”Industrin kan lära sig mycket av Virtual Reality”


2019-10-02

Bild: ebm-papst

Den snabba utvecklingen inom området Virtual Reality, VR, kan många gånger kräva innovativa fläktlösningar och ebm-papst har också medverkat i flera spännande VR-projekt. Ett exempel är en simulator som gör det möjligt för intresserade att prova på att flyga som en fågel. Simulatorn har tagits fram vid Zürich University of Arts och en fläkt från ebm-papst har en mycket viktig funktion för att flygkänslan ska bli den rätta. Då fläkthastigheten kan styras går det att variera luftflödet vars uppgift är att ge den som ligger i simulatorn en känsla av vindmotstånd. Den känslan ger en fartupplevelse och ju starkare luftflöde desto starkare blir känslan av att man flyger fort. Ett annat exempel på VR-projekt är ebm-papst nära samarbete med det brittiska företaget Austella som tillsammans med ett systerföretag bland annat utvecklar racingspel. Glenn Jarret som är VD för företaget menar att partnerskap som det med ebm-papst kan fungera som förebild för många industribranscher.

Hur väcktes idéen att utveckla ett racingspel där en fläkt används för att simulera fartvinden?
– Det är vårt systerföretag Tammeka som utvecklat VR-spelet ”Radial -G, Racing Revolved” och det lanserades för plattformen PlayStaion 4 under 2016. I samband med utvecklingen av spelet hyrde vi en vindtunnel vid Kingston University och använde den för att simulera och förstärka fartkänslan för spelarna. De närvarande journalisterna som bjöds in blev exalterade och det väckte idéen att försöka utveckla en lösning som skulle ge samma känsla vid spel på bärbara enheter, säger Glenn Jarret.

Hur kom ebm-papst in i utvecklingsprojektet?
– Jag kände till våra utvecklingspartners komponentföretaget RS Components och ebm-papst ganska bra från tidigare projekt och att få med båda företagen i projektet var därför ganska självklart. Det visade sig snart vara ett bra beslut eftersom båda våra partners arbetade med stor entusiasm samtidigt som vi hade roligt. Det gav en bra drivkraft i projektet.


Kolliderar inte VR med synen på traditionell industriell utveckling?

– Vår roll på Austella är att ha rollen som en ren VR-specialist bredvid Tammeka Games. Den här rollen är viktig då samarbetet mellan spelindustrin och andra branscher inte alltid fungerar så bra. Det är många industribranscher som inte har tagit till sig möjligheterna med VR och vi ser därför en stor möjlighet för Austella att bryta ny mark och lära industrin att dra nytta av VR i olika utvecklingsprojekt. Detta har lett till att vi idag har uppdrag från företag inom medicin- och utbildningssektorn. Här har vi också haft stor nytta av de erfarenheter vi fått genom samarbetet med ebm-papst.

Hur kan ebm-papst dra nytta av samarbetet med er på Austella?
– Jag tror att ett samarbete med ett litet företag som oss faktiskt kan vara en inspirationskälla för ett så stort företag som ebm-papst. Stora företag är ofta stora eftersom de gör något verkligt bra. Men det räcker inte alltid för att hålla sig kvar i en ledande marknadsposition. Vid någon tidpunkt måste till och med ett stort företag lära sig helt nya saker som till exempel möjligheterna med VR. Samtidigt är vi långt ifrån att dra nytta av hela den potential som finns hos VR-tekniken. Vi på Austella måste därför testa nya saker hela tiden, och om ebm-papst och andra företag smittas av vår nya kunskap tror jag att det kan leda till många spännande projekt.

Hur ser du på samarbetet med ebm-papst?
– Vi blev snabbt imponerade av den strukturerade strategi som ebm-papst la upp för utvecklingsarbetet. ebm-papst ingenjörer förstod direkt vilka krav som ställdes och de tänkte verkligen på allt, särskilt när det gäller säkerheten. Trots allt kommer fläkten i nära kontakt med spelarna och vi vill inte att nyfikna barn ska få fingrarna mellan fläktbladen. Säkerheten är alltså viktig och här bidrog ebm-papst med viktig kunskap och input. En annan viktig del av projektet var att designa ett gränssnitt mellan spelet och fläktlösningen. Spelet behövde kommunicera med fläkten så att tävlingshastigheten omvandlades till en styrsignal för fläkten. Tillsammans lyckades vi också ta fram en lösning som har blivit en stor del av spelupplevelsen. Samtidigt är det viktigt för oss att fortsätta sprida kunskapen om den spelkänsla som Tammekas spel ger. Fortfarande säljs det alldeles för lite VR-glasögon till konsumenter och det tror jag kan förändras om fler får prova på den fantastiska VR-känslan i spelet Radial -G Racing Revolved och känna fartvinden.

Finns det framtida VR-projekt som också kan kräva fläktlösningar?
– Javisst, det finns många möjligheter till spännande framtidsprojekt. Det pågår till exempel experiment med spelmiljöer med en typ av kapsel som omger spelarna och där luftflödet har en avgörande roll för att simulera och förstärka spelupplevelsen. Värme och kyla kan också komma att användas för att ytterligare förstärka spelupplevelsen och här kan ebm-papst som partner vara viktig för oss när vi arbetar för att vidga gränserna och möjligheterna med VR.



Källa: ebm-papst