Svensk ingenjörskonst dominerar när flygindustrin fortsätter växa


2019-02-04

En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.
Bild: GKN Aerospace
En Airbus A321neo där GKN är partner i motorn, en PW1100.

Varje år blir cirka 1600 nya flygplan startklara runt om i världen. På nio av tio av dem sitter komponenter tillverkade i Sverige och GKN Aerospaces fabriker i Trollhättan.
– Marknaden växer med fem procent om året. Vårt mål är att hålla minst samma takt, säger Peter Stommendal, Manager Strategic Business Planning på GKN Aerospace i Trollhättan.

Den globala flygflottan fördubblas vart femtonde år. Det är en utveckling som har varit konstant sedan det civila flygets genombrott i slutet av 1960-talet. Större trendbrott i människors inställning till att flyga har visat sig vara tillfälliga och när industrin nu prognostiserar för framtiden är det få som ser någon anledning till varför kurvan skulle avta. För svensk del innebär det en fortsatt ökning av en redan stark exportindustri, med den internationella koncernen GKN Aerospace som landets ledande aktör.
– Branschen räknar med att flygtrafiken växer med fem procent per år, och med det behovet av nya flygplan och motorer. Våra prognoser sträcker sig 20 år framåt och i de beräkningar vi gör ser vi inga tendenser till avmattning, Peter Stommendal, Manager Strategic Business Planning på GKN Aerospace.


Fulltecknad orderbok åtta år framåt

Utveckling och tillverkning av motorer sker främst i Trollhättan, där cirka 2000 anställda levererar motorer och andra komponenter till 90 procent av alla flygplan i trafik just nu.
– Vår orderbok är fulltecknad åtta år framåt i tiden med delar som ska tillverkas till totalt 12000 flygplan. Dessutom har vi långtgående serviceavtal som gör att vi får intäkter på varje flygtimme som görs med vår teknik. Vårt mål är att växa med en takt som minst motsvarar den totala marknadens utveckling, säger Peter Stommendal.


Spjutspetskompetens ska minska miljöpåverkan

För att kunna hålla den utvecklingen satsar GKN Aerospace stora resurser på forskning och utveckling. Klimatförändringarna gör att det bland annat kommer att ställas större krav på effektivare och mer bränslesnåla motorer.
– Där ligger GKN Aerospace i framkant jämfört med andra aktörer. Vi har utvecklat en särskild spjutspetskompetens inom fabrikation och additiv tillverkning som gör att vi kommer att kunna tillverka allt lättare motorer framöver. För att kunna leva upp till framtida miljökrav är detta något som kommer att vara helt avgörande, säger Peter Stommendal.




Källa: GKN Aerospace