Facebook

Instagram

Hardox Wearparts® -nätverket växer starkt


2018-02-13

Bild:SSAB

I slutet av 2017 hade SSAB 360 medlemmar i det globala Hardox Wearparts® -nätverket, jämfört med 265 föregående år. Nätverket växer som planerat – i fråga om medlemsantal, geografisk räckvidd och affärens tillväxt.

SSABs strategi Taking the Lead! lägger stor vikt vid att erbjuda ledande värdeskapande tjänster. För våra kunder betyder det de bästa slitagelösningarna på eftermarknaden. Vi har ett ambitiöst mål att utveckla eftermarknadsförsäljningen av varumärkta höghållfasta stål från SSAB via ett nätverk av 500 HWP-center.

-Vi kan vara rätt nöjda med expansionshastigheten – men det är inte bara medlemssiffror som räknas, utan det viktigaste är att vi är engagerade och att vi når ut på slutanvändarmarknaden. 2017 växte Hardox Wearparts® verksamhet med cirka 12 procent på årsbasis. Det visar att det lönar sig att vara Hardox Wearparts® -medlem, och för oss på SSAB är HWP ett viktigt koncept i vår strävan efter långsiktig tillväxt, förklarar Erik Sundström, som ansvarar för utveckling av nätverket.

Expansion på många viktiga marknadsområden

Förra året utökades nätverket med ett tiotal nya länder, däribland Algeriet, Libanon, Saudiarabien och Zambia.

-Vi hade en mycket stark expansion i Kina i fjol där vi fördubblade medlemsantalet och nu har över 30 medlemmar. Vi har en massa outforskade affärsmöjligheter på den kinesiska eftermarknaden, eftersom den är så stor. Vi har riktat in oss på byggsegmentet, cementindustrin, stenbrott och anläggningsmaskiner, och gruvdrift är också en viktig kund, fortsätter Erik Sundström.

Vi har stärkt vår närvaro även genom större mångfald av medlemmar på våra gamla nyckelmarknader, såsom USA, Kanada och euroområdet. Vårt fokus på dessa marknader har resulterat i en bredare bas av företag i nätverket.

-I Centralamerika har vi tagit ett stort kliv framåt i Mexiko, en av våra viktigaste marknader. Vi har nu tolv medlemmar i Mexiko, av vilka sex anslöt sig under 2017. Även Mellanöstern och Nordafrika är lovande områden och vi har fått nya medlemmar i till exempel Saudiarabien och Algeriet. Vi kommer att fortsätta expandera i Tunisien, Marocko och Egypten, där också gruvdrift och byggnation är viktiga kundsegment, säger Erik Sundström.

På väg mot 500 medlemmar

2018 planerar vi att öka till uppåt 500 medlemmar. Det är viktigt att vara nära gruvindustrin och följa upp byggindustri, stenbrott, cement och anläggningsmaskiner. Ett annat växande kundsegment är återvinningsindustrin.

-Vår främsta prioritet framöver är att säkerställa hållbar volymtillväxt genom det befintliga nätverket. Det innebär att det är viktigt att betona nätverkets kvalitet, och naturligtvis är utbudet också viktigt, avslutar Erik Sundström.



Källa: SSAB


Skriv ut



Vinnarna av Swedish Steel Prize: Mantella S.r.l. från Italien.
Vinnarna av Swedish Steel Prize: Mantella S.r.l. från Italien.

Mantella vinner Swedish Steel Prize 2018

Mantella S.r.l., Italien, vinner Swedish Steel Prize för sitt innovativa bakåttippande semitrailer Stratosphere 3.0. Det unika trailerchassit överträffar alla traditionella...

Läs mer
Gloab550
<span class=\

Preem och RenFuel skapar världens första ligninanläggning för biodrivmedel

Preem och RenFuel undersöker, att i samarbete med Rottneros, uppföra världens fö...

Läs mer

SSAB deltar i nytt svenskt hållbarhetsforum


SSAB är en av huvudaktörerna i ett nytt svenskt företagsinitiativ för...

Läs mer
Sulapac är ett helt biologiskt nedbrytbart material fritt från mikroplaster och tillverkas av förnybara och hållbara råmaterial.

Stora Enso accelererar tillväxt inom förnybara material genom samarbetsavtal med startup-företaget Sulapac

Stora Enso och Sulapac har slutit ett gemensamt utvecklingsavtal som syftar till att motverka...

Läs mer

SmartSteel 1.0 – första steget mot ett internet of materials


Med SmartSteel 1.0 har SSAB kommit ett steg närmare visionen om att ha alla data tillgä...

Läs mer
Under Elmia Produktionsmässors fyra mässdagar märktes det tydligt att svensk industri går för högtryck.

Affärer i fokus under Elmia Produktionsmässor

Svensk industri går för högtryck och står inför teknikskiften som kommer...

Läs mer


Konsumenterna beredda att betala mer för återvinningsbar plast

Nästan alla svenskar tycker att det är viktigt att återvinna plast och många...

Läs mer
<span class=\

Världens första anläggning för förnybar energigas till stålindustrin byggs nu i Höganäs

I Höganäs bygger nu Höganäs AB och Cortus Energy världens första...

Läs mer
<span>Flygbild över Höganäs AB.</span>

Stålindustrin deltar på Havs- och Vattenforum

Den 16-17 maj deltar Jernkontoret, SSAB och Höganäs AB på Havs- och Vattenforum i...

Läs mer

BEWi:s förvärv av Synbra slutfört – stärker sin position i Europa som förstahandsvalet för cellplast

BEWi Group har slutfört förvärvet av Synbra Holding B.V.

Läs mer


Stålproduktionen ökade i april 2018

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 453 tusen ton under april 2018. Det ä...

Läs mer
<span class=\

Stora Enso lanserar biokompositer som förnybar ersättning för plast

Stora Enso lanserar sina träbaserade biokompositer DuraSense™ by Stora Enso och tar...

Läs mer


Ripasso Energy nyrekryterar - Stort Sydafrikanskt intresse för unik svensk miljöteknik

 

Miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB förstärker den egna organisationen och...

Läs mer

En ny paradigm inom tillverkningsindustrin

Torsdagen den 17 maj hålls årets Produktionstekniska dag. Årets tema är...

Läs mer

ASSA ABLOY förvärvar Pioneer Industries i USA

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av Pioneer Industries, en amerikansk...

Läs mer


ASSA ABLOY förvärvar Brüken i Mexiko

ASSA ABLOY har förvärvat Brüken, ett ledande mexikansk bolag inom lås, beslag...

Läs mer

Momentum Industrial förvärvar Brammers MRO-verksamhet i Sverige

Momentum Industrial har tecknat avtal om att förvärva Brammers svenska MRO-verksamhet med...

Läs mer


Mest lästa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se