Bergslagens skog värmer Stockholm– Stora Enso och Fortum Värme i varmt samarbete


2017-11-13

Första tåget med biobränsle från Bergslagen rullade in mot lossningsstationen hos Fortum Värme i Värtahamnen.
Bild:Stora Enso
Första tåget med biobränsle från Bergslagen rullade in mot lossningsstationen hos Fortum Värme i Värtahamnen.

<span><span><span><span><span><span><span><span><span>Biobränslet är framtaget i närområdet och består av flisad grot (grenar och toppar) som är en förnybar energikälla jämfört med ändliga alternativ såsom olja, kol och kärnkraft. Energin som utvinns från groten produceras helt och hållet av resurser som annars skulle gått förlorade.<br /></span></span></span></span></span></span></span></span></span>
Bild:Lasse Arvidson

Biobränslet är framtaget i närområdet och består av flisad grot (grenar och toppar) som är en förnybar energikälla jämfört med ändliga alternativ såsom olja, kol och kärnkraft. Energin som utvinns från groten produceras helt och hållet av resurser som annars skulle gått förlorade.



<span><span><span><span><span><span>Peter Sondelius, vd, Stora Enso Bioenergi.</span></span></span></span></span></span>
Bild:Lasse Arvidson

Peter Sondelius, vd, Stora Enso Bioenergi.



<span><span><span>Tågsetet består av 36 vagnar och rymmer 3250 m3 trädbränsle. Genom att utnyttja tågtransporter kan utsläppen av koldioxid från transporter på bilväg minskas.<br /></span></span></span>
Bild:Stora Enso

Tågsetet består av 36 vagnar och rymmer 3250 m3 trädbränsle. Genom att utnyttja tågtransporter kan utsläppen av koldioxid från transporter på bilväg minskas.



Martin Svarén, Stora Enso Bioenergi, Pierre Eriksson, Wasa Last, Fredrik Karlsson, Stora Enso Bioenergi och Viktor Karlsson, Wasa Last, såg till att lastningsarbetet flöt på Stora Ensos egen terminal i Hällefors.
Bild:Stora Enso
Martin Svarén, Stora Enso Bioenergi, Pierre Eriksson, Wasa Last, Fredrik Karlsson, Stora Enso Bioenergi och Viktor Karlsson, Wasa Last, såg till att lastningsarbetet flöt på Stora Ensos egen terminal i Hällefors.

Den 12 november startade Stora Enso Bioenergi tågleveranser med biobränsle till Fortum Värmes kraftvärmeverk i Värtan, världens största biokraftvärmeverk i stadsmiljö.

– Stora Enso och den bransch vi verkar i, har unika möjligheter att bidra med nya lösningar som de globala megatrenderna kräver. Inte minst vad gäller urbanisering och omställning till ett fossilfritt och hållbart Sverige. All skogsråvara måste tas till vara. Det som inte kan förädlas till bioprodukter bör användas till energiproduktion. Leveranserna av biobränsle från skogarna i Bergslagen till Stockholms invånare är ett konkret exempel på vårt bidrag till bioekonomin, säger Peter Sondelius, vd, Stora Enso Bioenergi.

Stora Enso kommer nu regelbundet att leverera bioenergi till Fortum Värme. Företaget räknar med att köra 20 tåg redan under 2018.

– I maj 2016 tog Stockholm ett stort steg mot att bli världens renaste huvudstad när vi invigde vårt nya biokraftvärmeverk i Värtan. Här skapar vi förnybar värme som räcker till 190 000 lägenheter och tillräckligt mycket el för att driva 150 000 elbilar. Vår fjärrvärme kommer till 89 procent från förnybara eller återvunna bränslen, men vi tycker inte att det räcker. Vår resa mot 100 procent står i centrum för hela vår verksamhet. Kraftvärmeverket använder tre skottkärror flis i sekunden så Stora Ensos leveranser är ett välkommet tillskott, säger Mats Åman, chef för bränsleförsörjning på Fortum Värme.

Stora Enso är Sveriges största leverantör av fast biobränsle, med 5,5 TWh per år. Biobränslet som består av grot (grenar och toppar) eller bränsleved levereras till bl.a. kraft- och fjärrvärmeverk i södra och mellersta Sverige. Sedan 1990-talet har andelen förnybart trädbränsle ökat per producerad TWh fjärrvärme, medan fossila bränslen som eldningsolja, kol och naturgas stadigt minskar. 

Hållbar logistik
Det aktuella tåget till Fortum Värmes biokraftvärmeverk i Värtan lastades på Stora Ensos egen terminal i Hällefors och trädbränslet kommer från Stora Ensos hållbara skogsbruk i närområdet. Det är första gången Stora Enso kör bränsleflis från Hällefors med tåg. Genom att ständigt utveckla och förbättra transportfunktionen och lägga en högre andel på järnväg kan vi minska utsläppen av koldioxid från transporter på bilväg.

– För att kunna garantera bästa kvalitet på produkterna och hänsynstagande till miljön styr vi själva över större delen av produktionsprocessen, från att grenar och toppar hämtas i skogen fram till att de levereras vid kundens mottagning. Vi vill transportera så mycket som möjligt på tåg, men är beroende av alla transportslag för att kunna bedriva vår verksamhet, säger Peter Sondelius.

– Fortum Värme har byggt upp en modern försörjningslogistik som nästan helt bygger på båt- och tågleveranser till anläggningen i Värtan. Den ligger i princip mitt i Stockholm och producerar 2,5 TWh värme och el till invånarna i Stockholm, avslutar Mats Åman.



Källa: Stora Enso