Facebook

Instagram

Nästan 2 000 skogsägare har testat Metsä Groups och Tietos virtuella skog


2018-04-13

Bild: Metsä Group

Metsä Group, Tieto och CTRL Reality har tillsammans tagit fram en virtuell skogsdemo som kan användas med alla VR-enheter för simulering av olika skogsvårdsmetoder och hur de påverkar avkastningen och terrängen. I stället för att bege sig ut i skogen kan man åskådliggöra effekterna av exempelvis skogsvårdsarbeten för skogsägaren.

Metsä Group lanserade som digital föregångare i branschen sin första version av den virtuella skogen hösten 2017. Den har testats med skogsägare och utifrån feedbacken från dem arbetar vi fram den slutliga versionen som ska vara klar hösten 2018. Vi presenterade den virtuella skogen tillsammans med Tieto på uppstartsevenemanget Slush i november 2017 och fick mycket positiv respons från digitala proffs, säger Juha Jumppanen, som är direktör för medlemstjänster på Metsä Group.

– Den virtuella skogen ingår i Tietos koncept Digital Forest Twin. Med andra ord kan vi också skapa en virtuell skog för skogsvårdsaktörer globalt. Genom tjänsten kan dessutom specialkompetens som finns hos företag och våra samarbetspartners kombineras till ett ekosystem som flera aktörer kan begagna sig av. Tjänsten har redan rönt mycket intresse hos skogsaktörer även utanför Finland, säger Jaakko Kuusisaari, chef för enheten för trä och fiber på Tieto.

Den virtuella skogen är en genuin virtuell upplevelse, som fungerar med alla VR-glasögon och kan användas med både mobila enheter och webbläsare. I tjänsten kan man röra sig mellan skogsfigurer, visa vilka avverkningar och skogsvårdsarbeten som är aktuella i skogen och även ge uppskattningar på inkomsterna och utgifterna. Det är till och med möjligt att titta på ett specifikt träd och få en uppskattning av exempelvis dess volym och värde. I den virtuella verkligheten kan man dessutom få en bild av hur skogen ser ut efter åtgärderna och titta på 360-graders bilder av terrängen. För att kunna använda den virtuella skogen ska man logga in i Metsäverkko, som är Metsä Groups e-kanal för virkeshandel och hantering av skogsegendom.

Kaapo Seppälä, en av grundarna av CTRL Reality som står bakom det tekniska utförandet,beskriver den virtuella skogen som ett nytt sätt att göra virkeshandel.
– Med den virtuella skogen kan också skogsägare som bor i staden granska sin skogsegendom. Eftersom det är lätt att se resultatet sänker det trösken för att genomföra skogsvårdsarbeten och sälja virke, säger han.

Digital Forest Twin är en exakt digital avbildning av ett avgränsat skogsskifte. Med hjälp av avbildningen kan man exempelvis räkna ut skogens värde, upprätta skogsbruksplaner, göra virkesaffärer samt planera och modellera inköp, drivning och transport av virke.



Källa: Metsä Group


Skriv ut



Produkter i köksredskapsserien GastroMax BIO.

Stora Enso levererar biokomposit till Orthex Groups hållbara köksredskap med upp till 80 procent lägre koldioxidavtryck

Hållbara köksredskap tillverkade av biokomposit lanseras nu på den svenska...

Läs mer
myreback550
Regina Gratz och Zsofia Reka Stangl, Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå, ingår i samma forskargrupp som professor Torgny Näsholm, mottagare av Marcus Wallenbergpriset 2018.

Unga skogsforskare från fem länder

Ett 30-tal unga forskare har bjudits in till firandet av Marcus Wallenbergpriset 2018. Tre av dem...

Läs mer
HSX

Projektet för 3D-printning har påbörjats

3D-printad stubbe.

Första arbetsmötet för projektet där  Ecorub tillsammans med...

Läs mer
Industriserviceab

Den svenska skogsfonden Silvestica Green Forest är fulltecknad

2018 har varit och är ett spännande år för skogsbranschen i allmänhet och...

Läs mer
Beneli

Bioraffinaderierna kan bli fler – utan att priset på råvara drivs upp

Efterfrågan på biobränslen ökar, inte minst sedan krav på inblandning...

Läs mer

Dåligt för klimatet med granskog på dikade torvmarker

Åsa Kasimir.

Dikade torvmarker i Sverige släpper ut ungefär lika mycket växthusgaser som...

Läs mer

Holmen förvärvar skogsfastigheten Långvind

Södras sågverk i Mönsterås ökar produktionen och nyanställer



Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se