KONEs klimatarbete får internationellt toppbetyg


2017-11-08

För fjärde året i rad rankas KONE – ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar – i toppen på CDP:s klimatrankingslista. I årets rapport får KONE betyget A- för sitt framgångsrika arbete med att minska sin klimatpåverkan.

Den internationella icke-vinstdrivande organisationen CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) publicerar årligen en rapport över företag som driver ett aktivt klimatarbete. KONE får i år betyget A- för sina klimatåtgärder och är med i topplistan. Betygsättningen går från A till D, där A är högsta betyg.

- Vi är väldigt glada över att bli erkända för vårt hållbarhetsarbete och kommer att fortsätta stärka samarbetet med våra kunder och partners för att förbättra det vi kallar ”People Flow” i städerna. CDP-rankingen betraktas som en av de mest prestigefyllda inom klimatområdet, såväl av regeringar, investerare som välgörenhetsorganisationer. Jag är mycket stolt över att KONE, för fjärde året i rad, rankats på CDP:s A-lista, säger Michel El-Khouri, kvalitets- och miljöchef inom KONE Sverige.

KONE har rapporterat till CDP sedan 2009 och har alltid funnits med på topplistan. KONE är ett av 1 800 företag som valts ut av CDP för att forma en referensgrupp. Denna grupp av företag används som utgångspunkt för att följa de framsteg som görs i minskning av växthusgaser i linje med Parisavtalet.

Att vara ledande inom hållbarhet är ett av KONEs strategiska mål och företaget har arbetat systematiskt med hållbarhetsfrågor under lång tid. Andra utmärkelser är Newsweeks ”Green rankings” samt Corporate Nights lista över världens mest hållbara företag. KONE är en pionjär i branschen inom hållbarhetsområdet och var bland annat det första företaget som fick energiklassning A enligt ISO 25745-2 för sina hissar. Företaget har drastiskt minskat energianvändningen från sina produkter och tjänster. Som exempel kan nämnas standardhissen KONE MonoSpace 500 som är upp till 90 procent mer energieffektiv än hissar från 90-talet.

KONE har minskat sitt klimatavtryck relativt orderingången med mer än 60 procent sedan 2008 och har en målsättning om att minska klimatavtrycket relativt nettoförsäljningen med 3 procent årligen. Detta uppnås genom bland annat en medveten hantering av fordonsflottan, miljöeffektiv logistik och minskad energianvändning i produktionen.



Källa: KONE