Järnmalm och is - Vägning under extrema förhållanden


2018-03-05

Bild: Stephan Horlak

Arktis kan vara brutalt mot vägningsutrustning. När ett svenskt gruvbolag behövde fordonsvågar som klarade klimatet längst upp i norr vände man sig till METTLER TOLEDO. Lösningen blev POWERCELL®-tekniken, som har en beprövad förmåga att väga exakt och tillförlitligt i extrema miljöer.


Det svenska gruvbolaget LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag) grundades 1890 och bryter malm i Kiruna, 145 kilometer norr om norra polcirkeln. Under ett kalenderår exponeras Kiruna för ett extremt temperaturintervall. På vintrarna kan temperaturen sjunka ända ned till –40° Celsius, och under somrarna kan midnattssolen värma luften till 30° Celsius. 

I Kiruna driver LKAB världens största och mest avancerade gruvdrift med brytning av järnmalm. Man bryter magnetisk järnmalm med hög renhetsgrad från gruvor i de två bergen Kiirunavaara och Loussavaara. När järnmalmen har brutits bearbetar LKAB materialet till pelletar stora som körsbär. Tack vare att pelletarna är så små kan de smältas snabbt vid lägre temperaturer. 

De högkvalitativa pelletarna lastas automatiskt på 68 godsvagnar, som var och en väger 121 ton. Vagnarna färdas sedan 173 kilometer över tundran och det arktiska landskapet till hamnen i Narvik på den norska kusten mot Atlanten. Därifrån skickas de med lastfartyg till kunder över hela världen. 

Innan den dyrbara lasten skickas vidare till utlandet vägs den i Kiruna med hjälp av tre dynamiska järnvägsvågar från METTLER TOLEDO. Den första vågen väger de tomma vagnarna, den andra väger vagnarna medan de fylls och den tredje väger vagnarna igen vid en avlastningsstation. 

– Medan tåget rullar väger den första vågen de tomma vagnarna och överför resultatet till fyllningsstationen, förklarar Jeff Holcomb, europeisk marknadschef för METTLER TOLEDOs fordonsvågar. Holcomb förhandlade försäljningsvillkoren med LKAB och samordnade leverans och installation av vågarna i samarbete med Lars Olsson (försäljning) och Harry Koski (service) på METTLER TOLEDOs svenska säljorganisation. 

Invägningssystemet använder skillnaden mellan vikten hos varje tom vagn och den tillåtna totalvikten för att avgöra hur mycket järnmalm som ska lastas i vagnarna. Därefter fastställs den faktiska vikten hos varje fylld vagn av den andra vågen. 

LKAB måste garantera att vagnarna fylls korrekt upp till den tillåtna totalvikten. Om vagnarna överfylls finns en risk för att pelletar kan ramla av från vagnarna under transport, eller att vikten blir en alltför hög belastning för spårsystemet. Om vagnarna inte fylls tillräckligt utnyttjas de inte till sin maximala kapacitet. 

I motsats till fyllningsverksamheten, som kan övervakas och kontrolleras, finns det inget sätt att styra vädret i norra Sverige. I det tuffa klimatet 145 kilometer norr om polcirkeln förekommer temperaturskillnader på upp till 70° Celsius. Det kan ha en enorm inverkan på noggrannheten och hållbarheten hos en våg. 

Hur klarar METTLER TOLEDOs järnvägsvågar dessa extrema förhållanden, och hur kan de fortsätta att möjliggöra vägning med sådan hög precision?
– Vårt system med järnvägsvågar är utrustat med POWERCELL lastceller, säger Holcomb.
– POWERCELL lastceller är utformade så att de kan kompensera för totalt sju olika extrema väderförhållanden, såsom extrem kyla och värme.

Efter djupgående jämförelser med andra tekniker beslutade LKAB att investera i järnvägsvågar från METTLER TOLEDO. Sedan de installerades har de tre järnvägsvågarna visat prov på sin tillförlitlighet och samtidigt uppfyllt de strikta krav som såväl gruvbolaget som det lokala klimatet ställer. 

I Kiruna gäller samma regel för människa och maskin: exceptionella förhållanden kräver exceptionella lösningar. Med järnvägsvågar från METTLER TOLEDO kan LKAB behärska extrema omständigheter med stor framgång. 




Källa: METTLER TOLEDO