Duni lanserar Bloom - Förpackningskoncept av gräspapper för bageri


2019-06-05

Bröd görs av vete - en typ av gräs – precis som Dunis innovativa, miljöanpassade koncept Bloom.
Bild: Duni
Bröd görs av vete - en typ av gräs – precis som Dunis innovativa, miljöanpassade koncept Bloom.

Dagens bagare livnär sig på naturen och är beroende av sina miljömedvetna kunder, på många sätt. Bloom-konceptet, som är tillverkat av gräspapper, erbjuder ett elegant sätt att värna om miljön och ger en ny dimension till Dunis ecoecho-sortiment.

Bloom erbjuder modulformat och storlekar för alla tänkbara behov: tråg för baguetter, smörgåsar, bakelser och bullar; wrappapper i tre storlekar och påsar till baguetter, limpor, bullar och kakor. Tillsammans erbjuder de ett aptitligt, hygieniskt och plastfritt serveringskoncept.


Ett (bevisligen) grönare alternativ
Gräspapper är ett banbrytande material som ger stora miljömässiga fördelar jämfört med liknande alternativ. Blooms råmaterial är en blandning av FSC®-certifierat trä och gräs. Gräset som används skördas lokalt i Tyskland och konkurrerar inte med resurser som används till djurfoder. Ängarna där gräset växer utgör även en naturlig livsmiljö för många arter.

Gräsfibermassan – råmaterialet som används till gräspapper – produceras på ett extremt energisnålt sätt. Den kräver ingen kemisk behandling och endast två liter vatten behövs för att producera ett ton gräsfibermassa.

Profileringsmöjligheter
Tack vare Dunis profileringstjänst kan bagare dra nytta av Bloom-konceptets miljöprofil för att bygga sitt varumärke. Dunis team kan bland annat erbjuda skräddarsydda klistermärken och omslag. Dessa kan användas för att betona värdet av gröna värderingar och sätta fokus på materialets innovativa egenskaper.

– Bloom-konceptet visar den enorma potentialen hos gräspapper, ett banbrytande miljömaterial, säger Melanie Jäger, International Senior Marketing Manager, Meal Service, Duni.
– För bagare innebär det en möjlighet att presentera hela sitt koncept på ett miljöanpassat sätt med aptitliga och hygieniska modullösningar – och på så sätt bygga en relation med, och inspirera, sina kunder!



Källa: Duni