Här är familjeföretaget som vill leda industrins utveckling


2019-05-31

– För oss är det viktigt att anställa människor med rätt kompetens och en vilja att utvecklas, säger Linda Fransson, vd Gnosjö Automatsvarvning. Här tillsammans med Siciid Jama som har jobbat som tvättoperatör på företaget sedan 2017.
Bild: Elmia
– För oss är det viktigt att anställa människor med rätt kompetens och en vilja att utvecklas, säger Linda Fransson, vd Gnosjö Automatsvarvning. Här tillsammans med Siciid Jama som har jobbat som tvättoperatör på företaget sedan 2017.

De rekryterar via gameing, gör stora satsningar på innovation och säger sällan nej till kunden. Elmia Subcontractors ambassadör 2019, Gnosjö Automatsvarvning, tar ledningen mot industrins framtid.

Gnosjö Automatsvarvning är ett av tre ambassadörer för årets  Elmia Subcontractor mässa. Det lilla metallbearbetningsföretaget i Småland sätter sig själva på kartan med ett unikt innovationsfokus.
– För oss är det självklart att jobba för att leda utvecklingen, säger vd Linda Fransson.


Fånga den digitala generationen
För att leda utvecklingen måste man ofta gå sin egen väg, på oupptrampad stig, vilket bolaget utan tvekan gör. Trots 65 anställda har man ingen dedikerad säljare – som de flesta andra – däremot anställdes en innovationsledare hösten 2017, för att framtidssäkra verksamheten.

Detta har bland annat resulterat i en VR-simulator för maskinträning som bolaget lanserar på LAN-festivalen Dreamhack i juni, och visar på Elmia Subcontractor i november. På samma linje driver man också nyhetssiten bravenewbusiness.se som på lång sikt ska etablera relationer med kommande generationer.

– De som ska börja jobba hos oss om 5, 10 eller 20 år kommer att vara födda och uppvuxna i den digitala miljön. Om inte vi skapar förutsättning för vårt varumärke att tydligt existera i den digitala världen kommer vi att ha ännu svårare att nå ut till dem. Därför startade vi bravenewbusiness.se för drygt ett år sedan.


Kvalité före pris
Det långsiktiga perspektivet är också tydligt i relationerna till kunder och leverantörer. Men för Gnosjö Automatsvarvning handlar det inte om att behålla kunden till vilket pris som helst, menar Linda Fransson.

– Vi står upp för komponenten och i förlängningen för vår kund, genom att inte sänka priset eller dra ner på kvalitén. Det kan vara tufft ibland, men i gengäld bygger vi långa samarbeten, där vi också ofta fungerar som en kompetensbank för kunden.


Med goda ambassadörer för branschen
Underleverantörerna är ryggraden inom den svenska tillverkningsindustrin, med en enorm expertis och skarpa lösningar för framtiden. Inom vissa branscher står leverantörsledet för så mycket som 75 procent av värdeförädlingen genom både utveckling, komponenter och legobearbetning.

För att belysa detta – och locka ännu fler besökare till mässan – utser Elmia Subcontractor varje år tre ambassadörer för mässan. Tre leverantörer och utställare i framkant med spetskompetens inom olika områden, som får representera hela utställarflottan i våra annonser och marknadsföringskanaler. 



Källa: Elmia