Hundratusentals flygtimmar utan haveri – ”Gripenmotorn RM12 är unik”


2020-06-02

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: GKN Aerospace
Flygtekniker från Tjeckiens flygvapen är på utbildning vid Čáslav Air Force Base.

För snart 25 år sedan, 1996, togs det första Gripen-planet, JAS 39, officiellt i drift av det svenska flygvapnet. Stridsflygplanet var till stor del ett resultat av svensk ingenjörskonst: SAAB hade utvecklat flygplanskroppen och Volvo Aero, nuvarande GKN Aerospace, stod för planets enda motor – RM12. Över 300 000 flygtimmar senare har Gripen fortfarande inte haft ett enda motorrelaterat haveri.

I början av 1980-talet beslutade Sveriges riksdag att det dåvarande Viggensystemet skulle ersättas med en ny generations stridsflygplan som kom att kallas JAS 39 Gripen. Beteckningen JAS står för Jakt, Attack och Spaning och innebär att flygplanet kan utföra samtliga uppdragstyper. Men samtidigt som planet skulle vara mångsidigt ställdes det krav på att kostnaderna skulle hållas nere och vikten reduceras jämfört med tidigare flygplanssystem. Volvo Aero fick uppdraget att vidareutveckla General Electrics motor F404, som tidigare endast använts i tvåmotoriga plan. Resultatet blev RM12 (Reaktionsmotor 12).

– Enmotoriga flygplan ställer väldigt höga krav på motorns säkerhet. F404 genomgick därför en betydande omkonstruktion för att göra den mer tillförlitlig och öka effekten. Det blev väldigt lyckat. Idag har RM12 flugit i hundratals tusen timmar utan att haverera en enda gång, det är helt unikt och en stor fjäder i hatten för Volvo Aero, säger Robert Johannesson, Commercial Manager på GKN Aerospace med ett förflutet inom försvarsmakten.


Exporterats utomlands
Sedan introduktionen i Sverige i slutet av 90-talet har motorn exporterats till flygvapnet i fyra andra länder ­– Ungern, Tjeckien, Thailand och Sydafrika. Eftersom Volvo Aero, som nu heter GKN Aerospace, är OEM (Orginial Equipment Manufacturer) och innehar typcertifikatet för RM12, ansvarar företaget för produktstödet under hela motorns livslängd. Motorn är uppbyggd i sju moduler för att underlätta underhåll.

I teorin gör detta det möjligt att byta ut en krånglande modul och ersätta den med en annan, men idag är det bara Sydafrikas flygvapen som har valt att nyttja den möjligheten. Eftersom motorn är så välfungerande är det dyrt att anskaffa nödvändig utrustning och bibehålla servicepersonalens kompetens för de få gånger behov av modulbyte uppstår. Övriga länder väljer därför att skicka hela motorn till Trollhättan för service, vilket har bidragit till motorns framgång.

– Vi har en väldigt noggrann underhållsverkstad och det är en annan anledning till att RM12 aldrig har havererat. När den kommer in för service undersöker vi inte bara den specifika modulen som krånglar, utan vi kontrollerar hela motorn. Det gör att vi fångar eventuella fel som ännu inte har upptäckts av kunden, säger Robert Johannesson.


Bevisad förmåga gav förnyat förtroende
2011 levererades det sista Gripen-planet med RM12-motor till Sydafrika, men motorerna kommer att återkomma till fabriken i Trollhättan för service under lång tid framöver. Planet ska användas av svenska flygvapnet till åtminstone 2035, och Thailand avser nyttja Gripen till 2040. Samtidigt förbereder svensk flygindustri nästa generations stridsflygplan som kommer att vara utrustade med RM12-motorns efterföljare – RM16. I januari i år blev det klart att GKN Aerospace kommer att ansvara för tekniskt produktstöd och underhåll även för denna.

– Anledningen till att vi får förtroendet att stå för underhållet i RM16 är till stor del att vi har bevisat vår förmåga med RM12. Flygvapnet är nöjda med det produktstöd som vi har haft och vill ha samma produktstöd för RM16. Gripen med RM12 har varit en av Sveriges mest lyckade flygplansexporter genom tiderna. Förhoppningsvis kan vi fortsätta på den inslagna vägen även med Gripen E och RM16, avslutar Robert Johannesson.



Källa: GKN Aerospace