Skånsk rymddusch tog hem första priset i klimatsmart tekniktävling


2017-10-06

Glada vinnare: Lina Blanking, försäljningschef i Sverige, Orbital Systems AB och Sara Sterner, marknadschef Orbital Systems AB.
Bild:Skanska
Glada vinnare: Lina Blanking, försäljningschef i Sverige, Orbital Systems AB och Sara Sterner, marknadschef Orbital Systems AB.

När Skanska utsåg vinnaren i tekniktävlingen Deep Green Challenge blev det en rymddusch från Orbital Systems från Malmö som tog hem segern. Duschsystemet som är utrustat med teknik från NASA återvinner och renar sitt eget avloppsvatten.

I arbetet mot att bli klimatneutrala söker Skanska ständigt nya tekniska lösningar för att minska klimatpåverkan i byggprocessen. Tävlingen Deep Green Challenge är en del i arbetet med att hitta samarbetspartner med innovativa och klimatsmarta lösningar.

Den så kallade rymdduschen är utrustad med filtreringsteknik från NASA som gör det möjligt att snabbt rena det använda duschvattnet så att det blir renare än innan duschningen. Via en pump kan samma vatten användas många gånger. I och med att duschvattnet återvinns i realtid minskar energi- och vattenanvändningen radikalt vid varje duschtillfälle.  

– Det känns fantastiskt roligt. Vi har utvecklat vår lösning sedan förra gången vi var med i Skanskas Deep Green Challenge-tävling. Vi märker ett ökat intresse för vår vattenbesparande dusch, säger Lina Blanking, försäljningsansvarig för Orbital Systems i Sverige som tog emot priset i samband med prisutdelningen på Skanskas huvudkontor i går.

Duschsystemet möter Skanskas behov av lösningar som minskar energianvändningen och sparar vatten. Systemet används i dag bland annat inom bostäder, omsorgsbostäder och hotell. Utöver en prischeck på 50 000 kronor får vinnaren även möjlighet att bli avtalsleverantör hos Skanska.

– Vi tecknar nu ett ramavtal med vinnaren och hoppas kunna använda lösningen i kommande projekt. Intresset för Deep Green Challenge har varit rekordstort i år och det är inspirerande att ta del av alla innovativa lösningar, säger Åse Togerö, utvecklingschef för Hållbar affärsutveckling, Skanska Sverige.




Källa: Skanska