Life science och livsmedelsindustrin mesta robotköparna


2021-02-25

Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.
Bild: Johan Bävman
Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Bilindustrin har länge legat i frontlinjen för automation. Men nu börjar andra industrisektorer knappa in. Under 2020 såldes för första gången fler robotar till amerikanska företag inom segmenten life science, mat och konsumtionsvaror samt plast och gummi än till fordonsindustrin. 
– Covid-19 har gjort att intresset ökat inom fler branscher, menar Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige, som ser samma trend här.

Totalt ökade försäljningen av robotar med 3,5 procent förra året. Uppgifterna kommer från branschorganisationen Robotic Industries Association (RIA), och gäller nordamerikanska företag. 

Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige, ser samma trend här. Användningsområdena ökar hela tiden. Han märker, framförallt inom livsmedelsbranschen, att man vill använda roboten mer i sin faktiska produktion än tidigare. 

– Robotarmen används ofta och förtjänstfullt till palletering och liknande, men nu kommer fler och fler applikationer där den får en mycket mer central roll i värdekedjan. Vi har många spännande projekt på gång just inom detta segment, som vi hoppas kunna visa upp innan året är slut, berättar Ola Mellström. 

Han menar att coronapandemin har gjort att många fått upp ögonen för kollaborativa robotar.

– Covid-19 har gjort att intresset ökat markant även i branscher som tidigare inte varit så automatiserade. Det kan handla om att göra det lättare att hålla avstånd på arbetsplatsen. Med hjälp av kollaborativa robotar kan man säkra tillverkningen, säger Ola Mellström.

Han ser också att trenden med reshoring har fått en extra knuff av pandemin och att automation spelar stor roll för möjligheterna att ta hem sin produktion.

– Många företag har insett hur sårbara de är, när de plötsligt inte längre kan räkna med att få tag på komponenter eller personal. Det har givetvis också skyndat på många företag i deras beslut att automatisera. 

Statistiken från RIA visar att orderingången på robotar till life science-sektorn ökade med 69 procent under 2020 jämfört med året innan, till livsmedels- och konsumtionsindustrin ökade den med 56 procent och till plast- och gummibranschen med 51 procent. Robotordrarna till fordonsindustrin ökade med 39 procent.

Som en förklaring till den stigande automationsgraden pekar RIA ut en generellt ökande kompetens. Fler vet mer – och därmed ökar också intresset för att använda tekniken. 

– Alla som innan tyckte att det var för dyrt, för komplicerat, att de inte hade tillräckligt med kompetens, de märker nu att det har blivit enklare att implementera robotar inom alla slags branscher, säger Jeff Burnstein, vd för Association for Advancing Automation där RIA ingår, i en intervju med the Robot Report och nämner särskilt kollaborativa robotar. 

Ola Mellström ser hur Universal Robots cobotar uppfyller företagens önskemål om prisvärda, flexibla och lättmanövrerade automationslösningar. 

– Framför allt små och medelstora företag som har mindre plats, gör kortare serier och är i större behov av snabb ROI – för dem är kollaborativ automation en möjlighet som inte funnits tidigare.


Källa: Universal Robots