Facebook

Instagram

Framtidens smarta fabrik är här – Atlas Copco visar upp nya Smart Connected Assembly


2019-05-20

Bild: Atlas Copco

Med konceptet Smart Connected Assembly – Powered by data, tar Atlas Copco sin vision av den smarta fabriken till nästa nivå. Konceptet är skapat för att visa hur företag kan möta utmaningar genom att ta tillvara på data från tillverkningsprocessen. Med hjälp av data skapar Atlas Copcos verktyg och lösningar värde kopplat till alla delar av tillverkningsprocessen, från design till prototyp till produktion.

Under de senaste åren har Industri 4.0 stått högt på agendan i tillverkningsindustrin. Uppskattningar visar att det 2006 fanns två miljarder Internet of Things-enheter – samma siffra för 2020 beräknas vara runt tvåhundra miljarder. Många företag inom tillverkningsindustrin möter utmaningar i hur de ska använda all data de samlar eftersom de saknar de analysmöjligheter som behövs för att integrera data i verksamheten. Med Smart Connected Assembly – Powered by data presenterar Atlas Copco sin lösning på detta.  

 

Stort intresse från industrin
Atlas Copco presenterade Smart Connected Assembly för första gången 2017, som sitt svar på den fjärde industriella revolutionen, Industri 4.0. Konceptet, som med en interaktiv lastbil förklarar hur Atlas Copcos smarta lösningar kontinuerligt samlar data, har fått stor uppmärksamhet inom industrin och från medier. Nu kommer en uppdaterad version av lastbilen, med ett tydligare fokus på smarta lösningar.

– Vi fortsätter utvecklingen av Smart Connected Assembly, säger Nicklas Tibblin, Vice President
Marketing för Fordonsdivisionen på Atlas Copco Industriteknik.
– Det första steget visade hur industrin kan implementera grunden i Industri 4.0 genom smarta och uppkopplade verktyg i en nätverksbaserad fabriksmiljö. Det nya Powered by data konceptet visar hur värde skapas vid montering genom att använda data över hela produktions- och underhållsprocessen.

– Med Smart Connected Assembly visar vi hur data används för att öka våra kunders uptime – kvalitet är nyckeln till att låsa upp kundernas potential, fortsätter Steve Meazey, Vice President Marketing för Servicedivisionen på Atlas Copco Industriteknik.
– Många företag kan samla data, men genom att kombinera det med vår kunskap kan vi ge insikter, möjligheter och skapa verkligt värde för deras investeringar.

Ett uppdaterat koncept betyder också en ny internationell roadshow. Den förra roadshowen för Smart Connected Assembly ägde rum 2017 och 2018 och totalt anordnades 200 event som lockade 700 besökare till lastbilen. Under 2019 är lastbilen ute på vägarna igen – den här gången med ett nytt koncept. På roadshowen kommer Virtual Reality och Augumented Reality att användas för att visa besökarna hur en smart fabrik ser ut och hur data kan användas för att skapa värde.



Källa: Atlas Copco

Skriv ut



Ford gör bilmattor av plastflaskor – återvinner över än 1 miljard flaskor per år

Ford började använda återvunnen plast i sin tillverkning för över 20 år sedan. Idag ger företaget nytt liv åt över 1,2 miljarder plastflaskor – varje år.

Varje år tar Ford hand om 1,2 miljarder plastflaskor. Flaskorna används bland annat till kompakt-SUV:en EcoSport, där mattorna i varje bil består av 470 gamla pet-flaskor....

Läs mer
Hexagon
Flygfoto över Proplates 59 000 m2 stora produktionsanläggning i Oxelösund, med SSAB som närmaste granne.

Proplate investerar 17 miljoner i Oxelösund

Proplate är leverantör av komponenter i grovplåt till globala företag inom...

Läs mer
ARmaskinservice 550

Zoégas firar sju år utan olyckor – Så här gjorde man fabriken säker

Tidigare fanns det en klämrisk om man öppnade dörren när maskinen var igång. Nu bryts strömmen automatiskt om man öppnar dörren. Ett av många exempel på hur man gjort arbetsmiljön säkrare på Zoégas. Nyckeln till framgång menar man kan sammanfattas i fyra punkter: Personalens säkerhetstänk och medverkan, chefernas engagemang och synlighet, investeringar i att göra maskinerna säkra samt ägarnas ambition och investeringar.

Traditionellt är arbetsmiljön på fabriker ofta mer riskfylld än på...

Läs mer

Nu öppnas för produktion av biobaserad plast från förnybara material i kommersiell skala


Neste och LyondellBasell tillkännager produktion av biobaserad plast från förnybara...

Läs mer

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Personalneddragningar kopplade till investering i automation i Bari resulterar i...

Läs mer


Teknikföretagen och ABB uppmanar till att bredda bilden av teknikindustrin

För att bredda rekryteringen till teknikindustrin måste bilden av branschen uppdateras....

Läs mer


EC-fläktar med integrerad effektfaktorkorrigering

Att ebm-papst sedan en tid kan erbjuda GreenTech EC-fläktar med integrerad och aktiv...

Läs mer

Daniel Peltonen ny direktör affärsområde Smältverk

Daniel Peltonen tillträder rollen som ny direktör affärsområde Smältverk under december 2019 och kommer att ingå i Bolidens koncernledning.

Daniel Peltonen har utsetts till ny direktör för affärsområde Smältverk....

Läs mer

Stora förbättringar och framsteg i Lesjöfors China


Lesjöfors i Kina har arbetat hårt i många år för att bli en fö...

Läs mer
Ulf Sjöström, projektledare, Swerim.

Receptet som möjliggör återvinning av nyttiga metaller

Miljöfarligt slam, som istället för att ta skrymmande plats i en deponi, kan fö...

Läs mer

Skolan inspirerade till innovativt skapande med 3D-skrivare

Alexander Issal och Alexander Frick, Thoren Innovation School.

Alexander Issal och Alexander Frick gillar båda teknik och att testa nya saker för att...

Läs mer


Affärsläget för industrin försvagas

Affärsläget fortsätter att försvagas för Sveriges teknikindustri under...

Läs mer


GlobalEye ingår i Saabs Gripenerbjudande till Finland

Saab har offentliggjort att Gripenerbjudandet till Finland också omfattar två stycken...

Läs mer

Stålproduktionen ökade under maj 2019

Ovako, Hällefors, Sektionen för slipning av stänger (Ceax) Hällefors, Västmanland, 2015.

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 452 tusen ton under maj 2019. Det är...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se