Toyota börjar sälja bränslecellsbussar


2018-03-29

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller.
Bild: Toyota
Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller.

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller.
Bild: Toyota
Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller.

Sora har åtta videokameror, som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister.
Bild: Toyota
Sora har åtta videokameror, som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister.

Sora är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande.
Bild: Toyota
Sora är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande.

Toyotas vätgasdrivna elbuss Sora har – som första bränslecellsbuss – blivit typgod­känd i Japan. Därmed kan bussen nu också börja säljas kommersiellt. Under de närmaste två åren räknar Toyota med över 100 Sora-bussar ska sättas in i reguljär trafik i Tokyo-området, i god tid till OS och Paralympics 2020.

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Därmed släpper den varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar under drift. Det enda utsläppet när den körs är ren vattenånga. Eftersom bussen helt saknar förbränningsmotor och endast drivs med elmotorer är den både mycket tyst och helt vibrationsfri. Drivlinan är en utveckling av den som används i Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai.

Bussen är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Interi­ören är både omtänksam för passagerarna och flexibel. Golvet är t ex mycket lågt för att ge enkelt insteg och stolarna är fällbara. Förankringsöglor i golvet ger extra trygghet för rullstols­burna och/eller barnvagnar.

Både den inre och den yttre säkerhetsnivån är hög. Bland annat har bussen åtta video­kameror, som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister. Föraren varnas också med både ljud och bild. Automatik gör dessutom att bussen bromsas in och accelereras mjukt vid hållplatserna.

I händelse av stora elavbrott kan bussen även fungera som reservkraftverk till elnätet, och kan då leverera upp till 9 kW, med en total kapacitet på 235 kWh.

Den teknik som används i Sora-bussen skapar möjligheter att använda mer miljövänliga drivlinor även för annan tung trafik, som då kan göras både tystare och utsläppsfri.

Sora är en del av Toyotas globala projekt ”Start Your Impossible”, som pekar på företagets förflyttning från att bara ha varit en biltillverkare till att vara en leverantör av mobilitetstjänster.

Fakta om Sora

Längd/bredd/höjd (mm)                             10 525 / 2 490 / 3 350
Antal passagerare                                     78 (22 sittande och 56 st stående)
Bränslecell, effekt                                      Solid polymerelektrolyt
Elmotorer                                                   2 st asynkrona växelströmsmotorer à 113 kW (154 hk)
Vätgastankar                                             10 st (70 MPa) à 60 liter
Driftbatteri                                                  Nickelmetallhydrid



Källa: Toyota