Facebook

Instagram

Innovativa lösningar för ståltrafiken


2020-11-21

De nya vagnarna.
Bild: Green Cargo
De nya vagnarna.

Ett teknikskifte pågår för vagnar och lastbärare till systemtransporterna för SSAB mellan Luleå och Borlänge samt Borlänge och Oxelösund. Sammanlagt 40 nya vagnar är inhyrda från vagnbolaget Wascosa. Vagnarna, som byggs av godsvagnstillverkaren Tatravagónka i Slovakien, kommer ha skivbromsar som innebär tystare tåg, större flexibilitet i vagnanvändandet, ökad säkerhet i vinterförhållanden och minskat underhållsbehov.

Just nu pågår montage på Green Cargos verkstad i Eskilstuna av en ny typ av lastbärare på vagnarna, som är avsedda för att transportera stålämnen. Det är en kassett som kan monteras på olika typer av vagnar och har testats på den så kallade Vikingvagnen, i södra omloppet mellan Borlänge och Oxelösund under en tid, med gott resultat. Kassettlösningen innebär möjlighet till större flexibilitet i vagnanvändandet eftersom andra vagnar än vanliga stålämnesvagnar kan användas i ståltransporterna. Vagnarna i ståltågen kan vid behov också användas för andra godstyper. Det går även att ställa en container på vagnen för exempelvis skrottransporter.

– Den största teknikutvecklingen i sammanhanget står bromstekniken på de nya vagnarna för. Istället för bromsblock används skivbromsar. Det innebär att vi använder en teknik som uppfyller EU-kraven på tysta godsvagnar och helt kommer ifrån problematiken med övergång från gjutjärnsblock till block av komposit som har sämre bromsförmåga, säger Erik Hedlund, säkerhetsutvecklare.

Skivbromsade vagnar är en beprövad teknik som Green Cargo har egen drifterfarenhet av sedan tidigare, bland annat i NRE-tågen mellan Narvik och Oslo sedan snart ett år tillbaka. Erfarenheterna är mycket goda och skivbromsarna upplevs bättre än blockbromsade vagnar, inte minst under vinterförhållanden. Bromsarna har egenskaper som gör att is och snö på boggierna inte får samma negativa konsekvenser som för boggier med traditionella bromsar som har många rörliga delar. Det har även förekommit några skivbromsade vagnar i ståltrafiken sedan några år, också det med goda resultat.

Ytterligare en innovation som testas är en coating, som boggierna beläggs med. Det ska motverka att snö och is växer till på underredena under vinterförhållanden, något som annars vållar problem, både i drift och i ökat underhållsbehov av materielen.

Green Cargos kundansvarige för SSAB, Carl Stjärnesund, berättar hur förändringarna kommer att påverka ståltrafiken och samarbetet med SSAB:

– Tillsammans med SSAB valde vi inför innevarande avtalsperiod att göra denna satsning där vi nu i ordinarie trafik får möjligheten att under en längre period noggrant utvärdera dessa vagnar med avseende på kostnadseffektivitet, driftkvalitet och tillgänglighet. Dessutom är hela modullösningen mycket intressant och vi ser stora möjligheter att öka affärsnyttan tack vare den ökade flexibiliteten.

Dan Nordqvist, ansvarig för SSAB:s järnvägstrafik, vilka förväntningar har du på de nya vagnarna?
– Vi har stora förväntningar på dessa vagnar och med den driftutvärdering som vi är överens om med Green Cargo, kan vi nu lägga en erfarenhetsgrund för ett beslut om ett större framtida teknikskifte på hela vagnflottan för ståltransporterna. Det kommer att vara några lärorika år som kommer att ge oss alla insikt i olika broms- och vagntekniker.

Bjarke Raaby, fordonsingenjör på Vagnenheten, du är djupt involverad i introduceringen av de nya vagnarna. Vad ser du som de största fördelarna med den nya tekniken?
– Det finns flera stora fördelar. Vi går nu in i ett omfattande uppföljningsprogram där vagnarna går i full trafik runt kommande årsskifte. Förhoppningen är att programmet styrker att vi kommer se färre hjulskador, billigare underhåll och en stabilare drift med de här vagnarna.



Källa: Green Cargo


Skriv ut



<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Woodsafe bygger länets största takmonterade solcellsanläggning

Brandimpregneringsföretaget Woodsafe anlitar solenergiföretaget El av Sol Nordic för att bygga Västmanlands största takmonterade solenergianläggning på Woodsafes...

Läs mer
SiTAB 550
Boel Ekergård är en av flera forskare på Högskolan Väst som undersöker hur ferrit från svenska gruvor kan ersätta sällsynta jordartsmetaller i elbilsmotorer.

Stålindustrins restprodukter kan göra framtidens elbilar mer hållbara

Hur kan restprodukter från stålindustrin ersätta sällsynta jordartsmetaller i elmotorer? Det undersöker forskare på Högskolan Väst och bygger bland annat...

Läs mer
Beneli
Robin Boheman, Jerker Sjöström, Ove Samuelsson, Johan Larsson och Gustav Larsson Ernefelt.

Instalco tar nytt steg inom industriområdet

Instalco fortsätter att utvidga sitt verksamhetsområde industri genom förvärv av High Pressure Welding Sweden AB. Bolaget med säte i Sundsvall är specialiserade på...

Läs mer
Kapab
Höj din Tekn-IQ.

Nytt begrepp uppmärksammar händiga och teknikkunniga ungdomars kompetens: Tekn-IQ

För att öka intresset för Industritekniska programmet bland ungdomar som nu gör sina gymnasieval introducerar Teknikföretagen ett nytt begrepp för att belysa hä...

Läs mer
Gloab550
Moelven Vänerply startar upp produktionen igen.

Moelven Vänerply startar upp produktionen igen

17 november meddelade Moelven Vänerply AB att man valt att stänga ner sin produktion till följd av konstaterad smitta av Covid-19. Anläggningen har nu hållit stängt i...

Läs mer
Fridman 550
Konfidensindikator för Norrbotten.

Stark industri i Norrbotten men tufft för byggarna

Norrbotten är det län som uppvisar den svagaste konfidensindikatorn. Byggbranschen har försvagats successivt under en längre tid och har nu den svagaste konfidensindikatorn i...

Läs mer
Laser components 550
Fjärrvärmecentral på industriområdet Björnmossen.

Industriområdet Björnmossen i Ludvika värms upp med förnybar fjärrvärme

Från och med 1 november är Västerbergslagens Energi AB:s (VB Energi) fjärrvärmenät i Björnmossens industriområde i drift. Redan etablerade företag i...

Läs mer
DAFO
Automation är absolut viktigast – när industrierna själva får välja. 28 företag från &Ouml;rebro län medverkar i kartläggningen MIND.

Automation värderas högst av industriföretagen

Automation, sensorteknologi och dataanalys är de teknologiområden som är viktigast för regionens industriföretag. Det visar förstudien MIND som gjort en kartlä...

Läs mer
bilfinger
Järnsvamp.

Historisk omställningsplan för LKAB:

”Den största insats vi i Sverige kan göra för klimatet”

LKAB har presenterat bolagets nya strategi för framtiden.
– Det här är den största omställningen i företagets 130-åriga historia och kan bli den största...

Läs mer
Zeta 550


Scania etablerar industriell verksamhet i Kina – startpunkt för stor satsning i Asien

Scania tar ett viktigt steg i strategin för att växa i Kina och övriga Asien genom att etablera en helägd anläggning för produktion av lastbilar i Rugao i...

Läs mer
JM Indutech

En offensiv industripolitik för ett starkare Sverige

Idag presenterar 14 organisationer som företräder den samlade svenska industrin en reformagenda för hur Sverige senast år 2025 ska rankas som ett av världens fem mest...

Läs mer
Hexagon
Den unika testanläggningen IRF SpaceLab i Kiruna avser hårdvara för rymdprojekt och är tillgänglig för externa parter. Nu presenteras anläggningen i en film och på en webbsida.

Unika rymdtester tillgängliggörs vid IRF SpaceLab

Testanläggningen SpaceLab vid Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna erbjuder industri och forskargrupper en omfattande möjlighet att testa och kvalificera rymdrelaterad hå...

Läs mer
Idcon550
Golnaz Amjadi, Handelshögskolan och Centrum för miljö- och naturresursekonomi (CERE), Umeå universitet.

Hur reagerar svensk industri på förbättrad energieffektivisering?

En ny avhandling från Umeå universitet studerar hur energieffektivisering och miljöregleringar påverkar svensk industri.


Genom att analysera data från svenska...

Läs mer
Stokvis
Chainamic är en ny sågstövel, som är varm, bekväm och extra säker.

En varm sågstövel i högsta skyddsklass med spiktrampsskydd och sajpad sula

Grub’s nya sågstövel är i naturgummi och neopren med tåhätta och spiktrampsskydd i keramisk komposit. Stöveln är godkänd enligt högsta skyddsklass...

Läs mer
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Ulrika Lindstrand omvald som förbundsordförande

Ett enhälligt Ingenjörsfullmäktige har valt om Ulrika Lindstrand till ordförande för Sveriges Ingenjörer.


– Jag är hedrad över att ha fått...

Läs mer


Så kan maskininlärning förbättra processen för framtagande av läkemedel

För tre veckor sedan utmanade AI Sweden och bioläkemedelsföretaget AstraZeneca experter på maskininlärning att hitta en lösning för att slippa använda...

Läs mer
Bäckadalsgymnasiet och Schneider Electric fördjupar samarbetet.

De förbereder blivande automationstekniker för industri 4.0

På El- och Energiprogrammet på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping utbildas framtidens automationstekniker. I tio år har skolan samarbetat med Schneider Electric för...

Läs mer

Världens längsta inomhusbana för test av självkörande fordon

Nu bygger AstaZero världens längsta inomhusbana för testning och provning av självkörande fordon. AstaZero är den ledande testbädden för framtidens...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem

Edmolift












Laser components
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se