Facebook

Instagram

Skanska och Volvo elektrifierar bergtäkt – sänker utsläppen av CO2 med 98 procent


2018-11-22

Bild: Volvo

Bild: Skanska/Volvo

Bild: Skanska/Volvo

Efter en testperiod om tio veckor har Skanska och Volvo Construction Equipment nått banbrytande resultat i utvecklingsprojektet för en elektrifierad bergtäkt, Electric Site. Koldioxidutsläppen har minskat med 98 procent, energikostnaden är 70 procent lägre och operatörskostnaden har sänkts med 40 procent.

Volvo Construction Equipment och dess kund Skanska har under de senaste tio veckorna testat gångbarheten i forskningsprojektet Electric Site i Skanskas bergtäkt Vikan kross, nära Göteborg. Resultaten har nu inkommit och är ännu bättre än förväntat. Testerna visar 98 procent lägre koldioxidutsläpp, 70 procent lägre energikostnad och 40 procent lägre operatörskostnad.

Dessutom pekar resultaten på att Electric Site-projektet innebär ett stort steg mot att Volvo CE ska kunna uppnå sin framtidsvision om tio gånger så effektiva arbetsplatser, med noll olyckor, noll oplanerade stopp och noll utsläpp. Sammantaget stödjer dessa resultat den förutspådda minskningen av den totala driftskostnaden med 25 procent.

I nuläget är dock minskningen av den totala driftskostnaden bara en prognos. Eftersom maskinprototyperna ingår i ett forskningsprojekt och inte är kommersiellt tillgängliga går det inte att ge en garanterad siffra.

– Under de senaste tio veckorna har vi gjort oerhörda framsteg, lärt oss mycket och sett enorm potential i Electric Site-lösningens miljö-, effektivitets-, säkerhets- och kostnadsfördelar, säger Uwe Müller, överordnad projektledare för Electric Site på Volvo CE.
– Faktum är att vi har bestämt oss för att lära oss mer, och kommer att utöka vår testperiod med Skanska fram till årsskiftet. De resultat vi har sett hittills styrker att det här forskningsprojektet är ett steg mot att omvandla bergmaterialindustrin och skapa utsläppsfria stenbrott.

Även Anders Danielsson, vd och koncernchef för Skanska, är riktigt nöjd med resultaten.

– Resultaten är mycket uppmuntrande. Nu fortsätter vi testerna. Det är precis den här typen av partnerskap som vi har med Volvo som kommer att krävas för att klara omställningen. Alla delar av samhället behöver samarbeta, säger Anders Rehnström, vice vd Skanska Sverige.

Ett kraftfullt partnerskap
Electric Site-projektets mål är att elektrifiera varje transportsteg i stenbrott – från utvinning till primär krossning och transport till sekundär krossning. Det omfattar eldrivna och autonoma maskinprototyper från Volvo CE, nya arbetsmetoder och platsledningssystem, som tillsammans utgör en komplett platslösning. De nya teknikerna utgörs av styrsystem för maskiner och maskinparker samt logistiklösningar för eldrivna maskiner i stenbrott.

För Skanskas del är det här ett viktigt steg för att nå målet att vara klimatneutrala till 2045. Testet handlar inte bara om maskinerna utan även om att se över nya sätt att arbeta för att effektivisera verksamheten, öka produktiviteten och höja arbetsmiljösäkerheten på arbetsplatsen.

– Eftersom klimatförändringarna omdanar vår bransch behöver vi hitta nya, hållbara lösningar och bygga partnerskap med organisationer som har olika kompetenser, säger Anders Danielsson.
– Vår ambition är att det här samarbetet med Volvo CE ska hjälpa oss och våra kunder att minska våra koldioxidavtryck. Det kommer att uppnås genom partnerskapets styrka.

Maskinprototyper i fokus
Electric Site-projektet involverar åtta autonoma, batterielektriska HX2-lastbärare som transporterar materialet från den primära mobila krossen till den sekundära fasta krossen. Sett till energianvändning per ton visar HX2-maskinerna att de kan hjälpa Volvo CE ta ett stort steg mot att uppnå sin framtidsvision om tio gånger så effektiva arbetsplatser.

Den andra generationens prototyper har gemensamma tekniska lösningar och komponenter från Volvo Group. De använder ett litiumjonbatteri för att strömförsörja två elmotorer som driver maskinen, medan hydrauliken drivs av ytterligare en elmotor. HX2 har ett siktsystem som gör att maskinen kan upptäcka människor och hinder i närheten. Den kan följa en inställbar, förprogrammerad GPS-bana.

Den elhybridbaserade hjullastarprototypen LX1 förbättrade bränsleeffektiviteten på stenbrottet med mer än 50 procent, samt gav avsevärda minskningar av utsläpp och buller, jämfört med sina konventionella motparter. Dess uppgift var att organisera materialhögarna på platsen. LX1 är en seriehybrid vars drivlina har elmotorer vid hjulen, eldriven hydraulik, energilagringssystem, en betydligt mindre dieselmotor samt en ny maskinarkitektur, inklusive en ny konstruktion för lyftenheten. Denna kombination möjliggör den kraftigt förbättrade bränsleeffektiviteten.

Den kabelanslutna grävmaskinprototypen EX1, som väger 70 ton och har dubbel energiförsörjning, lastade den primära krossen på stenbrottet. Basmaskinen för EX1 är en Volvo EC750-bandgrävare som har uppgraderats så att den utöver dieselmotorn numera även innehåller en elmotor. På stenbrottet anslöts maskinen till elnätet, så att den blev utsläppsfri. Om kabeln är ansluten startar EX1 automatiskt i eldriftsläge. Annars startar den i dieselläge. EX1 används på precis samma sätt som en konventionell Volvo-grävare.

– Vi på Volvo CE tror på en hållbar framtid och gör vårt bästa för att bygga den värld vi vill leva i, sammanfattar Melker Jernberg, vd för Volvo CE.
– Electric Site är ett exempel på hur vi försöker åstadkomma detta. I det här forskningsprojektet kombinerar vi intelligenta maskiner, automation och elektromobilitet för att utmana traditionella arbetsmetoder i bergmaterialindustrin och utforska nya alternativ. Vi kommer nu att vidareutveckla dessa tekniska lösningar och konceptets tillförlitlighet. Att utveckla, testa och validera maskinprototyper med en kund tidigt i processen påskyndar utvecklingen och skapar i slutänden större värde åt oss och våra kunder.



Källa: Volvo & Skanska





Tipsa en vn Skriv ut



Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer
Kulverket


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
Gruvteknik
Östra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer
Mgssweden


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
L5N 550
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
DAFO
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Flamkontroll
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB.

Securitas tecknar nytt säkerhetsavtal med LKAB

Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB efter ett...

Läs mer
Epirocs Cabletec SL bergförstärkningsrigg är del av ordern från African Rainbow Minerals.

Epiroc vinner stor utrustningsorder för platinagruva i Sydafrika

Epiroc har vunnit en stor order för gruvutrustning med låg profil från African...

Läs mer
Aitik-gruvan.

Mer positiv inställning till gruvnäringen i Sverige

Drygt sex av tio personer (62 procent) i Sverige mellan 18 och 79 år tycker att svensk...

Läs mer


Norconsult tecknar ramavtal kopplat till unik gruvverksamhet

Norconsult har tecknat ett ramavtal med Nordic Iron Ore AB (NIO). NIO siktar på att å...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Vid Roy Hills driftcentral.

Epiroc stödjer Roy Hill i slutskedet av projekt för att skapa världens största autonoma gruva

Epiroc kommer att fortsätta stödja Roy Hill då de från mars 2023 går in...

Läs mer


Europas största fyndighet för sällsynta jordartsmetaller finns i Kiruna

LKAB har identifierat betydande mängder sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet,...

Läs mer
Mobilaris Onboard installerad i ett fordon i gruvan, med navigering via 3D-karta i realtid.

Ny teknik gör LKAB:s gruvor säkrare

Säkerheten först gäller alltid på LKAB och med en digital lösning...

Läs mer

Nordic Iron Ore AB ingår avsiktsförklaring med Hitachi Energy för elkraftsanläggning i Blötberget

Nordic Iron Ore AB har ingått avsiktsförklaring (Letter of Intent) med Hitachi Energy...

Läs mer
Tätade sfäriska rullningslager i ny design som tillverkas i Göteborg.

SKF i Göteborg har levererat en stororder på tätade lager till mineralgruva

SKF i Göteborg har levererat en stororder på totalt tolv stora tätade sfäriska...

Läs mer


Sveriges gruvuniversitet forskar och utbildar för den gröna omställningen

När världen genomför den gröna omställningen behövs både...

Läs mer


Epiroc förvärvar innovativ leverantör av markbrytande verktyg och digitala lösningar

Epiroc en Australien-baserad leverantör av avancerade markbrytande verktyg (ground engaging...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se