Facebook

Instagram

Världsnamn pratar smarta förpackningar på Scanpack


2018-08-27

Hållbarhet i fokus på förpackningsmässan Scanpack den 23-26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.
Bild: Svenska Mässan
Hållbarhet i fokus på förpackningsmässan Scanpack den 23-26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Dagens konsumenter är mer miljömedvetna än någonsin. Något som ökat kraven på förpackningsindustrin att ta fram smarta förpackningar med hållbara material och material som exempelvis går att äta, som är töjbara eller självförstörande.

Hållbarhet står i centrum under norra Europas största förpackningsmässa Scanpack, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 23-26 oktober.

Att satsa hållbart ger fördelar. Var fjärde svensk skulle nämligen acceptera ett prispåslag på 50 procent* eller mer för en förpackning som är enkel att återvinna. Men hur klarar företagen sin produktutveckling för att möta den nya efterfrågan på klimatsmarta förpackningar? Det står i fokus under Scanpacks hållbarhetsseminarium där en hel eftermiddag tillägnas området.

– Klimatsmarta alternativ är högaktuellt för alla som producerar och använder förpackningar. Därför ville vi i år lyfta upp detta och verkligen ge besökarna en eftermiddag där ledande branschaktörer berättar hur de arbetar med lösningar som är bättre för miljön, säger Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Bland de som finns med för att inspirera under hållbarhetsseminarierna finns Tim Sykes från Packaging Europe, som även är på plats för att dela ut facktidningens prestigefulla utmärkelse Sustainability Awards, på Scanpack.

– Sustainability Awards hyllar innovationer som inte bara är resurseffektiva, utan som också minskar mängden avfall. Människans konsumtion har en katastrofal inverkan på miljön och förpackningar anses vara en stor del av problemet. Här måste vi se till förpackningarna inte slutar som skräp i naturen, säger Tim Sykes. 

Världskända namn medverkar
Under mässan får besökarna ta del av inspiration och praktiska case av välkända profiler och experter på en superbrand-scen. Talare som bl.a. P&G, Johnson&Johnson, Carlsberg och andra välkända varumärken, berättar om hur de jobbar med förpackningar inom sina respektive områden. 

– Särskilt intressant blir det att lyssna på Ian Schofield, packaging manager vid den brittiska livsmedelskedjan Iceland Foods, som plockat bort all plast i samtliga produkter. Där är jag övertygad om att hela den svenska livsmedelsbranschen har mycket att inspireras av, säger Anna Lena Friberg.

Förpackningsexperten Jocelyne Ehert hjälper oss att tänka bredare. Hon har spenderat hela sin karriär med att hjälpa stora varumärken att utveckla hållbara förpackningar och utmanat frågan om det verkligen är rätt att ta bort alla typer av plast. Att det vidare perspektivet lyfts under Scanpack välkomnas av Tim Sykes.

– Det är ingen enkel uppgift att leverera produkter till konsumenter utan att producera avfall eller att påverka miljön negativt. Vi behöver därför använda innovation genom hela förpackningsindustrin, från materialen vi använder, till produktionen, och slutligen metoderna vi använder för att hantera överblivet avfall, avslutar han.

Läs mer på: www.scanpack.se
*Konsumentföreningen Stockholms rapport 2018




Källa: Svenska Mässan


Skriv ut



Holmens bruk rankas som världens mest hållbara

Holmens kartongbruk i Iggesund och Workington får högsta hållbarhetsbetyg i en utvärdering som analysföretaget EcoVadis gjort för 2018. I och med det tillhör de...

Läs mer
Telfa Flöde
Södra är en av huvudsponsorerna till ”Introduce a Girl to Engineering day” (IGEday).

Södra vill inspirera unga tjejer till att bli framtidens ingenjörer

Södra är en av huvudsponsorerna till ”Introduce a Girl to Engineering day”...

Läs mer
Uniteam

Julgranar återvinns till julklappsetiketter

Caroline Sjöblom, marknadsansvarig för Fältöversten.

Under tjugondag Knut öppnar Fältöversten en granåtervinning på Karlaplan...

Läs mer
Idcon550

Stora Enso gör en miljöinvestering i Sverige

Stora Enso har beslutat att investera 232 miljoner kronor på Skoghalls Bruk i en utbyggnad av...

Läs mer

Arctic Paper vinner tidningen Press Top Brand-tävling

Arctic Paper tog första plats i pappersproducentkategorin i polska tidningen Press å...

Läs mer
Onlinesystemet Intellinova Parallel EN installerat på Holmen Paper Hallstavik.

Holmen Paper Hallsta startar modernisering av övervakningssystemet på PM12

På specialpappersbruket Holmen Paper Hallsta i Roslagen är tillståndsbaserat...

Läs mer
Nordic Paper Bäckhammar.

Nordic Paper Bäckhammar utökar online vibrationsmätning på PM4

Papperskoncernen Nordic Papers anläggning i värmländska Bäckhammar har nyligen...

Läs mer

Acosense installerar instrument för analys av bestrykningssmet vid Metsä Board Husum

Under vintern kommer Acosense att installera sitt första instrument i Husum för analys av...

Läs mer


DS Smiths spillmaterial blir konst

Dammet är myggorna i verkstaden. Du viftar bort det från ögonen eller spottar av...

Läs mer

BillerudKorsnäs tillsätter ekonomidirektör

<span>Ivar Vatne, ny ekonomidirektör hos <span>BillerudKorsnäs.</span></span>

BillerudKorsnäs meddelar idag att man utser Ivar Vatne till ekonomidirektör (CFO). Ivar...

Läs mer


SunPine investerar 2,2 miljoner för bättre närmiljö

SunPines fabriksområde har haft återkommande problem med dålig lukt. Nu...

Läs mer

Ahlstrom-Munksjö utvecklar ett nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial tillsammans med fem samarbetspartners

Ahlstrom-Munksjö har ett inlett ett samarbete med fem andra bolag för att utveckla en ny...

Läs mer
Stora Enso Intelligent Packaging ECO RFID production line.

Stora Enso introducerar ECO – hållbar RFID-tagg för intelligenta förpackningar

Stora Enso lanserar en ny hållbar RFID-tagg under namnet ECO™ by Stora Enso. ECO ä...

Läs mer
Stora Ensos bruk i Fors.

Underhållsstopp på Stora Ensos kartongbruk i Fors

Under den kommande veckan finns 300 entreprenörer på plats i Fors för att utfö...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se