KG Knutsson AB och Total Nordic ingår långsiktigt samarbetesavtal


2021-01-04

Anders Nilsson, affärsområdeschef Autoexperten.
Bild: KG Knutsson
Anders Nilsson, affärsområdeschef Autoexperten.

KG Knutsson AB (KGK) har tecknat ett långsiktigt samarbetsavtal med Total Nordic. Avtalet, som löper på fem år, avser smörjmedel för den svenska och norska fordonsmarknaden.

Försäljning av smörjmedel har länge varit en viktig del i KGK:s verksamhet, och avtalet med Total Nordic är ett stort steg i det totalkoncept som tagits fram för det framtida fokusområdet. Total Nordic blir i och med samarbetet huvudleverantör av smörjmedel för KGK:s affärsområden Bilhandel, Lastvagn/buss och OFF-highway, samt för verkstadskedjan Autoexperten.

– Ett bra smörjmedel är viktigt för att din bil ska må bra och leva länge, och jag ser en enorm potential i det här samarbetet, säger Anders Nilsson som är affärsenhetschef för KGK Verkstad. Total Nordic är välkända för sin höga kvalitet och tillsammans kan vi skapa marknadens starkaste erbjudande och nå väldigt många med riktigt bra produkter.


Lansering i början av 2021
KGK blir samtidigt huvudpartner till Total Nordic. Steen Burchardt, som är Nordic Lubricants Manager för Norden hos Total Nordic, ser mycket positivt på samarbetet:

– KGK är en ideal partner för Total i Sverige och vi betraktar detta som en språngbräda för att stärka vår gemensamma position i Norden. KGK:s långa historik och enormt starka närvaro i marknaden harmonierar väl med Total:s långa historik och vår ambition att bygga långsiktiga relationer.

– Tittar vi på våra kärnvärden så finner vi genast en mycket tydlig samhörighet, våra verksamheter bygger på kunniga, pålitliga, öppna verksamheter och människor som prioriterar säkerhet, respekt, pionjäranda, styrka i gemenskap och en tro på att detta sammanvävt ger goda resultat. I både välmående verksamheter och långsiktigt starka relationer.

– Tillsammans kan vi utveckla både affärer och människor till fantastiska nivåer, här finns en jättepotential.

Lanseringen kommer att ske i början av 2021, då man går ut brett med det nya erbjudandet inom samtliga KGK:s affärsområden.

– Genom våra upp emot 200 representanter som varje dag bearbetar de lokala marknaderna har vi stora möjligheter att nåt ut med de nya produkterna. Ett starkt smörjmedelskoncept kommer att välkomnas av våra kunder och vi ser stora tillväxtmöjligheter för båda företagen, avslutar Anders Nilsson.



Källa: KG Knutsson