Hyundai och Audi inleder samarbete för utveckling av vätgasbilar


2018-06-22

Bild: Hyundai

Hyundai Motor Group och Audi AG har annonserat att de ingått ett flerårigt avtal för delning av patent som täcker ett stort antal komponenter och teknologier för utveckling av bränslecellsfordon (FCEV). Med det här samarbetet kommer världens femte största biltillverkarkoncern och den tyska tillverkaren av premiumbilar tillsammans utveckla bränslecellsfordon för att leda bilindustrin mot en hållbarare framtid.

Korslicensavtalet har tecknats mellan Hyundai Motor Company – koncernens flaggskepp och Audi men inkluderar även båda företagens dotterbolag, inklusive Kia Motors Corporation och Audis moderbolag Volkswagen AG. Hyundai och Audi kommer tillsammans med sina dotterbolag att dela patentlicenser med varandra under de kommande åren. Någon löptid för avtalet har inte offentliggjorts.

Samarbetet mellan Hyundai Motor Group och Audi kommer generera kollektiv FoU-kapacitet inom bränslecellsteknologi för att stärka närvaron på FCEV-marknaden. Avtalet omfattar också ömsesidig tillgång till bränslecellskomponenter. Som ett första steg kommer därför Hyundai Motor Group att ge motparten tillgång till delar som bygger på Hyundais ackumulerade erfarenheter från utvecklingen av ix35 Fuel Cell och NEXO.

Audi som är ansvariga för utveckling av bränslecellsteknik inom Volkswagen-koncernen kommer även kunna dra full nytta av Hyundais produktion av FCEV-komponenter. Hyundai Motor Company som världens första biltillverkare att massproducera bränslecellsbilar har erbjudit bränslecellsbilar i SUV-klassen sedan 2013 och dessa säljs nu i 18 länder runtom i världen.

– Detta avtal är ännu ett exempel på Hyundais starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid samtidigt som vi förbättrar konsumenternas liv med vätgasdrivna fordon, det snabbaste sättet att nå en verkligt utsläppsfri värld, säger Euisun Chung, Vice Chairman på Hyundai Motor Company.
– Vi är övertygade om att partnerskapet mellan Hyundai Motor Group och Audi på ett framgångsrikt sätt kommer demonstrera visionen och fördelarna med vätgasdrivna bilar för det globala samhället.

Samarbete som sträcker sig bortom patentdelning
Hyundai Motor Group och Audi har även skakat hand på att tillsammans utforska nästa steg i deras samarbete. Ett steg som siktar på att fortsatt ledande utveckling av bränslecellsteknologi inom bilindustrin. Samtidigt som man accelererar utvecklingen av ny teknik inom området för att tillhandahålla ännu mer avancerade transportalternativ för sina kunder.

Alliansen öppnar nya dörrar för koncernens verksamhet inom bränslecellskomponenter
Hyundai Motor Group planerar även att stärka sin konkurrenskraftighet inom produkton av bränslecellskomponenter genom de nya affärsmöjligheter som öppnar sig tack vare partnerskapet. Hyundai Mobis (Mobis), koncernens ledande tillverkare av komponenter till vätgasbilar förväntas utöka sin roll när det kommer till utveckling och leverans av nyckeldelar för Hyundai och Kias bränslecellsbilar.

Under 2017 blev Mobis världens första företag att etablera en helt integrerad produktionslina för komponenter till bränslecellsbilar. Bolagets fabrik i Chungju, Sydkorea har för tillfället en produktionskapacitet på 3000 kompletta moduler för bränslecellsdrivlinor (PFC) per år. Mobis planerar däremot att framöver öka fabrikens kapacitet till tiotusentals PFC-moduler baserat på marknadens efterfrågan.

Lång räckvidd och korta tanktider gör vätgas till en attraktiv framtida energikälla för elektrifierade bilar. Detta gäller speciellt för stora fordon där viktfördelarna hos bränslecellsbilden kombinerat med dess design är framträdande. Nyckelaspekterna för en framgångsrik framtida marknad baseras på en regenerativ produktion av vätgas och etablering av en utbredd infrastruktur av tankstationer.

Hyundai Motor Group har tagit ledningen när det kommer till utveckling och produktion av vätgasbilar. Målsättningen är att lansera bränslecellsdrivna bilar som överstiger förväntningarna hos traditionellt drivna fordon, när det gäller säkerhet, tillförlitlighet, sortiment och specifikation. Koncernen har stärkt sitt globala ledarskap med en helt ny vätgasdriven SUV, NEXO som både har klassledande räckvidd och bränsleförbrukning. NEXO har en motoreffekt på 120 Kw, vilket är 20% bättre än sin företrädare ix35 Fuel Cell. NEXO byggs på en helt dedikerad bränslecellsplatta som levererar mer kraft och bättre körkänsla än tidigare generationer bränslecellsbilar.

Efterfrågan på alternativa drivlinor fortsätter att öka. En efterfrågan som Hyundai redan möter med marknadens bredaste urval av elektrifierade drivlinor. Hyundai var första biltillverkare i världen att massproducera bränslecellsbilar och även först med att erbjuda samma bil med tre olika miljödrivlinor; IONIQ (laddhybrid, elhybrid och el). Under 2018 lanserades helt nya NEXO och kort därefter marknadens första helt eldrivna kompakt-SUV, Kona Electric med räckvidd på 48 mil. Visionen är att 2021 kunna erbjuda 18 olika miljöbilsmodeller för att möta kunders varierade behov. Men det långsiktiga arbete Hyundai har lagt ner, och som sätter företaget i fronten när det kommer till teknik och miljö, har inte uppstått genom någon revolution. Det är resultatet av en mödosam utveckling, i vilken Hyundai har förändrat, förbättrat och förfinat bilarnas egenskaper i symbios med både förare och världen runtomkring. En utveckling där bara den som har förmågan att anpassa sig till miljön den verkar i, överlever. Processen är företagets egna evolution – The Hyundai E-volution.



Källa: Hyundai