Facebook

Instagram

Ny metod ska utveckla den växande 3D-printindustrin


2018-09-21

Bilden visar skillnaden mellan ett 3D-printat föremål (det övre) som har genomgått efterbearbetning och ett föremål (det undre) som inte efterbearbetats.
Bild: Mittuniversitetet
Bilden visar skillnaden mellan ett 3D-printat föremål (det övre) som har genomgått efterbearbetning och ett föremål (det undre) som inte efterbearbetats.

Mittuniversitetet leder ett treårigt projekt som utvecklar en ny metod där additiv tillverkning, 3D-print eller AM, ska kunna bedrivas med lägre kostnader och högre funktionalitet. Projektet på närmare tio miljoner kronor fokuserar på flyg- och implantatindustrin och har fått knappt fem miljoner kronor i stöd av VINNOVA.

− Idag hämmas produktiviteten inom 3D-printing kraftigt av mer eller mindre manuella metoder för att ta bort kvarvarande pulver och stödstrukturer, dvs material som behövs under själva tillverkningen men som sedan behöver tas bort från produkten. Det finns många exempel på projekt som skulle kunna leda till en stor serieproduktion av AM-detaljer men som har skrotats då det inte har funnits någon lösning på dessa utmaningar. Vi vill komma åt de här problemen, säger Lars-Erik Rännar, docent på Mittuniversitetet, Sports Tech Research Centre, och projektledare för AMPeRE.

Projektet ”AMPeRE” (industrialisation of Additive Manufacturing through multi-purpose post-PRocEssing) är ett företagsdrivet initiativ som fokuserar på en av de största utmaningarna för att industrialisera AM i metall, och specifikt pulverbäddsmetoder, vilket är efterbearbetning.

– Vi tror att projektet kan bidra till att svensk industri blir än mer konkurrenskraftig inom AM-området genom att ge dem verktyg för att förbättra produkters utmattningsegenskaper, minska materialåtgång men även automatisera och därmed kostnadseffektivisera sin produktion av AM-detaljer, säger Lars-Erik Rännar.

Den nya metoden som lanserades på marknaden 2017 ska utvärderas och utvecklas genom projektet och i korthet bygger den på gammal kunskap inom galvanisering, men där den stora skillnaden är att i denna process tas material bort i stället för att läggas på.

− Additiv tillverkning är sedan flera år en etablerad tillverkningsmetod och har starkt fäste inom till exempel flyg- och implantatindustrin, men det återstår ändå många utmaningar innan det är en industrialiserad process, säger Lars-Erik Rännar.

Projektet AMPeRE leds av Mittuniversitetet, tillsammans med RISE, Research Institutes of Sweden, och nio företag som är stora aktörer inom antingen additiv tillverkning eller de industrigrenar som projektet fokuserar på. De företag som deltar är: ABB, AIM, Arcam, Amexci, Carpenter Powder Products, GKN Aerospace, SAAB, Sandvik Machining Solutions och Valmet.



Källa: Mittuniversitetet


Skriv ut



Forskarnas vision är fordon där stora delar av bilkarossen eller flygplansskrovet består av strukturella litiumjonbatterier. Multifunktionell kolfiber kan på samma gång fungera som batterielektroder och bärande material. Forskarna arbetar med strukturella litiumjonbatterier där de negativa elektroderna utgörs av kolfiber och de positiva elektroderna av katodbelagd kolfiber. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.
Forskarnas vision är fordon där stora delar av bilkarossen eller flygplansskrovet består av strukturella litiumjonbatterier. Multifunktionell kolfiber kan på samma gång fungera som batterielektroder och bärande material. Forskarna arbetar med strukturella litiumjonbatterier där de negativa elektroderna utgörs av kolfiber och de positiva elektroderna av katodbelagd kolfiber. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.

Kolfiber kan lagra energi i karossen

En chalmersledd studie visar att det går att lagra energi direkt i kolfiber som batterielektroder. Det öppnar nya möjligheter för så kallade strukturella batterier, dä...

Läs mer
Gloab550
Vahid Hosseini har utfört mycket av sin forskning i labbet på Produktionstekniskt centrum.

Ny forskning kan ge bredare användning av rostfria stål med extremt goda egenskaper

Duplexa rostfria stål är utmärkta val i konstruktioner med höga krav på...

Läs mer
Beneli


S:t Eriks tillverkar trygghetselement för Jernhusen

S:t Eriks tillverkar unika trygghetselement av betong – formade som X2000-tåg –...

Läs mer

Industriell hållbarhet för transport- och byggsektorn


I samband med invigningen av den nya björkplywoodfabriken i Pärnu i Estland har Metsä...

Läs mer


QinetiQ väljer TactiCall till naval forskningsanläggning

QinetiQ har valt ut Saabs integrerade kommunikationssystem, TactiCall, för användning vid...

Läs mer
Fotodetektor i oorganisk perovskit.

Perovskiter framtidens material för optisk kommunikation

Forskare vid universiteten i Linköping och Shenzhen har visat hur en oorganisk perovskit blir...

Läs mer

Stålproduktionen minskade i september 2018

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 280 tusen ton under september 2018. Det...

Läs mer
ebm-papst har startat byggnationen av en ny produktionsanläggning i Kina som ska stå klar sommaren 2019.

ebm-papst bygger ny produktionsanläggning i Kina

Xìan ligger i provinsen Shaanxi och här investerar ebm-papst cirka 300 miljoner kronor...

Läs mer
Entrékonceptet i stål är en gåva från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt till Nationalmuseum.

Stål och byggplåt gjorde stilfull entré vid Nationalmuseums VIP-invigning

Efter fem års genomgående renovering var det igår kväll dags för...

Läs mer


SKF levererar den senaste generationen online system till BillerudKorsnäs

SKF leverererar den senaste generationen online övervakningssystem SKF IMx till...

Läs mer

LKAB Minerals förvärvar industrimineralföretaget Francis Flower i England

LKAB Minerals kommer, efter myndighetsgodkännande, att förvärva samtliga aktier i...

Läs mer


Chile beslutar om krav för producentansvar – kommer öka behovet av teknologier för materialåtervinning

Chile kommer inom en månad ta beslut om att implementera miljöministeriets förslag...

Läs mer

Möt framtidens förpackningar på Scanpack 2018

Den 23 oktober hälsas besökare och utställare välkommen till norra Europas...

Läs mer


Nya användningsområden för SSAB Multisteel

SSAB Multisteel finns nu även för tryckkärl och skeppsbyggnad enligt europeisk och...

Läs mer

Swecon har landat ett ramavtal med FMV

2010 fick Swecon en prestigeorder från FMV till ett sammanlagt värde av drygt 365 miljoner kronor. Nu har Swecon tecknat ett ramavtal om leverans av hjullastare.

Swecon har tecknat ett ramavtal med Försvarets Materielverk, FMV, om leverans av Volvo...

Läs mer
Genom integrering av redan befintliga testbäddar utökas omfattningen av de tester som kan göras. Swerims testbädd för gasreformering är ett exempel.

RISE och Swerim utvecklar ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin

Sverige har som mål att ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, fossilfri elproduktion...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se