Facebook

Instagram

Green Cargo maximerar volymkapaciteten åt Söderenergi med nya XXXL-containrar


2018-01-16

<span class=\
Bild:Green Cargo
Från vänster: Johan Lorensson, säljare på Green Cargo och Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Det är åtta år sedan Green Cargo transporterade den första leveransen med skogsflis till Söderenergis nya bränsleterminal i Nykvarn. Nu växlas samarbetet med Söderenergi upp genom att gå över till större containrar, nämligen XXXL. Antalet tågtransporter reduceras, utan att volymerna minskar.

– Vi har under avtalstiden löpande utvecklat transportlösningen och uppgraderar nu hela systemet tillsammans för bättre volymkapacitet. Det handlar om att öka och anpassa kapaciteten på ett så optimalt sätt som möjligt för Söderenergi. En uppgradering av containern gör att vi får en bättre matchning mellan den totala vikten och den totala volymen vi transporterar i detta system. Här av vi valt att fortsätta att använda lastbärare från Innofreight och byter ut systemets containrar till den större XXXL-modellen, säger Johan Lorensson, säljare på Green Cargo.

Söderenergi använder mer och mer returbränsle, som är en lättare typ av bränsle jämfört med skogsbränsle som är tyngre per kubik. Med de nya containrarna XXXL kan Green Cargo transportera större volymer med färre tåg.

– För Söderenergi är detta ytterligare ett steg i rätt riktning mot ökad hållbarhet. Med större containrar blir vi mer flexibla, vi reducerar våra tågtransporter med 25 % och blir mer kostnadseffektiva. Det gör att vi även bidrar till att minska trafiken på ett redan högt belastat järnvägsnät och frigör spårkapacitet för annan trafik. Vi hanterar totalt cirka 900 000 ton bränsle motsvarande 3 TWh per år och vi lägger ner stor kraft på att skapa effektiva och hållbara transporter inom samtliga transportslag, säger Olle Ankarling, logistikansvarig på Söderenergi.

Green Cargos leveranser av skogs- och returbränsle under 2018 sker bland annat från Töva, Östavall, Ånge, Bastuträsk och Örnsköldsvik. Transporterna går från varje ort enlig en förutbestämd tågplan till Nykvarn. Tågen kommer att bestå av dubbla lok, 27 vagnar med 81 containrar XXXL, vilket är cirka 1600 nettoton bränsle per tåg. Tågets lastvolym ökar till cirka 4500 m3.

– Genom tät dialog med våra kunder kan vi ta ett helhetsansvar för våra kunders leveranser för att ständigt optimera och förbättra tågplanen. Tillsammans med Söderenergi har vi utvecklat transportsystemen löpande under avtalstiden för att nå punktliga leveranser med minimala störningar. Vi har arbetat bort dragkraftsbegränsningar och med de XXXL maximerar vi volymkapaciteten. Vi kompletterar varandra med framförhållning och långsiktighet, säger Johan Lorensson.

Nykvarns bränsleterminal

Terminalen finns på ett åtta hektar stort område intill Svealandsbanan i Nykvarn och är Söderenergis bränsledepå och centrala nav logistiskt sett. Idag lossas och lagras bränsle från cirka 75 tåg per år. Transporter till och från Nykvarn sker i huvudsak med Sveriges första 74-tons flisbil som drivs med 100 % biodrivmedel.

Bakgrund och utveckling

Green Cargo har varit tågoperatör sedan starten och tågsystemet har utvecklats stegvis under åren.

  • 2009-2013: Ett lok, 19 vagnar 57 containrar XXL och 430 meter tåglängd och cirka 750 nettoton bränsle per tåg. Begränsande faktor: lokets dragkraft
  • 2014-2017: Dubbla lok, 27 vagnar och 81 containrar XXL, cirka 1600 nettoton bränsle per tåg. Begränsande faktor: tågets lastvolym, lastvolym cirka 3500 m3
  • 2018: Dubbla lok, 27 vagnar och 81 containrar XXXL, cirka 1600 nettoton bränsle per tåg. Tågets lastvolym ökad till cirka 4500 m3. Begränsningar för tåget är nu beroende av bränsleslag och lastningsplats.

Söderenergi har ett av Sveriges största biobränsleeldade kraftvärmeverk. De använder främst återvunna och förnyelsebara bränslen. De omvandlar utsorterat avfall till energi i form av värme och el med goda miljöprestanda. Det är ett smart resursutnyttjande, en miljötjänst av rang. De förser cirka 300 000 personer, kontor och industrier i södra Storstockholm med fjärrvärme. Deras produktion av el motsvarar förbrukningen av hushållsel i 100 000 bostäder.




Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Hydroscand SlangExpress ökar tillgängligheten genom snöskoter

Hydroscand lanserar en snöskoter för att göra sin mobila slangservice SlangExpress...

Läs mer
Flamkontroll


Nyhet! Alstor 850 kombimaskin

Världspremiär och visning av den helt nya Alstor 850 och Alstor 850H skedde i helgen...

Läs mer


Woodsafe växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa....

Läs mer


Södra lanserar ny högteknologisk timmerbil – styrs med VR

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Götaland. Den...

Läs mer


Skogsnäringens forskningsagenda stärker Sveriges position som föregångare i omställningen

Sverige är en av världens fem största exportörer av skogsbaserade produkter....

Läs mer


Stora Enso planerar att avyttra skogsbruksverksamhet i Kina

Stora Enso har inlett en försäljningsprocess för en eventuell avyttring av sin...

Läs mer


Oväntad styrka för svenska sågverk i en vikande trävarukonjunktur

Marknaden för trävaror präglas fortsatt av hög produktionstakt och höga...

Läs mer


Södra satsar på klimatrelaterad forskning – delar ut sju miljoner kronor

Södras forskningsstiftelse delar nu ut sju miljoner kronor till nio forskningsprojekt för...

Läs mer


USA-rekord på försvagad trävarumarknad

Trots orosmoln som ökade kostnader, högre räntor samt dåliga...

Läs mer


Virkeslogistik som nyttjar eltåg, AI och omfattande nätverk av virkesterminaler

En helt ny verksamhetsmodell har tagits fram för virkeslogistiken till Metsä Groups...

Läs mer
Längst till vänster ses naturligt trä. De tre träbitarna till höger har genomgått olika sorters behandling som ger högre ytarea och mindre porer, som ger snabb vattentransport genom materialet.

Forskare framställer el ur trä

I en tid då tillgången till energi är en fråga som berör många...

Läs mer
Med nuvarande skövlingstakt kommer ekologiskt värdefulla gamla skogar att vara borta om 50 år.

Ny studie avslöjar omfattande kalhuggning av svenska naturliga skogar

Mellan 2003 och 2019 har nästan en fjärdedel av Sveriges sista gamla oskyddade naturliga...

Läs mer

Sverige tar över europeisk standardisering av träskydd

Sverige tar över ansvaret för den europeiska kommitté, CEN-kommittén, som...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se