Facebook

Instagram

BillerudKorsnäs introducerar nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar


2020-05-27

Många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent och undvika att tusentals ton koldioxid släpps ut. Resultatet är baserat på ett stort antal livscykelanalyser genomförda av BillerudKorsnäs i ett nytt verktyg som utvärderar miljöpåverkan av olika förpackningslösningar. Det digitala verktyget har fått ett varmt mottagande av kunder och varumärkesägare i sin jakt på att minska koldioxidutsläpp.

Det globala behovet av förpackningar ökar med hållbarhet som en stark drivkraft, vilket innebär att framtida förpackningar behöver utvecklas så att de inte påverkar klimatet.

– Det finns en brist på kunskap på marknaden, säger Johan Tegell, affärsutvecklingschef på BillerudKorsnäs.
– Företag inser inte hur mycket de kan minska koldioxid- och vattenavtrycket från förpackningar. Det handlar om att optimera förpackningen för leveranskedjan och välj rätt råmaterial. Vanligtvis räcker det med små justeringar för att uppnå stora miljöbesparingar. Detta var anledningen till att vi introducerade ett verktyg för livscykelanalyser, för att bistå våra kunder med miljökunskap om deras förpackningar. Många kunder är förvånade när de ser resultaten och inser de potentiella besparingarna.

Livscykelanalys är en teknik som används för att bedöma miljöpåverkan kopplad till de olika stadierna i en produkts livscykel, från råvaruutvinning till tillverkning, tillverkning, transport och sluthantering. Traditionellt sett tar det flera månader att genomföra en enda livscykelanalys på grund av den stora mängd data som måste samlas in från värdekedjan.

Det nyligen introducerade verktyget innehåller en omfattande databas med olika förpackningsmaterial, inkluderat data från BillerudKorsnäs egen produktion. Genom att välja ett antal parametrar kopplat till förpackningen, så som material, storlek, produktionsplats samt transport- och sluthanteringsmetod, visas den totala mängden koldioxidutsläpp och vattenanvändning under förpackningens livscykel. På BillerudKorsnäs används verktyget främst för att minska miljöpåverkan för kunder med produktion i Asien. Kunder kan sedan använda informationen i deras miljökommunikation och hållbarhetsrapportering.

Klädföretaget LPP, som har över 1,700 butiker världen över, var en av pionjärerna att testa det nya livscykelanalysverktyget tillsammans med BillerudKorsnäs.

– Hållbarhet är ett av de viktigaste ämnena i vår tid och vi på LPP är seriösa i hur vi tar hand om framtiden. Samarbetet med BillerudKorsnäs och användningen av livscykelanalysverktyget gjorde det möjligt för LPP att inte bara förstå utan också minska CO2-utsläppen. Implementeringen av BillerudKorsnäs förpackningslösning bidrog till LPPs interna CO2-mål, säger Monika Kotwicka, chef för inköpsprocesser på LPP.

Under året kommer BillerudKorsnäs att fortsätta utveckla verktyget genom att inkludera fler datapunkter för olika material. Verktyget är tredjepartsverifierat och används på alla projekt inom segmentet Managed Packaging.



Källa: BillerudKorsnäs


Skriv ut



Holmens bruk får högsta hållbarhetsbetyg

Elin Swedlund, hållbarhetsansvarig för Holmen-koncernen.

Holmens kartong- och pappersbruk har tilldelats högsta möjliga betyg av det internationella analysföretaget Ecovadis. Kartongbruken i Iggesund och Workington samt pappersbruken...

Läs mer
Endress 550


Stora Enso planerar att stänga en maskin för tidningspapper i Sverige

Stora Enso kommer att inleda MBL-förhandlingar med anställda vid Hylte bruk i Små...

Läs mer
Clean combustion
Metsä Board Excellence Centre

Metsä Board vill accelerera innovationer inom kartong och förpackningar

Ökande konsumtion och krav på mer hållbara förpackningar ökar behovet av...

Läs mer
Hexagon

SCA beslutar om avveckling av tryckpapperstillverkningen och om investering i massaproduktion

SCA beslutade idag om att tryckpapperstillverkningen avvecklas och att företaget investerar...

Läs mer
Idcon550

Från fallande marknad till total kollaps - produktion av tryckpapper minskar drastiskt

Johan Freij, Affärsområdeschef Skog och Lantbruk, Danske Bank Sverige.

Marknaden för tryckpapper har kollapsat. Under våren sjönk efterfrågan med...

Läs mer


Södra höjer priset på NBSK

Södra Cell höjer priset på sin långfibriga marknadsmassa med USD 40 till USD...

Läs mer
Prisad förpackning.

ScanStar till Smurfit Kappa för Euroflorists e-handelsförpackning

Smurfit Kappa har tilldelats en ScanStar för sin lyxiga och hållbara e-handelsfö...

Läs mer
Östrands massafabrik.

SCA investerar i massaproduktion och inleder förhandlingar om avveckling av tryckpapperstillverkningen

SCA avser investera 1,45 miljarder kronor i produktion av kemiskt förbehandlad termomekanisk...

Läs mer
<span><span>Olympiastadion arbetar för att Helsingfors ska vara koldioxidneutralt till 2035, nu i samarbete med Stora Enso.</span></span>

Stora Enso och Helsingfors Olympiastadion startar samarbete för att främja den cirkulära ekonomin

Stora Enso och Helsingfors Olympiastadion har tecknat ett samarbetsavtal för att utveckla...

Läs mer
Acosense och Stora Enso Skoghalls Bruk har inlett ett sammarbete som ska leda till jämnare kvalitet på bestrykningne av kartonger – och minskade förluster till följd av bestrykningsproblem.

Stora Enso Skoghalls Bruk och Acosense i samarbete för att optimera bestrykningsprocessen

Genom att kontinuerligt följa bestrykningssmetens egenskaper ska Acosense och Stora Enso...

Läs mer


Ny treskiktsliner först ut från KM7 - världens modernaste kartongmaskin

BillerudKorsnäs lanserar nu Pure Performance, en White Top Kraftliner som tack vare en unik...

Läs mer

BillerudKorsnäs förenklar organisationen

Som ett steg i den pågående processen att förbättra effektiviteten och ö...

Läs mer
Munksund Pappersbruk.

ABB och SCA i ett cirkulärt, hållbart samarbete kring elektriska motorer

ABB har fått en order från Svenska Cellulosa AB (SCA) Munksund kring cirkulär...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

KG Fridman










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se