Ny generation av releasematerial optimerar lamineringen av RFID-inlägg


2019-05-16

Bild: Ahlstrom-Munksjö

Ahlstrom-Munksjö lanserar Optilam, ett nytt banbrytande antistatiskt releasematerial som underlättar och effektiviserar lamineringsprocessen för förlaminerade RFID-inlägg. Samtidigt förbättras den slutliga kvaliteten på inlägget för användning på marknaden för RFID-smartkort.  

Ahlstrom-Munksjö levererar avancerade högteknologiska fiberbaserade lösningar som ofta står för viktiga funktioner i värdekedjan eller produktlösningen. 

Lanseringen av Optilam demonstrerar tydligt hur ett smart och cellulosabaserat material skapar mervärde för kunderna i elektronikbranschen genom att bidra till en förbättrad tillverkningsprocess av förlaminerade inlägg till RFID-smartkort. 

För inläggstillverkare är releasematerialets kvalitet avgörande under lamineringen för att säkerställa en felfri tillverkningsprocess och ett inlägg av högsta kvalitet. Det förlaminerade inlägget innehåller chippet och antennen för smartkortet och är därför i hög grad beroende av egenskaperna hos releasematerialet, som fungerar som ett skydd under lamineringsprocessen. 

Optilam bygger på de unika tekniska egenskaperna hos pergamentpapper. Det är ett revolutionerande releasematerial med unika antistatiska egenskaper som ger inläggstillverkarna ett naturligt överlägset skydd för chippet och gör upplägget enklare och säkrare för operatörerna.

Det här nya cellulosabaserade kompositmaterialet ger enastående releasegenskaper och god temperatur- och trycktålighet under lamineringsprocessen. Den unika ytans strukturegenskaper och inläggets kvalitet förbättras, vilket förebygger risken för delaminering. Eftersom det är helt rent och saknar lösa fibrer elimineras risken för att inlägget ska förorenas.
 

– Optilam är en ytterligare smart produkt som Ahlstrom-Munkjsö tillverkar av fiber. Materialet ger ett unikt mervärde samtidigt som det också är förnybart och biologiskt nedbrytbart. Vi utnyttjar de unika tekniska egenskaperna hos vårt pergamentpapper genom att använda det för nya tillämpningar, säger doktor Clothilde Manzano, Marketing Development Manager inom affärsområdet Specialties. 




Källa: Ahlstrom-Munksjö