Klassiska underleverantören går in i en digital framtid


2020-05-20

Ola Tengroth, VD, Lesjöfors, är en av årets ambassadörer för Elmia Subcontractor 2020.
Bild: Peter Philips
Ola Tengroth, VD, Lesjöfors, är en av årets ambassadörer för Elmia Subcontractor 2020.

De sätter en ära i hög servicenivå, satsar på intern kompetens och investerar tungt för att bibehålla en leveranssäkerhet på nästan 100 procent. Träffa årets första ambassadör för Elmia Subcontractor 2020 – den klassiska fjäderleverantören Lesjöfors som ska ta traditionella mekaniska komponenter in i en digital framtid.

Elmia Subcontractor är stolta över att kunna presentera Lesjöfors AB som vår ambassadör för årets mässa. Det anrika företaget levererade den första fjädern redan 1852 och har i dag vuxit till en världsaktör inom industrifjädrar med 31 dotterbolag.

– Vi är en typisk underleverantör och en genuin teknisk partner till vår kund. Vi levererar mer än bara en komponent, säger Ola Tengroth, vd, Lesjöfors AB.

Digitala värden vid sidan om komponenten
Samtidigt som Lesjöfors är en klassisk underleverantör står de – precis som övriga tillverkningsindustrin – mitt i en digital revolution. Frågan är då hur de tar sina traditionella mekaniska komponenter in i en digital framtid.

För Lesjöfors handlar det om att erbjuda kunderna fler värden utöver själva komponenten. Som att bidra med sin spetskompetens och ligga i framkant med digitala lösningar inom kundsupport. Investeringar av nya produkter, processer och logistiska lösningar ligger högt upp på agendan.

– Vi sätter en ära i att hålla en hög servicenivå och det innefattar leveranssäkerhet och teknisk kompetens. Det är något som vi investerar tungt i, vilket gör att vi har en leveranssäkerhet på nästan 100 procent, säger Ola Tengroth.


Söker långsiktiga relationer
Långsiktiga relationer, är något som Ola Tengroth ofta lyfter, och det gör att Lesjöfors vill komma in tidigt i processen för att kunna bistå med sin tekniska kompetens.

– Typiskt sett går vi in tidigt i utvecklingsprojektet och bistår med vår fjäderkompetens så att det blir rätt från början. Det är faktiskt ofta som kunden inte kan uppnå rätt design eftersom de inte har kunskap om fjäderns användningsområden. Då blir det fel direkt, säger Ola Tengroth.


Källa: Elmia