Nackademins studenter toppar listan över finalister i PIDA 2019


2019-05-10

Bidraget Bois underwear av Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak, Christian Koch.
Bild: Nackademin
Bidraget Bois underwear av Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak, Christian Koch.

Bidraget DEEP, Fatima De Sousa, Sara Svensson och Gabriella Magos Katai.
Bild: Nackademin
Bidraget DEEP, Fatima De Sousa, Sara Svensson och Gabriella Magos Katai.

Bidraget BJØRKE av Johannes Meza, Kajsa Winther och Ylva Hansson.
Bild: Nackademin

Bidraget BJØRKE av Johannes Meza, Kajsa Winther och Ylva Hansson.



Bidraget Re Make Up av Ramona Dusey Ahmed, Elin Melin, Clara Carrick.
Bild: Nackademin
Bidraget Re Make Up av Ramona Dusey Ahmed, Elin Melin, Clara Carrick.

Bidraget Blick Optik av Felix Eurén, Linn Jacobson och Mimmi Nordin.
Bild: Nackademin
Bidraget Blick Optik av Felix Eurén, Linn Jacobson och Mimmi Nordin.

Bidraget PEEPS av Ellen Giertta, Carl Lindholm och Fredrik Nordfors.
Bild: Nackademin
Bidraget PEEPS av Ellen Giertta, Carl Lindholm och Fredrik Nordfors.

Snart är det dags för finalen i den internationella designtävlingen PIDA, Packaging Impact Design Award. Nackademins studenter inom förpackningsutveckling har deltagit i flera år och i år toppar de listan över finalister och står för sex av femton bidrag som tagit sig vidare till finalen den 22 maj. Bland Nackademins bidrag hittar vi innovativa, roliga, smidiga och framförallt hållbara förpackningar för bland annat smycken, underkläder och glasögon.

Årets tema är “Hur kommer en förpackning att se ut 2030?” och nyckelordet är hållbarhet. Studenternas utmaning är att ta fram morgondagens förpackningar som kan möta konsumenternas allt högre krav på förpackningar – där unik design och hållbara lösningar står i fokus. Studenternas uppgift är att utmana de traditionella förpackningarna vi är vana att se i butiker och e-handeln idag, genom att skapa hållbara, innovativa och funktionella förpackningar.

I år är det 15:e året i rad som PIDA arrangeras och i år deltar ca 200 studenter från Sverige, Frankrike, Storbritannien och Tyskland. Tävlingen är ett bra tillfälle för företag att möta och inspireras av en ny generations designers och de tävlande får en möjlighet att få värdefull feedback och kontakt med framtida potentiella arbetsgivare.



Källa: Nackademin