Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder


2018-11-20

Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder.
Bild: GPBM Nordic
Drönarförening köper 54 släckare för litiumbränder.

– Alla känner någon som varit med om en incident med litiumbatterier.
Det säger Sig Olsson, kassör och medlemsansvarig på UAS Sweden, branschförening för företag som erbjuder drönartjänster. Nu har föreningen köpt in 54 specialsläckare för litiumbränder till sina medlemmar.


UAS Sweden är branschförening för ett 80-tal drönarföretag över hela Sverige. Tidigare administrerade föreningen ett så kallat UAS-tillstånd till de som ville erbjuda professionella drönartjänster. Nu har tillstånden försvunnit för drönare upp till 7 kg.

I dag är föreningens roll att driva företagens gemensamma frågor och hjälpa till på olika sätt.

Stig som själv drivet ett konsult- och besiktningsföretag med både drönare och ROV (undervattensrobotar) ser oanade möjligheter med tekniken.

– Nu kan vi göra många jobb som är farliga eller svåra för människor, exempelvis göra kartor, besiktiga master, leta efter försvunna personer, utföra arbeten där det är mycket trafik, hjälpa till vid bränder, säger Stig Olsson.

Men han ser också vissa risker som det gäller att minska.

– När vi började var det många som byggde sina egna drönare och använde litium-polymer batterier (IP-batterier). De har en fruktansvärd effekt trots att de är väldigt små och när de tar eld i dessa batterier går de inte att släcka.

Stig Olsson berättar att i dag finns det smarta litiumbatterier, men effekten är densamma. Börjar det brinna, går det inte att släcka. Det har alla sett.

Många har upplevt problemet och för en tid sedan lyftes det på ett styrelsemöte. Resultatet blev att styrelsen enades om att om köpa släckare för bränder i litiumbatterier till medlemmarna.

– När vi började leta efter leverantörer fann vi bra en, Houseguard, och köpte deras lilla släcka Lithex.

I dag kan medlemmarna beställa en släckare och betalar bara frakten.

– Nu kan vi både köra säkert och sova gott om natten.

Risker finns exempelvis vid krascher eller vid transporter när ett antal batterier skramlar runt i bagaget. Men även laddningen kan innebära fara. Det fick Tomas Gustafsson på ÅF erfara. Han ansvarar bland annat för ÅF:s drönarprojekt.

– Jag flyger även drönare på min fritid som en form av kompetensutveckling och det var då faran var framme.

Han brukar hålla till i sin privata verkstad i en liten stuga på tomten. Den här dagen hade han lagt ett Li-Po-batteri på 10 000 mAh på laddning när han gick in till stora huset. På bänken låg flera batterier, men bare ett på laddning.

– När jag kom tillbaka efter en halvtimme välde det ut rök när jag öppnade dörren. Det var alldeles svart och jag konstaterade att det hade brunnit.

Allt organiskt material hade smält ihop och sedan hade elden slocknat, troligen på grund av syrebrist. Tack vare att stugan var så liten och att alla dörrar och fönster var stängda tog syret slut och elden slocknade.

– Tur att jag inte kom lite tidigare, då hade det troligen blivit en rökgasexplosion när jag öppnade dörren.

I dag har Tomas Gustafsson blivit väldigt försiktig och tänker alltid på hur han laddar. Dessutom har kan skaffat sig ett laddskåp. Ett plåtskåp med ventilationstrumma med rökgång ut. 




Källa: GPBM Nordic