Stora Enso invigde maskiner i Forshaga till unik kartongförpackning


2018-05-07

Förpackningen CartoCan liknar en traditionell läskburk men är tillverkad av kartong och återvinns som pappersförpackning.
Bild: Stora Enso
Förpackningen CartoCan liknar en traditionell läskburk men är tillverkad av kartong och återvinns som pappersförpackning.

Lars Appelqvist, vd på Löfbergs medverkade på invigningen.
Bild: Stora Enso
Lars Appelqvist, vd på Löfbergs medverkade på invigningen.

Fr v Daniel Larsson, operatör Stora Enso i Forshaga, Lars Appelqvist, vd Löfbergs och Marie Morin, tf platschef på Stora Ensos bruk i Skoghall.
Bild: Stora Enso
Fr v Daniel Larsson, operatör Stora Enso i Forshaga, Lars Appelqvist, vd Löfbergs och Marie Morin, tf platschef på Stora Ensos bruk i Skoghall.

Det bjöds på tårta vid invigningen.
Bild: Stora Enso
Det bjöds på tårta vid invigningen.

Nu är de nya maskinerna, som vidareförädlar material till den unika kartongförpackningen CartoCan, invigda hos Stora Enso i Forshaga. Förpackningen CartoCan liknar en traditionell läskburk men är tillverkad av kartong och återvinns som pappersförpackning.

Förpackningen finns redan i butikshyllorna och Löfbergs ICE är ett bland flera varumärken som använder CartoCan. Sedan årsskiftet tillverkas materialet i Värmland; kartongen produceras hos Stora Ensos bruk i Skoghall, trycks hos HQ-print i Sunne och därefter sker beläggning och stansning på Stora Ensos enhet i Forshaga. De nya maskinerna som har invigts i Forshaga stansar bl a ut locket till förpackningen CartoCan.  

– Vi har arbetat med projektet i ett drygt år och det är roligt att vi äntligen har börjat leverera material till slutkund. Tillsammans med lokala värmländska aktörer och det tyska förpackningsföretaget Hörauf, som äger CartoCan, har vi format en systemlösning från kartong till färdig produkt, säger Fredrik Werner, ansvarig för affärsutveckling hos Stora Enso.  
– Än så länge är det en relativt liten produkt men vi bedömer att det finns en stor potential för den här typen av dryckesförpackningar då vi ser en stark tillväxt i segmentet både i Europa och globalt.

Lars Appelqvist, vd på Löfbergs medverkade på invigningen och berättade om deras satsning på det växande ready to drink-segmentet.

– Vi har använt CartoCan sedan 2015, då vi lanserade vårt iskaffe. Det är en klimatsmart förpackning som bidrar till att vi fortsätter att minska vår klimatpåverkan. Investeringarna som Stora Enso gjort i Forshaga innebär att vi blir mer lokala i våra inköp, det känns riktigt bra, säger Lars Appelqvist.





Källa: Stora Enso