Teater om nanoplast vill få elever att reflektera över vad det innebär att leva klimatsmart


2019-11-13

Skådespelaren och manusförfattaren Torbjörn Lindberg.
Bild: Jan Vesala
Skådespelaren och manusförfattaren Torbjörn Lindberg.

Idag upplever många ungdomar klimatångest och oro för vad som ska hända med vår omvärld. Samtidigt översköljs vi med information om hur vi ska leva för att göra rätt. En ny teaterpjäs som utgår från forskning om nanoplast vill få ungdomar att ifrågasätta och fundera kring hur vi ska agera klimatsmart.

Teaterföreställningen är ett samarbete mellan en forskargrupp vid Lunds universitet och teatergruppen Sagohuset i Lund. Det är en enmansföreställning för gymnasieungdomar skriven och framförd av skådespelaren Torbjörn Lindberg. Manuset växte fram genom möten och diskussioner med forskargruppen.

– Vi vill använda ett nytt grepp för att nå ut. Genom att arbeta i nära samarbete med Sagohuset vill vi engagera ungdomar och få dem att ifrågasätta all den motstridiga information som finns ute i samhället idag, säger Tommy Cedervall, forskare vid Biokemi och Strukturbiologi och koordinator för samarbetet.

Teaterföreställningen heter Den rätta vägen. Eleverna möts av en föreläsare som ska berätta om hur de ska leva sitt liv för att värna om klimat och miljö. Han vill inspirera genom att berätta om hur han själv lever. Men sakta inser eleverna att vägen som föreläsaren har valt lamslår och kringskär hans liv. Han blir en omöjlig person att leva med; någon som sorterar andras sopor i soprummet i flera timmar istället för att fira sin flickväns födelsedag.

Vi vill inte moralisera. Det finns så mycket klimatångest och oro bland ungdomar idag. Vi vill visa att ingen kan göra allt men att alla kan göra något. Vi tycker också att humor är viktigt. Man måste närma sig de här frågorna på ett sätt som lyfter fram att världen inte är svart eller vit utan mer komplex än så, säger Leila Åkerlund, teaterchef och konstnärlig ledare vid Sagohuset.

Föreställningen avslutas med en workshop som leds av Tommy Cedervall och hans kollegor. I workshopen diskuterar forskarna och ungdomarna klimatinformation och hur man ska hantera olika budskap. Ett exempel handlar om tygpåsar kontra plastpåsar. Vad ska man välja? Vad är bäst för miljön? Forskarna berättar också om nanoplaster, hur de bildas och hur de påverkar vattendrag och djur.

Tommy Cedervall och Leila Åkerlund menar att just helheten är viktig. Mixen av teater och faktabaserade workshops fördjupar förståelsen för hur forskningen och samhället interagerar. Eleverna får diskutera och ställa frågor, både till forskarna och skådespelaren.

Idag ligger det för mycket ansvar på individen, och det tror vi gör många ungdomar illa till mods. Även om pjäsen utgår från nanoplaster vill vi lyfta fram större frågor än bara plast. Vi vill att ungdomar ska lära sig att ifrågasätta information, men också förstå att ansvaret inte ligger på dem i första hand utan på politiker och på vuxenvärlden, säger Tommy Cedervall.



Källa: Lunds universitet