Facebook

Instagram

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?


2017-08-02

Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.
Bild:Patrick Trägårdh
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.
 – Kanske kommer det då att finnas självkörande enheter som svarar för sidoröjning, gräsklippning och på annat sätt tar hand om vägarna sidoområden, säger Hamid Zarghampour som är chefstrateg på Trafikverket.

Utvecklingen går mycket snabbt när det gäller autonoma fordon. I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Vinterutrustningstillverkaren Överaasen håller redan på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor.Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.

Scania arbetar tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv med att ta fram en självkörande lastbil att använda i bland annat gruvor.

Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.

– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

– Allt bättre datorer har också drivit på utvecklingen.

Vilka tunga fordon är enklast att göra autonoma?

– Bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.

– I dag går det till exempel åt en massa energi för att ventilera ut gruvor efter en sprängning, vilket krävs för att människor ska kunna ta sig in i gruvan och köra bort malmen. Med självkörande fordon slipper man ventilera i samma utsträckning och kan dessutom få ut malmen snabbare.

Vilka fordon är svårast att göra självkörande?

– En grävmaskin. Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör.

– Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation.

Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.

– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande.

Blir det självkörande fordon som sköter vinterväghållningen?

– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna.

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande.

Hur längre dröjer det?

– Entreprenadföretagen utför i princip det som vi köper av dem. Kan de göra jobbet med gamla maskiner och ändå få betalt, så gör de det. Det är egentligen inget konstigt, utan handlar om att minska kostnaderna.

– Som stor beställare behöver vi stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar. Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar.

Hur då?

– För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten. Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem.

– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det.

Innebär inte självkörande arbetsmaskiner och liknande mindre behov av personal?

– Nja, personalen kommer nog att behövas även i framtiden, men många av dem kommer att ha andra arbetsuppgifter än idag. Många kommer säkert arbeta med att övervaka och kontrollera att allt går rätt till. Det blir andra typer av arbeten, säkrare och mer avancerade. Jag tror att det här också leder till att höjd utbildnings- och kompetensnivån i branschen.

Källa: I Perspektiv


Skriv ut



Brinnande tallskog i Ekopark Ejheden.
Brinnande tallskog i Ekopark Ejheden.

Rekordstor naturvårdsbränning i Sveaskogs Ekopark Ejheden

Sveaskog har genomfört Sveriges kanske största naturvårdsbränning genom tiderna i Ekopark Ejheden, Rättviks kommun. Hela 260 hektar brändes, motsvarande 520 fotbollsplaner. Genom branden skapas viktiga naturvärden...

Läs mer
Beneli

Valutecs stora anläggningar fortsätter vinna mark i Europa

TC Kanaltork.

Valutec har vunnit två nya stora affärer på den europeiska sågverksmarknaden. Det handlar om tyska Holzwerke Ladenburger och finska Junikkala – två tunga aktö...

Läs mer
Flexmac
Lena Ek på Södras stämma.

868 miljoner i utdelning på Södras stämma

Södras årsstämma beslutade om en utdelning på 868 miljoner kronor till medlemmarna. Styrelseordförande Lena Ek omvaldes och ett uttalande om rådande skogspolitik...

Läs mer
laser components
Vinnarna av Swedish Steel Prize: Mantella S.r.l. från Italien.

Mantella vinner Swedish Steel Prize 2018

Mantella S.r.l., Italien, vinner Swedish Steel Prize för sitt innovativa bakåttippande semitrailer Stratosphere 3.0. Det unika trailerchassit överträffar alla traditionella...

Läs mer
Hexagon

Drillcon erhåller förlängt ramavtal med Boliden rörande prospekteringsborrning

Boliden har förlängt ett ramavtal med Drillcon Scandinavia på ytterligare två år. Avtalet avser prospekteringsborrning vid tre olika produktionsställen och är...

Läs mer
bilfinger
PIDA Gold Award. Vinnare alla kategorier: ”Klimpfjäll chokladtoppar”

Klimpfjäll chokladtoppar guldpris-vinnare i BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA Sverige 2018

Temat, unboxing, för årets PIDA besvarades sedvanligt av de deltagande studenterna med stor kreativ höjd. Av de 13 svenska bidragen av studenter från Brobygrafiska och...

Läs mer
Stabtech
<span class=\

Preem och RenFuel skapar världens första ligninanläggning för biodrivmedel

Preem och RenFuel undersöker, att i samarbete med Rottneros, uppföra världens första ligninanläggning för biodrivmedel vid massabruket i Vallvik, Söderhamn....

Läs mer
ob wiik


Metsä Group först ute på marknaden med helt elektronisk förhandsfinansiering av virkesaffärer

Genom förhandsfinansieringen får skogsägaren till och med 80 procent av virkeslikviden på sitt bankkonto inom tre dagar efter att virkesaffären är gjord, även om...

Läs mer
CWS 550

SSAB deltar i nytt svenskt hållbarhetsforum


SSAB är en av huvudaktörerna i ett nytt svenskt företagsinitiativ för cirkulära materialflöden. Initiativet, som kallas Circular Sweden, är ett forum bestå...

Läs mer
Idcon550
Sulapac är ett helt biologiskt nedbrytbart material fritt från mikroplaster och tillverkas av förnybara och hållbara råmaterial.

Stora Enso accelererar tillväxt inom förnybara material genom samarbetsavtal med startup-företaget Sulapac

Stora Enso och Sulapac har slutit ett gemensamt utvecklingsavtal som syftar till att motverka plastavfall genom att öka användningen av helt förnybara, återvinningsbara och...

Läs mer
Unicarriers

SmartSteel 1.0 – första steget mot ett internet of materials


Med SmartSteel 1.0 har SSAB kommit ett steg närmare visionen om att ha alla data tillgängliga i molnet – ett ”internet of materials” där kunderna kan följa...

Läs mer
Lesjöfors
Under Elmia Produktionsmässors fyra mässdagar märktes det tydligt att svensk industri går för högtryck.

Affärer i fokus under Elmia Produktionsmässor

Svensk industri går för högtryck och står inför teknikskiften som kommer att förändra hela tillverkningsindustrin. Det var tydligt när Elmia...

Läs mer
Kmv 540


Konsumenterna beredda att betala mer för återvinningsbar plast

Nästan alla svenskar tycker att det är viktigt att återvinna plast och många är beredda att själva betala för att bidra till ökad hållbarhet: Var...

Läs mer
industriunderhåll 540
<span id=\

Nya rutiner i Halmstad när litiumbatterier blir farligt gods

Litiumbatterier har fått nya regler vid transport som farligt gods. Det betyder nya riktlinjer och nya rutiner för insamling och transport av litiumbatterier.
– Vi har fått...

Läs mer
Swede wheel
<span class=\

Världens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin byggs nu i Höganäs

I Höganäs bygger nu Höganäs AB och Cortus Energy världens första anläggning för att i industriell skala demonstrera fossilfri ståltillverkning baserad...

Läs mer
Stokvis
Göran Björkman, Jesper Ederth, Fredrik Emilsson och Ad Raatgeep valdes den 18 maj 2018 in i Jernkontorets fullmäktige.

Fyra nya i Jernkontorets fullmäktige

Under fredagen, då Brukssocieteten sitt årliga sammanträde, valdes fyra nya personer in i Jernkontorets fullmäktige. Alla fyra har mångårig erfarenhet frå...

Läs mer
Cranemech


Drivmedelspriserna de högsta någonsin idag

Bensin- och dieselpriserna steg idag till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor...

Läs mer
Carl Hag


Alltmer grön el och värme från skogen

Under 2017 levererade Södra mer grön el till det allmänna elnätet än någonsin, hela sex gånger mer än 2010. Samtidigt levererades fjärrvärme...

Läs mer
SK Licenssvets
Teamet bakom Atium, från vänster Björn Wickman, Emma Ericson & Johan Björkquist.

Venture Cup vinnarna ska rädda världens förorenade sjöar

En av framtidens största utmaningar är tillgången till rent vatten. Atium som ikväll tog hem priset som Impact Maker i Venture Cup Västs regionfinal, har lösningen.

Läs mer
JM Indutech
<span>Flygbild över Höganäs AB.</span>

Stålindustrin deltar på Havs- och Vattenforum

Den 16-17 maj deltar Jernkontoret, SSAB och Höganäs AB på Havs- och Vattenforum i Göteborg för att berätta om stålindustrins insatser för hav och vatten. En...

Läs mer


Mest lästa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se