Facebook

Instagram

De första Polestar 1 prototypbilarna inleder produktionen


2018-10-05

Bild: Volvo

Utvecklingstakten för Polestar 1 har ökat i och med produktionen av den första serien av VP bilar (Verifiering Prototyp) avsedda för vägtrafik i Sverige. VP-bilarna produceras för flera syften, inklusive krocktester, vädertester och utvärdering i vägtrafik, och utgör den allra första flottan av Polestar 1-bilar på vägarna.

Byggandet av bilarna, som äger rum i en specialiserad anläggning för prototyptillverkning i Göteborg, sker till största delen för hand. Det fungerar som den första testfasen för tillverkning av Polestar 1 kundbilar som kommer att byggas vid Polestars nya Production Centre i Chengdu, Kina. Polestar 1 har en kaross av kolfiber som krävde utveckling av ny specialiserad produktionsutrustning och byggtekniker som kommer att överföras till fabriken och användas för att bygga de serietillverkade bilarna.

– Monteringen av VP-bilarna innebär att Polestar 1 har tagit nästa steg mot produktion, säger Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer på Polestar.

– Denna första batch med 34 bilar kommer att göra det möjligt för våra ingenjörer att finjustera detaljerna på bilen, säkerställa att Polestar 1 är perfekt när vi börjar producera kundbilar i mitten på nästa år.

Produktionen av Polestar 1 är första gången som ett varumärke i Volvo Car Group har utforskat bilbyggande i kolfiber. VP-bilarna har gjort att ingenjörerna kan designa, testa och utföra komplicerade konstruktionsprocesser med positivt resultat.




Källa: Volvo


Skriv ut



Forskarnas vision är fordon där stora delar av bilkarossen eller flygplansskrovet består av strukturella litiumjonbatterier. Multifunktionell kolfiber kan på samma gång fungera som batterielektroder och bärande material. Forskarna arbetar med strukturella litiumjonbatterier där de negativa elektroderna utgörs av kolfiber och de positiva elektroderna av katodbelagd kolfiber. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.
Forskarnas vision är fordon där stora delar av bilkarossen eller flygplansskrovet består av strukturella litiumjonbatterier. Multifunktionell kolfiber kan på samma gång fungera som batterielektroder och bärande material. Forskarna arbetar med strukturella litiumjonbatterier där de negativa elektroderna utgörs av kolfiber och de positiva elektroderna av katodbelagd kolfiber. I bilden är batteriet uppladdat, vilket innebär att den negativa elektroden är fylld med de plusladdade litiumjonerna.

Kolfiber kan lagra energi i karossen

En chalmersledd studie visar att det går att lagra energi direkt i kolfiber som batterielektroder. Det öppnar nya möjligheter för så kallade strukturella batterier, dä...

Läs mer
Gloab550
Vahid Hosseini har utfört mycket av sin forskning i labbet på Produktionstekniskt centrum.

Ny forskning kan ge bredare användning av rostfria stål med extremt goda egenskaper

Duplexa rostfria stål är utmärkta val i konstruktioner med höga krav på...

Läs mer
Beneli


S:t Eriks tillverkar trygghetselement för Jernhusen

S:t Eriks tillverkar unika trygghetselement av betong – formade som X2000-tåg –...

Läs mer

Industriell hållbarhet för transport- och byggsektorn


I samband med invigningen av den nya björkplywoodfabriken i Pärnu i Estland har Metsä...

Läs mer


QinetiQ väljer TactiCall till naval forskningsanläggning

QinetiQ har valt ut Saabs integrerade kommunikationssystem, TactiCall, för användning vid...

Läs mer
Fotodetektor i oorganisk perovskit.

Perovskiter framtidens material för optisk kommunikation

Forskare vid universiteten i Linköping och Shenzhen har visat hur en oorganisk perovskit blir...

Läs mer

Stålproduktionen minskade i september 2018

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 280 tusen ton under september 2018. Det...

Läs mer
ebm-papst har startat byggnationen av en ny produktionsanläggning i Kina som ska stå klar sommaren 2019.

ebm-papst bygger ny produktionsanläggning i Kina

Xìan ligger i provinsen Shaanxi och här investerar ebm-papst cirka 300 miljoner kronor...

Läs mer
Entrékonceptet i stål är en gåva från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt till Nationalmuseum.

Stål och byggplåt gjorde stilfull entré vid Nationalmuseums VIP-invigning

Efter fem års genomgående renovering var det igår kväll dags för...

Läs mer


SKF levererar den senaste generationen online system till BillerudKorsnäs

SKF leverererar den senaste generationen online övervakningssystem SKF IMx till...

Läs mer

LKAB Minerals förvärvar industrimineralföretaget Francis Flower i England

LKAB Minerals kommer, efter myndighetsgodkännande, att förvärva samtliga aktier i...

Läs mer


Chile beslutar om krav för producentansvar – kommer öka behovet av teknologier för materialåtervinning

Chile kommer inom en månad ta beslut om att implementera miljöministeriets förslag...

Läs mer

Möt framtidens förpackningar på Scanpack 2018

Den 23 oktober hälsas besökare och utställare välkommen till norra Europas...

Läs mer


Nya användningsområden för SSAB Multisteel

SSAB Multisteel finns nu även för tryckkärl och skeppsbyggnad enligt europeisk och...

Läs mer

Swecon har landat ett ramavtal med FMV

2010 fick Swecon en prestigeorder från FMV till ett sammanlagt värde av drygt 365 miljoner kronor. Nu har Swecon tecknat ett ramavtal om leverans av hjullastare.

Swecon har tecknat ett ramavtal med Försvarets Materielverk, FMV, om leverans av Volvo...

Läs mer
Genom integrering av redan befintliga testbäddar utökas omfattningen av de tester som kan göras. Swerims testbädd för gasreformering är ett exempel.

RISE och Swerim utvecklar ny testbädd för elektrolys och vätgastillämpningar i industrin

Sverige har som mål att ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, fossilfri elproduktion...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se