Facebook

Instagram

Modernisering av ventilationssystem på hybridfärjor ger en årlig energibesparing på 2 miljoner kWh


2017-10-03

Scandilines hybridfärja Princesse Benedikte trafikerar sträckan Puttgarden-Rödby och är en av de färjor som gör stora energibesparingar med ebm-papst EC-fläktar monterade i en FanGrid-lösning.
Bild:ebm-papst
Scandilines hybridfärja Princesse Benedikte trafikerar sträckan Puttgarden-Rödby och är en av de färjor som gör stora energibesparingar med ebm-papst EC-fläktar monterade i en FanGrid-lösning.

ebm-papst energieffektiva EC-fläktar har ersatt äldre AC-fläktar på sex av Scandilines hybridfärjor

Rederiet Scandilines har åtta färjor som går mellan Tyskland och Danmark. Sex av dessa är så kallade hybridfärjor och det innebär att Scandilines äger världens största batteridrivna hybridflotta. Innan årets slut kommer flottan att utökas med ytterligare ett par fartyg efter ombyggnad till batteridrift. Scandilines satsning på hybridfärjor är ett led i rederiets ambition att värna om miljön med fartyg som ger mindre utsläpp, rök och oljud. Rederiet ligger också långt fram när det gäller att spara energi genom modernisering av hybridfärjornas ventilationssystem. Efter att ventilationen på sex av fartygen uppgraderats, och där äldre AC-fläktar ersatts med ebm-papst EC-fläktar, har rederiet uppnått en årlig besparing på cirka 2 miljoner kWh vilket motsvarar en energibesparing på hela 80 %.

Scandilines miljömål sammanfattas med att man vill ha ”noll utsläpp” och energieffektiva lösningar. För att nå målen satsas det på bl a LED-belysning, framdrivningssystem med hybridteknik, energisnåla vattenpumpar, utbildningar i miljövänlig ”körteknik” samt nya luftkonditionerings- och ventilationssystem. Ventilationssystemen på hybridfärjornas bildäck var tidigare mycket energikrävande. När bildäcken fylls med många lastbilar och andra tunga fordon är det viktigt med en effektiv ventilation. Fläktarna som används måste också vara explosionsskyddade då lastbilarna ofta transporterar brandfarliga ämnen.

Svängbar fläktvägg med fyra EC axialfläktar av ATEX-typ
Ventilationen på färjornas 12 000 kvm stora bildäck har två driftlägen. Ett läge vid lastning och ett läge till havs. Med den gamla lösningen hade varje färja fläktinstallationer på 8 platser. Till havs gick 6 av dessa i “reverse mode” med dålig verkningsgrad som följd. Eftersom fläktar är konstruerade för en specifik luftflödesriktning gav denna lösning också mycket höga energikostnader. Scandiline inledde ett nära samarbete med ebm-papst för att hitta en bättre lösning och resultatet blev att ett flertal EC-fläktar monterades på en installationsplatta som ”tiltas” för att ändra driftläge mellan till- och frånluft.

Konstruktionen är framtagen efter den princip som gäller för ebm-papst fläktväggskoncept FanGrid.
Plattan med fläktarna kan enkelt roteras till den önskade luftflödesriktningen. Med detta system flyttar fläktarna alltid luften i den riktning som de är utformade för och de arbetar också med maximal effektivitet. Att fyra fläktar ersatt en äldre och mycket energikrävande AC-fläkt ger också en annan viktig fördel förutom stora energibesparingar: luftflödet fördelas över en större yta vilket optimerar luftbytet på bildäcken utan att det krävts några speciella ombyggnationer på fartygen.

Den fläktlösning som utvecklats tillsammans med ebm-papst och har bidragit till årliga energibesparingar på 2 miljoner kWh vilket motsvarar den årliga energiförbrukningen i cirka 65 villor. Det lyckade samarbetet har resulterat i att ebm-papst även fått förtroendet att modernisera fartygenshytternas luftkonditioneringssystem med EC-fläktar. I planeringen finns också en uppgradering av luftkonditioneringssystemen på tre färjor som går mellan Puttgarden och Rödby.



Källa: ebm-papst


Skriv ut





NHK Group förvärvar finska Scantarp

NHK Holding AB, ägaren av Norrlands Hall & Kapell AB fortsätter sin tillväxtstrategi genom att skapa NHK Group AB vilken kommer att bli ägare av Norrlands Hall & Kapell AB...

Läs mer
Gloab550
Företagsforskarskolan ProWOOD med doktorander, handledare och mentorer på studiebesök vid Kährs Groups anläggning i Nybro tidigare under året.

Kährs Group i forskningssamarbete för effektivare råvaruutnyttjande

Kährs Group, en svensk Europaledande tillverkare inom trägolv och PCV-fria plastgolv,...

Läs mer
Beneli


SSAB Form Tube Plus – nya precisionsstålrör med överlägsna egenskaper

SSAB Form Tube Plus är en helt ny familj av precisionsstålrör som erbjuder en unik...

Läs mer


Elcowire Group stärker sin position – förvärvar NKT Railway

Elcowire Group är Nordens största tillverkare av kopparvalstråd. Verksamheten finns...

Läs mer

SKF och Luleå tekniska universitet förnyar samarbetet


Det globala teknikföretaget SKF och Luleå tekniska universitet förlänger...

Läs mer
Paslode Powerline.

Gör arbetsdagen lättare med svenskt stål

Svenskt stål väger tungt, vilket inte alls behöver betyda att det inte kan vara...

Läs mer


Saab får beställning från Sydkorea på support för Arthur

Saab har fått ett en beställning från sydkoreanska Defence Acquisition Program...

Läs mer
Bilden visar skillnaden mellan ett 3D-printat föremål (det övre) som har genomgått efterbearbetning och ett föremål (det undre) som inte efterbearbetats.

Ny metod ska utveckla den växande 3D-printindustrin

Mittuniversitetet leder ett treårigt projekt som utvecklar en ny metod där additiv...

Läs mer

Hållbart Långhus med tak av GreenCoat®-stål visas i holländsk TV

Det nederländska Långhuset nominerades till 2017 BNA Building of the Year Award och presenterades i det nederländska TV-programmet BinnensteBuiten. Hållbart färgbelagt GreenCoat®-stål användes för taket på Långhuset på grund av dess förmåga att skapa skarpa linjer på det mycket grafiska huset.

Det unika Långhuset med tak av färgbelagt GreenCoat®-stål från SSAB har...

Läs mer
Sophie Carler, utbildad marinbiolog (Ph. D.) och har jobbat på Jernkontoret som senior rådgivare i vattenfrågor sedan 2006.

Jernkontoret storsatsar på vattenfrågor

Den här veckan placerar stålindustrin för första gången en egen...

Läs mer


En jättelångtradare på nästan 33 meter transporterar fyra containrar med återvinningsmetall

Drygt 30 meter långa jättelångtradare som kan transportera upp till fyra...

Läs mer
SSG ser stor potential i ett standardiserat datautbyte inom industrin.

Det tunga digitala tåget mot framtiden

SSGs Vinnova-finansierade projekt med målsättningen att tillsammans med svensk anlä...

Läs mer

Livsmedelsföretagen och Normpack lanserar uppdaterad förpackningsguide


Att som livsmedelsföretagare ha koll på sina förpackningar kräver att man kan...

Läs mer


SAP: "Försörjningskedjor måste bli mer intelligenta"

SAP tar nästa steg och bygger in mer intelligens i sin mjukvara för att möta...

Läs mer


Upptäck ebm-papst i applikationer - Transportteknik

Ventilationssystem som är sparsamma vad gäller energianvändning, inte tar upp...

Läs mer

BillerudKorsnäs tillsätter tillförordnad ekonomidirektör

BillerudKorsnäs meddelar under måndagen att man har utsett Kristina Schauman till...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se