ScanStar till Smurfit Kappa för Euroflorists e-handelsförpackning


2020-09-02

Prisad förpackning.
Bild: Smurfit Kappa
Prisad förpackning.

Smurfit Kappa har tilldelats en ScanStar för sin lyxiga och hållbara e-handelsförpackning för blommor.

Juryns motivering är att förpackningen är väl lämpad för sitt syfte - att skicka e-handelsbuketter hem till konsument. Juryn imponerades särskilt av förpackningens funktionalitet och säkerhetsfunktioner. Vad som även tilltalade juryn var utseendet på förpackningen och att man erbjuds möjlighet att skicka mottagaren en kombination av bukett och bonuspresenter som t ex choklad.

Euroflorist är blomsterförmedlaren som sedan 1982 har gjort världen lite gladare, färgstarkare och mer väldoftande. Under förra året stod det klart att det fanns en liten lucka i bolagets utbud: e-handelsbuketter i de lägre prisklasserna. Och till detta behövdes en smart och funktionell förpackning som samtidigt kommunicerar varumärket tydligt.

Smurfit Kappa tog fram ett förslag där blommorna packas i en snabbrest wellförpackning med plats för både blommor och en liten present. Antalet vikmoment reducerades från åtta till fem, vilket gav en rejäl kostnadsbesparing då företaget som packar debiterar med utgångspunkt i hur många vikmoment som behövs. Med ett självlåsande lock slapp man också tejpförslutningen och lösningen blev på så vis mer miljövänlig.

– Dessutom lade Smurfit Kappa till bärhandtag på toppen av locket, vilket var praktiskt av två skäl: dels givetvis genom att det är enklare att bära, men också att det blir omöjligt att missa hur lådan ska förvaras under transporten – vilket gör att blommorna håller sig fina hela vägen fram till mottagaren, berättar Euroflorists Kommunikationschef Helene Adler.

Den lilla avsatsen inne i förpackningen, där små bonuspresenter i form av choklad eller annat kan läggas som komplement till blommorna, skapade ytterligare ett mervärde.

– Därmed blir det ännu trevligare när man öppnar locket till förpackningen. Dels ser man blomsterbuketten ovanifrån, dels den lilla extrapresenten, säger Helene Adler.

Mariette Lindsjö, Sales, Marketing & Innovation Director på Smurfit Kappa, är glad över utmärkelsen:
– Vi är glada och stolta över utmärkelsen som är ett bevis på att nya innovativa förpackningslösningar skapas bäst i nära samarbete med kunden. Detta är ännu ett bra exempel på hur vi genom vårt initiativ Better Planet Packaging arbetar aktivt för att skapa en hållbar framtid.



Källa: Smurfit Kappa