PowerCell får order på bränslecellsstackar från kinesisk underleverantör till fordonsindustrin


2019-09-09


Warning: min(): Array must contain at least one element in /shared/www/webnews.textalk.com/20180914143844-b55b8a2/www/se/include/print_article_content.php on line 297
PowerCell Sweden AB har fått en beställning på PowerCell S2 bränslecellstackar från en kinesisk underleverantör inom fordonsindustrin som tidigare köpt S2-stackar från PowerCell. Ordern är värd 1,3 miljon kronor och skall levereras under det tredje kvartalet i år.

Det aktuella företaget utvecklar och säljer produkter till den kinesiska fordonsindustrin och har både personbilstillverkare och tillverkare av tunga fordon bland sina kunder. De nu beställa stackarna kommer att integreras i bränslecellssystem för användning i fordon hos en av underleverantörens kunder.

Trots att Kina har några av världens största tillverkare av batterier för fordonssegmentet, och är det land med det högsta antalet batteri-elektriska fordon i drift, har Kina i år valt att fasa ut subventionerna på batterifordon och införa omfattande subventioner på fordon som elektrifierats med hjälp av vätgas och bränsleceller. Sedan subventionerna togs bort i slutet av juni i år har efterfrågan på batterifordon minskat kraftigt i Kina och enligt China Association of Automobile Manufacturers minskade försäljningen av batterifordon med 80 000 i juli. Enligt nyhetssajten 24/7 Wall Street bidrog nedgången i Kina till att juli blev den första månaden sedan 2008 med en minskad global försäljning av batterielektriska fordon.

– Kina har testat att elektrifiera landets fordon med hjälp av batterier men kommit fram till att det inte är en framkomlig väg i ett land där stora delar av befolkningen bor i lägenheter i mångmiljonstäder, säger Per Wassén, vd för PowerCell.
– Förutom att det inte går att bygga tillräckligt med laddstolpar har Kina kunnat konstatera att strömmen i elnätet inte räcker till när andelen batterifordon blir för hög. Det här är en utveckling som vi kommer att se i västvärlden också och som gör att det enda långsiktigt hållbara alternativet för den nödvändiga elektrifieringen av fordonsflottan är vätgas och bränsleceller.



Källa: Powercell