Facebook

Instagram

Internationellt rymdprojekt tar fart – GKN Aerospace inviger ny verkstad


2019-09-05

Roland Rydén, projektledare för Rymdverkstaden, beskriver hur munstycket byggs upp.
Bild: Geryll Alsén
Roland Rydén, projektledare för Rymdverkstaden, beskriver hur munstycket byggs upp.

Under 2020 kommer Europas hittills största raket, Ariane 6, att göra sin första resa ut ur atmosfären. Svenska GKN Aerospace i Trollhättan spelar en viktig roll i projektet och inviger därför en helt ny rymdverkstad.

I år är det 50 år sedan den första månlandningen och ämnet rymden intresserar många. Just nu tillverkar GKN Aerospace i Trollhättan viktiga delar till Europas största raket, som planeras skjutas iväg under 2020. Den 30 augusti invigdes därför den nya rymdverkstaden som ska förbättra produktionen av munstycken. Med en högre automatiseringsgrad än tidigare med de nya, mer avancerade maskinerna kan tillverkningen göras på ett effektivare sätt.

– De nya maskinerna vi har är top-of-the-line och vi har kompletterat dem med våra egenutvecklade system för att styra den mycket svåra och noggranna tillverkningen, säger Carolina Kalliokorpi, Program Manager för rymdmunstycken på GKN Aerospace.


Extrema förhållanden med millimeterprecision
GKN Aerospace bygger turbiner och munstycken till raketen Ariane 6. Rymdmunstycket är den del av raketen som sitter längst ner på motorn där bränslet brinner och trycker raketen framåt. Munstycket är cirka två och en halv meter högt och har en diameter på ungefär två meter i utloppsänden där flamman syns.

För att inte plåtväggen munstycket är gjort av ska smälta i den höga temperaturen har den utrustats med små kanaler inuti som fylls med flytande väte. Carolina Kalliokorpi beskriver hur de extrema förhållandena som munstyckena utsätts för påverkar tillverkningen.

– Det finns inget utrymme för fel i plåtväggen. Under flygning flödar det väte i kanalerna som är minus 250 grader för att den millimetertunna plåten inte ska smälta trots att det inuti munstycket brinner en flamma på omkring 3500 grader. Det är verkligen rocket science på hög nivå och jätteviktigt att allt blir rätt, säger Carolina Kalliokorpi.

Avancerade maskiner av egen design
Flera av teknikerna som används i produktionen i Trollhättans rymdverkstad har utvecklats av ingenjörerna på GKN i Trollhättan, ofta i samarbeten med andra företag och kunder så som ArianeGroup, Svenska Rymdstyrelsen (SNSA) och Europeiska Rymdstyrelsen (ESA).

Ett exempel är sandwich-konceptet som används vid tillverkningen av plåten till munstyckena. För att tillverka de kanaler inuti plåten där det flyter väte krävs det att maskinen kan svetsa i blindo. I samarbete med Force Technology i Danmark har GKN Aerospace tagit fram en teknik för detta som kallas röntgenfogföljare.

– Vi har byggt och testat metoden hos Force Technology och nu installeras den här i vår nya rymdverkstad i Trollhättan. Det ska bli riktigt spännande att börja jobba med den här i Sverige också, säger Carolina Kalliokorpi.

Lång tillverkning för kort livslängd
När raketen skjuts upp är det bara en procent av lasten som är nyttolast. De övriga 99 procenten är motorer och bränsle som krävs för att komma ut i rymden. Vid uppskjutningen brinner de olika motorerna fullt ut innan de kopplas loss från raketen och brinner upp när de faller tillbaka mot jorden. De raketdelar som byggs i Trollhättan tar över ett år att bygga, men brinner upp efter bara 8-9 minuter i bruk och ses därefter aldrig igen.

– Det är mycket jobb för en kort användning. Men det visar verkligen hur extremt det är med raketuppskjutningar. Det behövs en sådan otrolig kraft för att komma loss från jordens dragningskraft, säger Carolina Kalliokorpi.



Text: Geryll Alsén


Skriv ut



När allt är klart och tornet är förankrat är det enda som syns av bultkorgen toppen av bultarna som sticker upp längst ned runt tornet.
När allt är klart och tornet är förankrat är det enda som syns av bultkorgen toppen av bultarna som sticker upp längst ned runt tornet.

Stor vindaffär för Proplate i USA

Proplates nya bolag i USA har tagit hem en vindkraftsorder värd 7 miljoner kronor. I mars skickas 25 jättekorgar från Oxelösund över Atlanten till Indiana, där de ska...

Läs mer
Elmia automation 550
Algodling för rening av rökgaser.

Algodlingar vid metallindustrier kan minska växthuseffekten

Algodlingar kan minska utsläppen av växthusgaser från metallindustrin. Det visar...

Läs mer
Hexagon
Jonas Örmin, sektionschef Produktionsutveckling och Joachim Jillehed, regionchef Norr.

Sigma Industry East North fortsätter satsningen inom produktionsutveckling

Jonas har en gedigen erfarenhet som konsult, ledare, utvecklingsansvarig och upphandlare för...

Läs mer
Sammy Pergament, Eva-Lena Bergkvist och Nicklas Jadinge satsar framåt.

Nordic Quick Systems satsar globalt

Kedjehjulen som Nordic Quick Systems har utvecklat lanserades 2015. Sedan dess har de levererats...

Läs mer
Volkswagens anläggning i Emden, Tyskland.

Volkswagen snabbar på övergången till grön energi vid fabriker

Volkswagen gör goda framsteg mot sitt mål om CO2-neutral produktion år 2050....

Läs mer

SKF konsoliderar produktutveckling, avser att stänga enhet i Skottland

För att påskynda utvecklingen av molnbaserade tjänster inom tillståndsö...

Läs mer
Einar Heiberg, forskare i klinisk fysiologi vid Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet.

3D-utskrivna medicinska modeller gör operationer säkrare

3D-utskrivna medicinska modeller används nu vid operationer på Skånes...

Läs mer


Organisationer vill se ökad hållbarhet för elektronikprodukter

Den snabba konsumtionen av elektronikprylar ger upphov till stora mängder avfall och skadliga...

Läs mer

Förändringar i Saabs koncernledning

Gunnar Wieslander lämnar efter fyra år Saab och rollen som chef för affä...

Läs mer

WICONA i framkant för grönare byggsystem


Hydro har sedan lanseringen för ett år sedan vunnit mer än 40 stora och små...

Läs mer
Värmningsugn för göt vid Uddeholms AB.

Stora delar av svensk stålindustri går nu samman för mer elektrisk ämnesvärmning

Energimyndigheten beviljar projektet som kan leda till effektivare produktion med mindre...

Läs mer
Kontrollmätning av stång vid Ovako Sweden AB, Hällefors.

Svag uppgång för råstålsproduktionen 2019

Under 2019 producerades sammanlagt 4 721 tusen ton råstål i Sverige. Det innebär...

Läs mer
Saabs skolflygplan T-7A.

Saab startar produktion av skolflygplan i Linköping

Saab påbörjade produktionen av sina delar av skolflygplanet T-7A i Linköping...

Läs mer


Mest lästa























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se