Banbrytande innovationer för framtida autonoma och elektriska transportlösningar


2018-09-13

 
Bild: Volvo Group
 

Volvokoncernen fortsätter sitt omfattade arbete med att utveckla framtidens transporter. De senaste exemplen är dels ett system där självkörande, elektriska fordon koordineras för att nå så effektiva och säkra transporter som möjligt , dels ett nytt koncept med en elektrisk hjullastare.

Den 12 september presenterades det nya transportsystemet för första gången i samband med Volvokoncernens Innovation Summit i Berlin. Det består av självkörande, elektriska fordon som är uppkopplade mot en central. Centralen övervakar bland annat fordonens position, last och hur batterierna är laddade och kan på så sätt styra så att logistiken och flödet blir så effektiv som möjligt. Systemet är tänkt att användas inom områden med korta avstånd, stora volymer och hög leveransprecision. Till exempel mellan logistiska nav.

– Det här är ytterligare ett resultat av de spännande och innovativa lösningar som vi arbetar med inom områdena automation, elektromobilitet och uppkopplad teknik. Det visar på Volvokoncernens stora bredd och gedigna tekniska kunnande, säger Lars Stenqvist , Cheif Technology Officer , Volvokoncernen.

Genom att vidarutveckla den avancerade teknologin från Volvos elbussar har Volvokoncernen kunnat anpassa elektrifieringen till koncernens olika typer av fordon, som till exempel lastbilar, anläggningsmaskiner och marina och industriella applikationer. Samtidigt har Volvokoncernen under flera år forskat kring automona fordon och presenterat flera exempel på självkörande konceptfordon.

– Det här ger oss en unik position när det gäller utvecklingen av framtidens transportlösningar. Nu fortsätter vi att driva arbetet framåt i snabb takt, säger Lars Stenqvist.

Det framtida transportsystemet ska nu vidarutvecklas ytterligare tillsammans med berörda kunder.

Under Innovation Summit i Berlin presenterades också anläggningsmaskinen, LX2. Ett koncept med en elektrisk kompakt hjullastare. Den här är andra generationens prototyp är del av ett forskningsprojekt och är inte tillgängligt kommersiellt ännu. Maskinen har betydligt lägre ljudnivå, förbättrad effektivitet och minskade driftkostnader jämfört med dess konventionella motsvarighet.



Källa: Volvo Group