Klimpfjäll chokladtoppar guldpris-vinnare i BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA Sverige 2018


2018-05-25

PIDA Gold Award. Vinnare alla kategorier: ”Klimpfjäll chokladtoppar”
Bild: BillerudKorsnäs
PIDA Gold Award. Vinnare alla kategorier: ”Klimpfjäll chokladtoppar”

Högsta nivå av hållbarhet. Vinnare: ”Breese Champagne”
Bild: BillerudKorsnäs
Högsta nivå av hållbarhet. Vinnare: ”Breese Champagne”

Högsta innovationsnivå. Vinnare: ”Organic Oils”
Bild: BillerudKorsnäs
Högsta innovationsnivå. Vinnare: ”Organic Oils”

Högsta användarvänlighet. Vinnare: ”Treat”
Bild: BillerudKorsnäs

Högsta användarvänlighet. Vinnare: ”Treat”



People's Choice Award. Vinnare: ”Mankai”
Bild: BillerudKorsnäs

People's Choice Award. Vinnare: ”Mankai”



Temat, unboxing, för årets PIDA besvarades sedvanligt av de deltagande studenterna med stor kreativ höjd. Av de 13 svenska bidragen av studenter från Brobygrafiska och Nackademin, utsågs bidraget ”Klimpfjäll” till vinnare av alla kategorier.


BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), firar i år fjorton år som internationell tävling. Årets utmaning, unboxing, utgår från det ögonblick då en förpackning öppnas för första gången och handlar om konsumentens första möte med en produkt, men även ett varumärkes möjlighet att göra ett globalt avtryck genom unboxingfenomenet i sociala medier.

Briefen till tävlingsdeltagarna har dock varit mer långtgående än så. Bidragen ska också reflektera ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept som skiljer sig från de konventionella lösningar vi kan se i butiker och e-handeln idag.

Utöver vinnaren av alla kategorier i PIDA Gold Award har även utsets vinnare för högsta nivå av hållbarhet, högsta innovationsnivå, högsta användarvänlighet och People's Choice Award, det bidrag som fått flest likes och shares på PIDAs Facebooksida. (Se alla vinnare och läs motiveringarna längre ner i artikeln.) 

PIDA fortsätter till Frankrike och Tyskland
PIDA forsätter nu med ett evenemang i Paris den 21 juni för franska studenter och i Stuttgart den 8 november för tyska studenter. En nyhet för i år är tillägget av ett internationellt pris, Peoples Choice Grand Final Award, där allmänheten via Facebook bjuds in att utse en totalsegrare.

Nomineringen av respektive vinnare från England, Frankrike, Sverige och Tyskland startar efter det att samtliga regionala deltävlingar har avgjorts, och det bidrag som erhåller flest likes och shares utnämns sedan som totalsegrare av Peoples Choice Grand Final Award.

Fakta: PIDA
BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award (PIDA), har arrangerats årligen sedan 2005 i samarbete med ledande högskolor och universitet i England, Frankrike, Sverige och Tyskland. Målet med tävlingen är att sätta förpackningen i centrum och visa hur betydelsefulla förpackningar är för såväl produkt som för miljö. Varje år deltar omkring 200 designstudenter där tävlingen är en integrerad del i utbildningen.



Vinnarna i BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award:

PIDA Gold Award. Vinnare alla kategorier: ”Klimpfjäll chokladtoppar”
PIDA Gold Award tilldelas i år chockladförpackningskonceptet ”Klimpfjäll chokladtoppar” av Linnea Danielsson, Sofie Gustafsson och Mirja Dahlgren från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder:
En stor unboxing-upplevelse som behåller fokus på användaren från start genom öppningsförloppet ända fram till slutet. Dess utmärkta konstruktion med alla delar i unik fjälltoppsform och det överraskande i att förpackningen öppnas om vartannat i motsatt riktning för att inte förlora användarnas uppmärksamhet. Ändå delas innehållet delikat med en liten text ovanpå chocholadspetsen utan att avslöja för mycket av innehållet. Extra poäng för tänkandet genom det präglade träåldermönstret vilket ger en respektfull vink till kartongmaterialet och samtidigt ger karaktären av snö på en bergstopp. Sammantaget ser förpackningen tilltalande ut och får höga presentpoäng, men ger också i öppnat skick en extra gnista till middagsupplevelsen som bordsdekoration.


Högsta nivå av hållbarhet. Vinnare: ”Breese Champagne”
Priset för högsta nivå av hållbarhet tilldelas i år champagneförpackningskonceptet ”Breese Champagne” av Fanny Hellström, Felicia Hedström och Amanda Ekström från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: Less is more. Denna grupp har tänkt på vikt och har varit minimal i alla aspekter. Mindre färg, mindre material men fortfarande unikt och vackert. Speciellt för en presentförpackning.

Högsta innovationsnivå. Vinnare: ”Organic Oils”
Priset för högsta innovationsnivå tilldelas i år kosmetikaförpackningskonceptet ”Organic Oils” av Hanna Nyman, Denise Spencer Antoft och Stina Olsson från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: Denna grupp har dragit stor nytta av grafisk design och logotyp för att förstärka produktens organiska budskap. Konceptet är tydligt. Unboxing-upplevelsen är stor och vi älskar att produkten poppar upp och är höjs upp när man öppnar lådan och placerar locket under lådan. Vi tycker också om att lådan i sig själv kombinerad med topp och botten ger gott skydd åt de känsliga glasflaskorna.


Högsta användarvänlighet. Vinnare: ”Treat”
Priset för högsta användarvänlighet tilldelas i år pralinboxkonceptet ”Treat” av Lisa Tillander, Martina Taengh och Christian Kaplan från Brobygrafiska. Juryns motivering lyder: Denna förpackning tar full kontroll över unboxing-upplevelsen och ställer konsumenten i exakt rätt sinnestämning vid tidpunkten då de når produkten. Med hjälp av en enkelt men effektivt lager levererar varumärket sitt budskap på ett ekonomiskt och ändamålsenligt sätt.


People's Choice Award. Vinnare: ”Mankai”
Vinnare av årets PIDA People's Choice Award, med flest (362) likes och shares på PIDAs Facebooksida, blev ”Mankai”, ett lyxdrycksförpackningskoncept av Isabelle Halldin, Alexander Harde och Helena Nilsson från Nackademin.

 


Källa: BillerudKorsnäs