Mode ska få skogen att växa


2019-08-09

David Attenborough planterar det första trädet av \
Bild: The Perfect World Foundation
David Attenborough planterar det första trädet av "The Attenborough Forest" i Botaniska trädgården i Göteborg.

Motverka avskogning runt om i världen genom att plantera och skydda en miljon träd. Det är målet för det globala trädplanteringsprojektet "The Attenborough Forest" som startades av den svenska ideella organisationen The Perfect World Foundation. I ett nytt samarbete med Boozt.com och konstnären Mikael B ska organisationen få projektet att fortsätta växa och samtidigt påverka modebranschen till att bli mer hållbar.

Träd reducerar koldioxid, avlastar haven och återställer den biologiska mångfalden. I fjol var den brittiske tv-profilen och zoologen David Attenborough i Sverige och planterade det första trädet av vad som kommer att bli "The Attenborough Forest" - ett globalt trädplanteringsprojekt som The Perfect World Foundation ligger bakom. Det första målet är att plantera och skydda en miljon träd tillsammans med individer och företag. 

– Det är så viktigt att vi alla tar ansvar och gör vad vi kan för att minska det klimatavtryck vi sätter, säger Ragnhild Jacobsson, medgrundare och VD för The Perfect World Foundation.
– Samarbetet med Boozt.com är ett bra exempel på hur klädindustrin kan använda sin röst för att tala om klimatfrågan. Det är därför vi är extremt stolta över samarbetet och hoppas att det kan inspirera andra i branschen att bli grönare. 

I samband med årets modevecka i Köpenhamn har e-handelsspecialisten Boozt.com startat ett sammarbete med The Perfect World Foundation som syftar till att plantera träd och motverka avskogning runt om i världen. En t-shirt, designad av den danske konstnären Mikael B, kommer att finnas till försäljning strax efter modeveckan och där ett träd planteras för varje sålt plagg.

"Förhoppningsvis kommer vi plantera många träd"
Temat på årets modevecka i Köpenhamn är hållbarhet och eventet har bland annat förbjudit plastflaskor under tillställningen. Boost.com är modeveckans strategiska partner och kommer tillsammans med The Perfect World Foundation föra diskussion om  hållbarhet i modebranschen under veckans scenprogram.

– Vi vill vara i framkant och visa att åtgärder behövs i modebranschen. Vi måste våga prata om vad vi är för en bransch och vad vi kan göra tillsammans för att bli grönare, säger Trine Rønsbøl, Brand Activation & Strategy Director på Boozt.com.
– Det är en självklarhet att samarbetet med Mikael B och The Perfect World Foundation just börjar under modeveckan i Köpenhamn. Det är ett bra tillfälle att visa att vi, som Köpenhamns modeveckas strategiska partner, stöder en hållbar modevecka och visar att mode är mer än bara design och textilier, det handlar också om attityder. Förhoppningsvis kommer detta att innebära att vi planterar många träd.

Konstnären bakom designen av t-shirten, Mikael B, är också positiv till samarbetet. Efter att ha utsetts till ambassadör för The Perfect World Foundation tidigare i år kontaktade han Boozt.com med en önskan att kombinera konst och mode med klimatmedvetna initiativ.

– Det är ett enormt privilegium att jag som ambassadör för The Perfect World Foundation får använda min kreativa och konstnärliga röst för klimatets räkning, säger Mikael B.
– Jag använder hashtaggen #artawareness på mina sociala kanaler för att öka medvetenheten om att med konst och mode kan du, och borde, göra en positiv skillnad mot klimatet. Boozt bedriver också denna filosofi, varför samarbetet är vettigt.



Källa: The Perfect World Foundation