära i hög servicenivå, satsar på intern kompetens och...

Läs mer


Nytt högteknologiskt automationslabb i Skellefteå

Skellefteå kommun investerar 10 miljoner kronor i ett högteknologiskt automationslabb....

Läs mer
Saab 2000 ERIEYE AEWC.

Saab får beställning på flygburet sensorsystem

Saab har tecknat kontrakt och fått en beställning på det flygburna sensorsystemet...

Läs mer
Tahira Razas forskning stärker Högskolan Västs gedigna kunskapsbank inom additiv tillverkning med L-PBF för legeringen 718.

Tahiras forskning – ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Tahira Razas forskning öppnar helt nya möjligheter att tillverka flyg- och rymdmotorer...

Läs mer
Propoint AB har byggt ut kapaciteten och säkrat fortsatt tillväxt med sin senaste investering, en selektivlödare Ersa Versaflow 4/55.

Växande marknad för elektroniklösningar

Elektronikföretagen får en alltmer framskjuten roll i svensk tillverkande industri i...

Läs mer
Ingenjörerna i brev till regeringen:

Satsa på nordisk återhämtningsplan

Genom satsningar på elektrifiering, AI-forskning, omställning av transporter och...

Läs mer

Idag levererar Spendrups handsprit till Region Örebro

Idag levererar Spendrups 330 liter handsprit till Universitetssjukhuset Örebro.

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso-...

Läs mer


Stålproduktionen minskade i april

Under april sjönk råstålsproduktionen i Sverige jämfört med samma...

Läs mer
Samriskföretaget mellan Volkswagen-koncernen och den svenska batteritillverkaren Northvolt AB tar nu fart. Det har beslutats att Volkswagen kommer att bygga anläggning och infrastruktur för samriskföretagets fabrik \

Volkswagen investerar i batteritillverkning i Salzgitter

Volkswagen bygger anläggning och infrastruktur för den med Northvolt AB gemensamma...

Läs mer
\

Två driftsäkra gasolpumpar med VapourView till Preem

Preem kontaktade Z&I eftersom de behövde byta ut två gamla centrifugalpumpar fö...

Läs mer
Personalen vid Rekordverken får utbildning i hur verktyget FP Analyzer fungerar och hur det bidrar till färre stopp i produktionskedjan.

FP Analyzer - smart verktyg för att minska produktionsförluster

En av de viktigaste faktorerna för en lönsam och effektiv produktion är att ha koll...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem













Elektronik-expo
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se